A rendkívüli hóhelyzet miatt a Magyar Honvédség egységei is részt vesznek az elakadt járművek mentésében és a hóban rekedtek ellátásában. Ismerje meg az időjárással harcoló fegyverzetünket!
PTSZ
A katasztrófaelhárításra legalkalmasabb eszközök az 1965-ben rendszeresített, szovjet gyártmányú PTSZ lánctalpas szállító járművek. A PTSZ kétéltű, vízen két hajócsavar segítségével haladhat, legfeljebb 10 km/óra sebességgel, szárazföldön óránként 40 kilométert tehet meg 350 lóerős dízelmotorjával. Fegyverzete nincs, személyzete két fő. Akár 70 katonát is szállíthat. A Szovjetunió hadserege nagy hangsúlyt fektetett a gyors folyami átkelésekre, ezért később létrehozták a továbbfejlesztett PTSZ-2-est, amely azonban Magyarországra nem került.
A PTSZ beceneve nálunk Táltos.
Ural-4320
A honvédség egyik legismertebb járműve ez a nehéz katonai teherautó. Az erősen elavult, rendkívüli fogyasztású, ám megbízható és egyszerű szerkezetű járműveket ma is gyártja a GAZ-csoport. Méretei, magassága és hatkerék-meghajtású mivolta miatt ideális hóban, sárban és Oroszországban. Ez a teherautó az alapja a szintén népszerű BM-21 Grad rakéta-sorozatvetőnek is.
A Honvédség anyagi lehetőségeitől függően MAN és Rába teherautókra cseréli az Uralokat.
T-72M1 harckocsi
Ezekből a szovjet harckocsikból 15 darab áll rendszerben. A tankokat nem igazán mentési munkálatokra tervezték, de amikor hiány van lánctalpas járművekből, szükség van a bevetésükre. 780 lóerős motorjával igen mozgékony harckocsinak számít, így vontatási feladatokat is elláthat. 125 mm-es lövege a hó ellen nem jut szerephez. A harckocsik üzemideje egyébként lejárt, az új típus beszerzése azonban késik.
A fényképek tanúsága szerint a mentésben részt vesznek a T-72-es harckocsi VT-72B jelzésű műszaki mentő változatai. Ezek eredeti feladata az elakadt tankok vontatása, így nyilván bármilyen más járművet is képesek kiszabadítani.
ATSZ-59G vontató
A szintén szovjet fejlesztésű tüzérségi vontatót Magyarországon rádióelektronikai alakulatok is használták. Nem úszóképes, páncélozatlan, viszont legalább lánctalpas. 12 hengeres dízelmotorja 300 lóerőt teljesít.