Itthon Kovács Áron 2013. január. 18. 10:43

Saját bírót küld a pályára az olcsóbb metróban reménykedő BKV

Régi sérelmeket emleget fel a BKV és a főváros vezetése, amely tavaly év végén mindent megtett azért, hogy megszabaduljon a négyes metró építését 2006 óta felügyelő mérnökcégtől. Az átadás-átvétel nem megy zökkenőmentesen: az egyik kivitelező máris plusz pénzt követel, a korábbi mérnökcég szoftvere nélkül pedig nehéz lesz rendszerezni az "átadott" dokumentumhegyeket.

Sokba kerülhet a budapesti négyes metró mérnökcégének lecserélése, pedig a BKV főleg anyagi okokkal magyarázta a döntést. A hvg.hu információi szerint az egyik nagy kivitelező cég, az állomások belső kialakítását végző Swietelsky Építő Kft. már január 4-én közölte: a BKV nem a szerződésben meghatározottak szerint járt el, ezért követelést jelent be, vagyis plusz pénzre tart igényt a megrendelőtől.

A szerződés szerint a vállalkozókat 42 nappal előre értesíteni kell a mérnök személyének változásáról, amit a BKV elmulasztott, hiszen csak tavaly december 21-én kötött szerződést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) leányvállalatával, a BKK Közút Zrt.-vel, amely január 1. óta látja el a mérnöki feladatokat. A követelés pontos összegét a Swietelsky nem jelölte meg, a hvg.hu érdeklődését pedig a cég vezetése elhárította, mivel a metróépítkezésről csak a BKV-hoz tartozó DBR Metro Projektigazgatóság jogosult nyilatkozni.

Ki küldi a bírót?

A BKV korábban azt közölte, szerintük a mérnök személyének lehetséges változásáról 2012 tavasza, a mérnöki szolgáltatásra vonatkozó új közbeszerzési eljárás kiírása óta tudnak az érintett vállalkozók. A főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatósága a konkrét, folyamatban lévő ügyről nem kívánt nyilatkozni, csak annyit írt: a vállalkozóknak joguk van követeléseket benyújtani, amit a megrendelő a mérnök javaslata alapján bírál el.

Stiller Ákos

December 31-én lejárt a beruházás mérnökének, az Eurometro Kft.-nek a korábban már többször meghosszabbított szerződése, amelyet a BKV semmiképpen nem akart ismét megújítani – bár szinte az utolsó pillanatig tárgyaltak erről a lehetőségről. A műszaki ellenőri feladatokat is ellátó mérnök minden EU-s beruházás kulcsfigurája, egyebek mellett jóváhagyja az elvégzett munkákat és a kivitelezéseket, így hatással van a végső árra is, jelentései a projekt állásáról Brüsszelbe is eljutnak.

Az Eurometro Kft.-től a BKV annyira meg akart szabadulni, hogy rögtön három módszert is bevetettek: először nyílt közbeszerzési pályázatot írtak ki a mérnöki munkákra, amelynek győztesével, a Metróber Kft.-vel megpróbáltak annak ellenére is szerződést kötni, hogy az Eurometro anyacége, az Eurout Kft. vitarendezést kezdeményezett, majd megtámadta a kiírást a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. Ugyanakkor a BKV felmentést kért és kapott a közbeszerzési törvény hatálya alól a parlament nemzetbiztonsági bizottságától.

Végül egy harmadik megoldást választottak: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) leányvállalatát, a BKK Közút Zrt.-t bízzák meg a feladattal. Ehhez persze szükség volt arra is, hogy a fővárosi közgyűlés december 21-én módosítsa a finanszírozási szerződést, amelyből kikerült az az előírás, hogy a mérnöknek függetlennek kell lennie a megrendelőtől és a kivitelezőktől is. Ezzel a három szereplő – megrendelő, kivitelező és mérnök – közül kettő a főváros tulajdona, ami olyan, mintha a focimeccsre az egyik csapat delegálná a bírót.

Egy régi hibára fogják

A városháza kommunikációs igazgatósága – amely a Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesnek feltett kérdéseinkre válaszolt – szerint a mérnökváltás elsődleges célja az volt, hogy „amennyiben mód van rá, a mérnöki teendők ellátása ne a főváros költségvetését terhelje”. Az Eurometrót ugyanis egy évekkel ezelőtt – a BKV, illetve a főváros akkori vezetése által – elkövetett hiba miatt nem fizethették az uniós támogatásból.

Stiller Ákos

Az Eurometro szerződése benne volt abban a 11-ben, amit 2009-ben kifogásolt az Európai Bizottság, ezért mintegy 170 millió euróval csökkentette a négyes metró eredetileg 900 millió eurós támogatását. Az EU elvárása szerint ugyanis nyílt közbeszerzésen kellett volna kiválasztani a vállalkozókat, de a BKV annak idején meghívásos vagy tárgyalásos eljárásokat folytatott le. A Bizottság ezért kivette a támogatásból a 11 szerződésre jutó összeget, ami ugyan elvileg nem veszett el Magyarország számára, de a metróberuházásra nem lehetett felhasználni.

