2012. október. 08. 16:26 MTI Utolsó frissítés: 2012. október. 08. 16:26 Itthon

Hosszabbítanák a fogaskerekűt, februárra lesznek tervek

Megkezdték a fogaskerekű vasút kétirányú meghosszabbításának előkészítését: a Budapesti Közlekedési Központ 2013 februárjára készíti el a megvalósíthatósági tanulmányt, a XII. kerületi önkormányzat pedig változtatási tilalmat rendelt el a tervezett új végállomások környezetében.

Egyelőre kevesen használják a fogaskerekűt, mert a vonal sem hálózati kapcsolatában, sem menetidejében nem valódi alternatívája a térségben közlekedő 21 és 21A jelű autóbuszoknak. A fogaskerekű vasút versenyképességének javításához fel kell újítani a pályát és a biztosítóberendezéseket, és mindkét irányban meg kell hosszabbítani a vonalat: a jövőbeni végállomás a Széll Kálmán téren, illetve a Normafánál lenne – írják a BKK közleményében.

Tervezik a 40 éves járművek cseréjét is: olyan vonatok futnának itt, amelyek a villamossíneken is tudnak közlekedni.

A közlekedési központ 25 millió forintot kapott a fejlesztés tanulmánytervének részleges elkészítésére, ebből egyebek mellett kijelölik az új nyomvonalat és a végállomásokat, megvizsgálják a bekötési lehetőségeket és megtervezik az alacsony peronokat, valamint azok gyalogoskapcsolatait.

A BKK azt is jelezte: a Széll Kálmán tér folyamatban lévő felújításakor kialakítják a fogaskerekű leendő végállomását.

Váczi János (Fidesz-KDNP), a XII. kerület alpolgármestere elmondta, hogy a képviselő-testület tavaly decemberben módosította a kerületi városrendezési és építési szabályzatot, valamint a kerületi szabályozási tervet a meghosszabbítást érintő területekre. Nemrég pedig változtatási tilalmat rendeltek el, hogy segítsék a fejlesztést.

Az alpolgármester elmondta, hogy a mostani alsó állomás megszüntetésével felszabadulhat a szervizépület és nőhet a zöldfelületek aránya. Fent a Rege úton keresztül csatlakozhatna a fogaskerekű a gyerekvasút végállomásához, és egészen a Normafa parkolóig járna - tette hozzá, jelezve: így ténylegesen bekapcsolódna a jármű a közösségi közlekedésbe.

Az LMP kerületi képviselőjét, Sipos Péter ellenvéleményének adott hangot a beruházással kapcsolatban. Azt mondta: a beruházás nem érné meg, és zöldterületek is sérülnének, inkább a gyalogosterületeket kellene fejleszteni.

Az alpolgármester érthetetlennek nevezte a kifogásokat, és emlékeztetett: tavaly decemberben a kapcsolódó indítványt Sipos Péter is megszavazta, így nemcsak pártjával, hanem saját korábbi véleményével is szembehelyezkedett mostani nyilatkozataival.

A fogaskerekű meghosszabbításának, pályarekonstrukciójának és járműcseréjének szándékát 2007-ben jelentette be a kerületi önkormányzat, a BKV és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. A körülbelül 20 milliárd forintos beruházáshoz uniós pályázati forrásokat vennének igénybe a 2014 és 2020 közötti pénzügyi ciklusban.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.