Itthon Zubor Zalán 2012. augusztus. 07. 12:15

Simicska-közeli cég hirdeti a munkavédelmi akciótervet

Több mint 56 millió forintból reklámozzák a kormány munkahelyvédelmi akciótervét. A programot Simicska Lajoshoz közelinek tekinthető cég óriásplakát-kampánya és egy "bővítés alatt álló", egyelőre semmire nem jó weboldal népszerűsíti, de a Kormányszóvivői Iroda szerint ez csak egy nagyobb kampány kezdete.

Néhány napja „Szeretem a munkám!” feliratú óriásplakátok jelentek meg a főváros több pontján és buszok oldalán. A viszonylag szűkszavú (semmilyen konkrét információt nem közlő) plakátokon szereplő webcímet követve kiderül: a poszterek a még júliusban meghirdetett munkahelyvédelmi akciót népszerűsítik, amely többek között a felére csökkenti a képzetlen alkalmazottak után fizetendő munkáltatói járulékot és kedvezményeket biztosít a gyesről és a gyedről visszatérőket újra alkalmazóknak. A program weboldala szintén viszonylag kevés információt tartalmaz: a jelenleg elérhető nyolc hivatkozás alatt a munkahelyvédelmi akcióban kedvezményezett nyolc célcsoportnak mutatja be néhány sorban, milyen előnyökkel jár a program rájuk nézve.

Simicska-közeli cég kapta a megrendelést

Ahogy a Kormányszóvivői Irodától megtudtuk, a munkahelyvédelmi akcióterv reklámozása összesen 56 264 400 forintba került, amelyet a Miniszterelnökség által indított „Médiastratégia-alkotási, médiatervezési és -vásárlási, médiagyártási, reklámügynökségi, telemarketing és online kommunikációs szolgáltatási feladatok elvégzése” tárgyú márciusi közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés keretéből fedeznek. Ebben az összegben még nem szerepelnek a bővítés alatt álló weboldal teljes költségei.

Az iroda tájékoztatása szerint országosan 1575 darab plakátot ragasztottak ki, továbbá 80 hirdetést buszok hátfalain helyeztek el. A plakátokon szereplő fényképeket „produkciós idő és költségek leszorítása érdekében” egy nemzetközi stock photo-gyűjteményből válogatták ki.

A plakátokat és a kampány egyéb elemeit a Simicska Lajoshoz közelinek tekinthető I.M.G. Inter Media Group Kft. egyik alvállalkozója, a Lounge Design Kft. készítette. Nem ez az első állami kampány, amit ugyanez a Simicskához köthető cég vezethet le: korábban ugyanez a vállalat nyerte el a 2011-es népszámlálás és a Nemzeti Konzultáció reklámozásáról szóló állami tendert is.

„Szociális adócsökkentés”

instagram/lvnte

Orbán Viktor még július 2-án jelentette be parlamenti felszólalásában, hogy a kormány tízpontos munkahelyvédelmi akciótervet dolgozott ki, olyan munkavállalók védelmére, akiknek a válság hatására a legnagyobb veszélybe került a munkahelyük, vagy különösen nehézzé vált az elhelyezkedésük. Ilyenek a most induló honlapon is felsorolt 25 évnél fiatalabb vagy 55 évnél idősebb munkavállalók, a képzettséget nem igénylő munkát végzők vagy a kisgyermekes anyák. Orbán szerint az ő munkalehetőségeik védelmére "soha nem látott mértékű szociális adócsökkentésre" van szükség, ami megkönnyíti a hátrányból induló csoportok lehetőségeit.

A terv alapján a 25 év alattiak, az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő munkát végzők után fizetendő munkáltatói járulékot a felére csökkentik. A gyesről és a gyedről visszatérők után az elhelyezkedést követő első két évben sem kell majd járulékot fizetni a munkáltatóknak, harmadik évben pedig csak a jelenlegi felét. A 25 fő alatti vállalkozások versenyképességének növelése érdekében pedig egy új, alacsonyabb adónemet, a 16 százalékos „kisvállalkozók adóját” vezetik be.

A Fidesz csodafegyvere?

A munkahelyvédelmi akciótervet politológusok ígéretes, de kockázatos lépésnek tartották, ami ha sikerrel jár, komoly népszerűséget hozhat a Fidesznek a 2014-es választásokig, azonban ha nem válik be, súlyos veszteségeket is okozhat mind a magyar gazdaságnak, mind a kormány népszerűségének. „Egy év múlva már érezni lehet, hogy van-e érdemi pozitív hatása a gazdaság számára az akciótervnek. 2014 elejére pedig ez már világosan ki fog derülni az adatokból. Ez viszont nagyon rizikós a kormánypárt számára, hiszen ekkor közvetlenül a választások előtt állunk majd” – mondta a hvg.hu-nak Krekó Péter politológus, aki szerint a kormány „túl optimista a programmal kapcsolatban” és talán túl magasra tette magának a lécet azzal, hogy 2013-ban 2 százalékos gazdasági növekedést vár.

Az akcióterv gazdasági szakemberektől már több kritikát kapott. Mellár Tamás közgazdász a HVG-nek adott interjúban arról beszélt, hogy a program leginkább csak pr-ra jó, mivel ha a magyar piac és az elérhető tőke korlátozott, senki sem fog több embert alkalmazni, ha a szolgáltatását nem tudja eladni. A tőzsdefórum.hu-n megjelent írás szerint pedig az akcióterv úgy rontja „a költségvetés pozícióját, hogy érdemben nem járul hozzá a foglalkoztatás bővítéséhez”. Ennek ellenére felmérések szerint a lakosság nagy része támogatja az akcióterv intézkedéseit. A Századvég közvélemény-kutatásakor az egyes rendelkezéseket a válaszadók 66 és 87 százalék közötti arányban támogatták.

Nagyszabású kampány lesz

A Kormányszóvivői Iroda azt ígéri, hogy a reklámkampány nem áll meg az óriásplakátoknál és a weboldalnál, hanem „az ilyen kampány szokásos médiamixének legtöbb eleme szerephez jut a folytatásban”. Bővítik majd az mva.kormany.hu-t is, tervek szerint felkerül majd rá egy „megtakarítás kalkulátor” is, amellyel az érintettek kiszámolhatják, mennyivel több pénzük marad a reformok hatására.

Hirdetés
hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.