Betont fecskendeztek a soproni Tűztorony alá
Kiszélesítették és felújították a soproni Tűztorony kapuját. A statikai okokból bő egy évszázada kibélelt - és ezzel alaposan leszűkített - járórészt várhatóan még az idén visszaadhatják a gyalogosforgalomnak.
A XIX-XX. század fordulóján kellett mindkét oldalán és felül három-három méteres vastagságban kibélelni a kaput - mondta Kelemen Imre, a Soproni Városfejlesztési Kft. ügyvezetője.
Ennek az volt az oka, hogy a római kori lapokra a XIII. században épített átjáróra emelt Tűztorony mellől elbontottak több épületet, ettől pedig megrendült annak statikai állapota.
Így jött létre a szekérszélességű helyére két és negyed méter széles, "két és fél emberes" kapu - mondta a szakember, megemlítve, hogy a helyzet szűkítős megoldásához olyan neves építészek is készítettek terveket, mint Ybl Miklós.
A most folyó felújítás során modern eszközökkel erősítették meg az épületet: belül acélszerkezet segíti a tartását, az alapot betonnal tették stabilabbá, 16 helyen összesen több mint félezer köbméternyi betont fecskendeztek, nemegyszer kilenc méter mélyre - tette hozzá.
Kelemen Imre szerint a visszaszélesítés ellenére a gyalogosforgalomé marad ez a kapu, járművek, csak rendkívüli esetekben járhatnak itt. Ezek egyike lehet például, ha a tűztorony tőszomszédságában található városháza házasságkötő termébe hintón érkeznének a házasulandók.