Jelentős pluszkiadást, rengeteg utánajárást, felesleges adminisztrációt hozhat közel kétmillió járműtulajdonosnak jövőre a kormány által tervezett rendszámtáblacsere. A szaktárca a műszaki vizsgára bevitt autók rendszámát cserélné le felmenő rendszerben, és vezetné be az új, területalapú nyilvántartást, indokai szerint azért, hogy megkönnyítse a bűnüldözők dolgát. Az autós érdekvédők szerint a minisztérium indokai hamisak, csak a pénzbehajtást szolgálja a kikényszerített csere.
Mégis kötelezővé teszik a rendszámtáblacserét, ha a kormány ősszel elfogadja az üggyel foglalkozó minisztériumok szakértőinek javaslatát. Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára szerdai sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy terveik szerint a csere felmenő rendszerben történhet: a kötelező műszaki vizsgáztatáskor kaphatnak új, területi alapú rendszámot az autók.
Pedig a NFM január végén – amikor a hvg.hu kormányzati forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a jelenlegi betű-szám kombinációt nyilvántartási vagy lakóhelyet jelző területi rendszámra akarják cserélni, és a váltást kötelezővé akarják tenni – még hevesen cáfolta értesülésünket. A „csere kötelező elrendeléséről nincs szó” – írta a cikkünk megjelenését követő napon kiadott januári közleményében a tárca, hangsúlyozva, hogy „a rendszámok több lépcsőben, felmenő rendszerben és önkéntes alapon megvalósuló cseréjének lehetőségét vizsgálják”. A fejlesztési minisztérium most a hvg.hu-val azt közölte, a Belügyminisztérium és az NFM közös javaslata „egy-két hónapon belül kerülhet a kormány elé”, a tárca szerint egyelőre a részletkérdésekben sincs még döntés.
Nagy kiadás, sok utánajárás
Ha a kormány jóváhagyja a minisztériumok javaslatát, akkor jövőre a gépjármű-tulajdonosok több mint felét érintheti a rendszámtáblák cseréje. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a hvg.hu-val azt közölte, hogy jövőre 1,9 millió műszaki vizsga lesz. (A statisztikai hivatal adatai szerint 2011 végén 3,6 millió közúti – rendszámtáblával rendelkező – jármű volt az országban, ebből 3 millió volt a személyautók száma.)
Az okmanyirodak.hu-n található adatok szerint jelenleg a rendszámtáblapár cseréje 8,5 ezer forintba kerül. A cserének viszont az új tábla megvásárlásán kívül egyéb vonzatai is vannak: az új számot fel kell vezetni a forgalmiban (6 ezer forint), a rendszámcímke 585 forintba kerül – ez összesen 15 085 forintos kiadást jelent. A műszaki vizsga díjával együtt a kiadás elérheti a 34-40 ezer forintot is.
Az új rendszer bevezetése nemcsak az autósok zsebét terheli meg, hanem rengeteg utánajárást is igényel: akinek éves autópálya-matricája, esetleg parkolási bérlete van, annak el kell intéznie a változást, a kötelezőt és a cascót nyújtó biztosítóval kötött szerződést módosítani kell, jelezni kell a súlyadónál a változást, a behajtási engedélyeket kiadó önkormányzatokkal is egyeztetni kell az adatváltozást. „Ha csak az új autók kapnának újfajta rendszámot, és így felmenő rendszerben, hosszú átmeneti idő alatt történne meg a csere, akkor rendben lenne, de az eddig megjelent információk szerint nem ez lesz” – mondta a gyártókat, kereskedőket képviselő, 70 tagú Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István.
A tervezett csere külön gondot okozhat azoknak is, akik egy másik megyében, esetleg járásban lakó vevőnek adnák el az autójukat: ugyan a közlekedésért felelős helyettes államtitkár szerdán csak a műszaki vizsgára menő járműveket említette, az NFM hvg.hu-nak küldött csütörtöki válaszlevelében nem cáfolta, hogy a tulajdonost váltó autók is bekerülhetnek a körbe. A minisztérium azt írta, bár még nincs döntés a kérdésben, feltehetően a megyét tüntetik majd fel a rendszámtáblán, mert így „a későbbi tulajdonosváltások esetében kisebb számban lenne szükség rendszámcserére”. „A közigazgatási járásra utaló kódok alkalmazása az üzembentartó lakóhelyének pontosabb azonosítását teszi lehetővé, de a rendszámcseréket szaporítja, a hatósági eljárások logisztikai folyamatát bonyolítja, költségeit növelheti” – közölte a hvg.hu-val az NFM.
12 milliárdos remélt bevétel
„Teljességgel szükségtelen, csak újabb fizetési kötelezettséggel terhelik az autósokat” – véleményezte az új rendszer bevezetésének ötletét a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságnak elnöke. Bár a fejlesztési minisztérium januári közleménye szerint az előkészítés már év elején elindult, és a részletes szabályozási javaslatot májusra ígérte a tárca, Kovács Kázmér szerint eddig még nem egyeztettek az Autóklubbal.
