Leleplező felvétel: „Aki szerint nincs korrupció a MÁV-nál, hazudik”
Aki szerint nincs korrupció a MÁV-nál, hazudik, vagy önmagát csapja be – mondta a hvg.hu-nak a VDSZSZ alelnöke azzal a hangfelvétellel kapcsolatban, amin elhangzik: öt éve nem tudják elérni a szakemberek, hogy ne korrupciós szempontok diktáljanak a vasúti pályafelújításoknál. Az is kiderült, szeptemberre elfogyhat a közösségi közlekedés támogatására szánt költségvetési pénz.
„Öt éve nem bírjuk elérni, hogy a MÁV Pályavasútnál a pályakarbantartási pénzeket olyan helyekre csoportosítsák, ahol menetrendi haszna van a dolognak, az egésznek. Tehát így, ilyen körülmények között tényleg beszélgethetünk egymással szerintem délután négy óráig is, de nem fogjuk tudni megváltani a közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét” – hangzik el azon a felvételen, amit a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) honlapjára tettek fel szombaton.
Mint a hvg.hu-nak Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke, a beszélgetés résztvevője elmondta, az egyeztetés a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Személyszállítási osztályának munkatársaival zajlott, ez a szervezet felelős a MÁV menetrendjének kialakításáért. A napirend elvileg az volt, hogyan lehetne megoldani a MÁV dolgozók munkába járását azokon az újranyitott mellékvonalakon, ahol csak napi egy-két vonatpár közlekedik. Ennek kapcsán azonban más témák is szóba kerültek, így az, hogy nem szakmai szempontok alapján, hanem – mint arra a jelen lévő szakszervezeti vezetők, és a minisztérium képviselője is utal – korrupciós szempontok szerint dől el, hol végezzenek pályafelújítást.
Nincsenek eszközeik
„Engem is megleptek ezek a mondatok, természetesen mi is érzékeltük az elmúlt években a korrupciót, de nekünk nincsenek eszközeink arra, hogy tényleges bizonyítékokat szerezzünk” – mondta a hvg.hu-nak Bárány Balázs, hozzátéve, hogy azért is nehéz a KTI munkatársainak állítására konkrét bizonyítékokat találni, mert „a vasút annyira lerobbant állapotban van, hogy gyakorlatilag mindenhol indokolt lenne a felújítás”, ők inkább azt tapasztalják, hogy az elvégzett munkákat árazzák túl.
Erős mondatok |
Részletek a hangfelvételből: „Szeretnénk menetrend-alapú pályafelújításokat, pályakarbantartásokat elérni a Pályavasúttal szemben, ennek ellenére a Pályavasút nem így gondolkodik. De ezzel nem tudunk mit kezdeni, erre nincsen ráhatásunk, hogy olyan helyeken újítanak fel vasúti pályát, például a 121-es vonalon – épp olvastam, hogy 1200 aljat cserélnek – amire nem biztos, hogy szükség van. De ugyanakkor azokon a vonalakon, ahol meg szükség van, vagy szükség lenne, mert jobb lenne a csatlakozás, jobb lenne a vonattalálkozás – például a 46-os vonalon bekerülhetne Cece és Vajta bekerülhetne az IC-vonatok megállási helyei közé – az jelen pillanatban nem lehetséges, mert ott speciel nem végeznek semmiféle pályafelújítást.” „Hasonló egyébként a másik ilyen, nyugodtan mondom, felzúdulást okozott a szakemberek körében (…) a 41-es vonalon is Dombóvár és Kaposvár között lenne szükség a pálya felújítására, erre hol fogják megcsinálni? Gyékényes és Csurgó között. Amire abszolút nincsen szükség.” „Öt éve nem bírjuk elérni, hogy a MÁV Pályavasútnál a pályakarbantartási pénzeket olyan helyekre csoportosítsák, ahol menetrendi haszna van a dolognak, az egésznek. Tehát így, ilyen körülmények között tényleg beszélgethetünk egymással szerintem délután négy óráig is, de nem fogjuk tudni megváltani a közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét.” „Ha azt nézzük, hogy 2005 óta csak az EU-s pénzek azok, amik a pályafelújításra fordíthatóak, és a pályakarbantartás meg a többi vonalnak a rovására megy, és ezeket ilyen-olyan megfontolásokból döntik el – nem tudom, hogy hol – addig sajnos nem lehetünk optimisták.” „Mi úgy érezzük, hogy tehetetlenek vagyunk, nekünk – nem azt mondom, hogy nem feladatunk – hanem mi hiába jelezzük, nem történik rá semmi.” |
„Én már tettem feljelentést a MÁV-székház ügyében is, ezért mondtam a KTI munkatársának, hogy ha segít nekem, és összegyűjt bizonyítékokat, szívesen megteszem ismét, de azt gondolom, hogy ez alapján a felvétel alapján az ügyészségnek hivatalból is eljárást kellene indítania” – mondta Bárány Balázs.
Elfogy a pénz szeptemberre
A szakszervezeti vezető szerint reális opció, hogy szeptemberre elfogy a pénz a közösségi közlekedésre, a felvételen a KTI munkatársa arról beszél, a MÁV 40 milliárdos, a Volán társaságok szintén 40 milliárdos hiánnyal számolnak szeptemberre. „Szerintem ezen az összesen 80 milliárd forinton felül a MÁV-nak egyedül még plusz 40-50 milliárd forintra lenne szüksége a betervezetten túl év végéig” – mondta Bárány Balázs.
A szakszervezeti vezetővel hétfőn interjút készítünk a MÁV-nál tapasztalható korrupcióról. Fónagy János, a fejlesztési minisztérium államtitkára azt mondta a hvg.hu-nak, hogy nem hallotta a felvételt, így nem is akar róla nyilatkozni. Kerestük a tárca korábbi miniszterét, Fellegi Tamást is, de nem értük utol telefonon.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.