Debrecen szerint nincs gond a villamos uniós forrásaival
A debreceni önkormányzat szerint nincsenek veszélyben a helyi 2-es villamos projektjére elnyert uniós források, azt viszont az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményükben elismerték, hogy a kivitelezés során az idén "érdemi építési munka nem történt".
Pajna Zoltán (Fidesz) alpolgármestertől kedden a Debreceni Ifjúsági Szövetség (DISZ) nevű civil szervezet önkormányzati képviselői érdeklődtek nyílt levélben a villamosprojekt helyzetéről.
Dobrossy István és Varga Zoltán az MTI-hez is eljuttatott levélben egyebek mellett azt írta, hogy a szerződésben foglalt kötelezettségek nem teljesítése, a határidők csúszásai szerintük a beruházáshoz kapott uniós támogatás felhasználását is lehetetlenné tehetik.
Az önkormányzati képviselők egyben nyílt vitanapot kezdeményeztek a városvezetés és a kivitelező ATK-Debrecen konzorcium képviselőinek részvételével. Ezen egyebek mellett az alvállalkozókkal szembeni tartozások kérdését és a kormány szeptember 7-ei döntésével a Közlekedési Operatív Program keretéből a projekthez kapott további 531 millió forintos támogatás sorsát vitatnák meg.
A polgármesteri hivatal szerdai közleményében rámutatott arra, hogy az önkormányzat a szerződéses keretek között igyekszik a munka folytatására szorítani a konzorciumot, sikertelenül, hiszen az idén építési munka gyakorlatilag nem történt.
"Debrecen önkormányzatának álláspontja szerint a projekt kapcsán az európai uniós források lehívása nincs veszélyben, a beruházás a jelenlegi uniós költségvetési tervezési időszakon belül, a villamosvonalra gyártandó járművek megérkezéséig (2014 tavaszáig) megvalósulhat" - olvasható a közleményben. Hozzátették: a projekthez kapott 531 milliós plusztámogatás felhasználásáról a szerződés még nem született meg, így később derülhet ki, hogy pontosan mire költik a forrást.
A debreceni 2-es villamos pályájának építése 2010 őszén kezdődött meg. A győztes ATK-Debrecen konzorcium 7,54 milliárd forintért vállalta el a munkát. 2011-ben már több alvállalkozó sérelmezte, hogy lejárt számláikat a konzorcium nem fizeti ki. 2012 márciusában a munkálatok leálltak, az alvállalkozók pedig tüntetést is kilátásba helyeztek. A konzorcium pénzügyi vezetője, az Arcadom Zrt. közben partnereivel, a Keviép Kft.-vel és a Tóth-TD Kft.-vel szemben is tartozást halmozott fel.
A projekt járműtenderén - öt sikertelen közbeszerzési eljárást követően - a spanyol CAF lett a nyertes. A cég az első járművet 2013 nyarán szállítja Debrecenbe, 2014 tavaszára pedig mind a 18 villamosnak meg kell érkeznie.