A bevételnövelési szándékra utal, hogy a rendszámtáblák cseréjét nem a közlekedésügyért felelős NFM, hanem a központi költségvetést összeállító Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vetette fel először nyilvánosan. A nemzetgazdasági tárca az idei évre 12 milliárd forintos bevétellel kalkulált a táblacseréből abban a jelentésében, melyet tavaly decemberben küldött meg a túlzotthiány-eljárás keretében az Európai Bizottságnak. Az NGM azóta sem válaszolt azon kérdésünkre, hogyan számolták ki ezt az összeget. A fejlesztési minisztérium viszont a hvg.hu-val azt közölte, nem zárható ki, hogy a csere kötelező jellegére való tekintettel mérsékelni fogják a díjakat. Az „illeték mértékének alakulása, a várható bevétel nagysága a rendszer bevezetéséről szóló szakértői javaslat elfogadása esetén, a későbbiekben tisztázhatók” – írta megkeresésünkre a tárca. (Cikkünk megjelenése után az NGM azt közölte a hvg.hu-val, miután "ez idáig nem született a kérdésben kormányzati döntés, a Széll Kálmán Terv 2.0 dokumentuma a 2012. évi prognózis tekintetében már nem számolt ezzel a bevétellel. Az évközi kormányzati intézkedések, illetve a 2012. évi költségvetésben tervezett tartalékok biztosítják, hogy a hiánycél változtatására ne kerüljön sor.")
Az NFM januárban még azt közölte, „legkorábban idén ősztől jelenhetnek meg az új típusú rendszámok, elsőként az újonnan forgalomba helyezett gépjárműveken”. Az Autós Nagykoalíció adatai szerint évente átlagosan 60-65 ezer új és behozott autót helyeznek forgalomba Magyarországon, ami 15 ezer forintos díjjal számolva még az egymilliárdos összeget sem éri el. Ez arra utalhat, hogy az NGM úgy kalkulálhatott: már idén cserélniük kell a műszaki vizsgára menő autóknak. Idén közel egymillió autó vizsgázott, illetve került újonnan a forgalomba, ami 15 ezerrel felszorozva nagyobb összeget ad ki, mint az NGM terve, de a gazdasági minisztériumnak számolnia kellett azzal, hogy az NFM-nek időre volt szüksége a rendszer kialakítására (a fejlesztési minisztérium januárban még májusra tette az új szabályozás kidolgozását).
Bőven van még betű |
A kormány tavaly decemberben az NGM terveitől függetlenül már alkotott egy teljesen új rendeletet a közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról, ám ez még a három betű és három szám kombinációjából álló táblát tartalmazta. Ebben a rendszerben még évtizedekig lehetne új autókat, rendszámokat forgalomba állítani, főleg, hogy a válság miatt jelentős mértékben visszaesett az új autók eladása. Tavaly december óta az M-betűnél tartanak, tehát a felhasználható kombinációk felénél. Az L-betűvel kezdődő rendszámokat 2008-ban kezdték kiadni, és négy év alatt sikerült az L-es variációkat kipörgetni. |
„Döntően szoftver kérdése”
„A területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez. Ennek egyebek mellett a szmogriadóval és a kijelölt helyekre való behajtással kapcsolatos szabályozás eredményes betartatásában, a helyi lakosok által díjmentesen igénybe vehető fizetős útszakaszok használatának ellenőrzésében vagy a Belügyminisztérium előzetes észrevétele szerint az utazó bűnözők kiszűrésének megkönnyítésében is szerepe lehet” – írta válaszlevelében az NFM, mi indokolja az új rendszer bevezetését.
„A szmogriadóra való hivatkozást nem is értem” – mondta a hvg.hu-nak Kovács Kázmér. Az ügyvédi irodát is fenntartó szakember felhívta a figyelmünket arra, hogy a legtöbb autóst érintő fővárosi szmogrendelben két évvel ezelőtt álltak át a rendszám alapú rendszerezésről a környezetvédelmi besorolás alapú rendszerre. Míg korábban a főpolgármester hol a páros, hol a páratlan rendszámú járművek közlekedését korlátozva csökkenthette a szálló por mennyiségét, 2010-től szmogriadó esetén riasztási fokozatban a fekete és a piros matricájú autókat lehet eltiltani a közlekedéstől.
Nem érti a bűnüldözésre való hivatkozást sem Kovács Kázmér: „ma már döntően szoftver kérdése az azonosítás”. A Belügyminisztérium nyilvántartása ugyanis ma is tartalmazza, hogy a kocsi üzembetartója hol lakik, a rendőrségi autók egy részében pedig van számítógép – ha nincs, a járőr lekérheti az adatokat URH-n. A hvg.hu által megkérdezett szakemberek szerint a NFM többi érve – mint a fizetős helyekre való behajtás ellenőrzése – nagyon kevés autóst érint, ezért nem éri meg a teljes országos rendszert átalakítani.
Az NFM arra is hivatkozott válaszlevelében, hogy több uniós országban is területi kódot tartalmazó rendszámot alkalmaznak, példaként Ausztriát, Horvátországot, Németországot, Szlovákiát, Szlovéniát és Olaszországot említette a tárca. Kovács Kázmér szerint amikor évtizedekkel ezelőtt ezekben az országokban bevezették ezt a rendszert, még nem volt ennyire fejlett az informatika, így a területi alapú rendszámok valóban megkönnyítették a bűnülőzők munkáját, de ez mára már okafogyottá vált.