„Olyan megoldást kellett találni, amely biztosítja a feladatellátást és azt, hogy a mérnöki feladatok ellátása európai uniós forrásból elszámolható legyen” – írta a kommunikációs igazgatóság, amely szerint a BKK Közúttal mint közszolgáltató céggel közbeszerzés nélkül is megoldható, és ez a szerződés már finanszírozható lehet európai uniós forrásból is. A BKK Közút 1,6 milliárd forintért vállalta 2015 végéig a munkát, míg az Eurometróval 2014 márciusáig – a metró tervezett átadásáig – tartó hosszabbításról tárgyaltak, nettó 1,3 milliárdért. Mindkét összeg eltörpül a metró immár 452 milliárdos költségvetéséhez képest.

Elszállt a bizalom

Egy magas rangú fővárosi tisztségviselő a hvg.hu érdeklődésére nem tagadta, hogy a decemberi lépések valódi célja nem az EU-s finanszírozás biztosítása, hanem az Eurometro kigolyózása volt. Ennek oka forrásunk magyarázata szerint az, hogy a városvezetés gyanúja szerint a mérnökcég összejátszott a kivitelezőkkel, nagyobb követeléseket ismert el, mint amit a főváros, illetve a BKV jogosnak tartott volna. Márpedig a metróépítés költségnövekedésének jelentős részét a kivitelezői követelései teszik ki.

„A mérnök posztja bizalmi pozíció, a városvezetés bizalma pedig megrendült az Eurometróban” – fogalmazott a névtelenséget kérő tisztviselő, aki szerint már korábban is fel akarták bontani a szerződését, de a cég eddig sikeresen ellenállt ezeknek a kísérleteknek. Forrásunk arra emlékeztetett, hogy a jelenleg a fővárost irányító Fidesz már ellenzékben, 2007-ben is kritizálta a mérnökcéget, amely állítólag szerződésben állt egyes kivitelező cégekkel, ami összeférhetetlen volt.

Fazekas István

Az Eurometro ezzel szemben azt állítja, hogy ebből csak annyiban igaz, hogy annak idején valóban segédkeztek az építkezés miatt szükséges ideiglenes forgalmi rend kialakításában, mégpedig a megbízó kifejezett kérésére. Feladatuk az volt, hogy összehangolják a munkát olyan területeken, ahol egyszerre több vállalkozó is dolgozott. Ennek költségeire a vállalkozók szerződésében volt anyagi keret, tehát ők számlázták ki a megrendelő felé az elvégzett munkát, amit a közlekedési hatóság ellenőrzött.

A mérnökcég szerint azért is képtelenség őket vádolni a költségek elszállása miatt, mert ők mindig csak véleményeznek, a kifizetésekről végül mindig a megrendelő, a DBR Metró Projektigazgatóság dönt. Az építkezés megindulása óta minden negyedévben jelentést írtak a munkájukról, ezeket a megrendelő mindig elfogadta. Emellett számtalan alkalommal vizsgálták a tevékenységüket különböző hatóságok, amelyek soha nem marasztalták el őket.

„Nehézségeket támaszt”

Az Eurometro szerződése eredetileg 2010 tavaszán járt le. A BKV már ekkor tervbe vette, hogy átvesz a mérnöktől 65 embert, és maga látja el a mérnöki feladatokat, de végül mégis szerződést hosszabbítottak. A szerződésmódosítás szerint ugyanis „mindenképpen indokolt” az építkezés végéig ugyanazt a mérnököt foglalkoztatni, mert „csak így biztosítható, hogy a projekt eddigi megvalósítása során keletkezett tapasztalatok, információk megfelelő módon a megrendelő rendelkezésére álljanak”.

Facebook / BKK / Nyitrai Dávid

Ez a megjegyzés arra utal, hogy az Eurometro 1998 óta részt vesz a négyes metró előkészítésében, illetve 2006 óta látja el a mérnöki feladatokat, így ennél a cégnél halmozódott fel az a tudás, amire szükség van a projekt befejezéséhez is. Ez most is gondot okoz a BKV-nak, legalábbis a hvg.hu-nak küldött válaszok alapján: a zavartalan munkavégzést nehezíti, hogy az Eurometro „vonakodik átadni” a dokumentációs rendszer és adatbázis informatikai hozzáférését.

A BKV arra utalt, hogy az Eurometro kidolgozott egy rendszert, amivel kezelhetővé tudta tenni a metróépítés során eddig keletkezett mintegy 170 ezer dokumentumot. A mérnökcég szerint erre nem volt megrendelés, a rendszert a saját munkájuk megkönnyítésére fejlesztették, nem kötelességük átadni azt a BKV-nak. A szerződésben csak annyi szerepel, hogy ha új mérnököt bíznak meg, át kell adni neki a metró dokumentumait. Ezt az Eurometro meg is tette, pdf-formátumban, DVD-re másolva. A felek ugyanakkor jelenleg is tárgyalnak a rendszer működtetésének feltételeiről.

Bár a főváros kommunikációs igazgatósága szerint a BKK Közút „folyamatosan növeli meglévő létszámát a feladat ellátásához szükséges további munkavállalókkal”, a BKV korábban arra panaszkodott, hogy az Eurometro „nehézségeket támaszt” azzal kapcsolatban, hogy munkavállalói átmenjenek az új mérnökcéghez. Az Eurometro ezzel kapcsolatban azt közölte: dolgozóinak érvényes munkaszerződése van, amely tartalmazza a felmondási időket is. Ugyanakkor csodálkoznak rajta, hogy miért akarják átvenni azokat az embereiket, akik eddig állítólag kifogásolható munkát végeztek.

Hirdetés