BKK: két perccel csökkent a 4-es, 6-os villamosok menetideje
Az első tapasztalatok alapján jól működik a budapesti Nagykörúton a villamosok közlekedéséhez áthangolt lámpaprogram, a villamosok menetideje két perccel csökkent – mondta csütörtökön a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. A program 44 millió forintba került, ebből 40 milliót az unió fizetett.
A lámpákat február 1-jén reggel hangolták át. A vezérigazgató elmondása szerint kisebb korrekciók még lesznek a rendszerben, de az áthangolás azt az eredményt hozta, amit vártak: a nagykörúti villamosok menetideje két perccel csökkent, így most 28-30 perc a menetidő. Ennek köszönhetően csökkent átlagosan két percre a követési idő, és óránként 28 helyett 30 járat indulhat el.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója jelezte: javult a járatok egyenletessége is, az autóforgalomban azonban kisebb fennakadások vannak, de ezek egyike sem akkora, hogy beavatkozást igényelne. Mint mondta, a Széll Kálmán tér és a Széna tér torkolatában, illetve az Üllői út és a Nagykörút kereszteződésében alakultak ki kisebb torlódások, de erre a központ számított is.
A vezérigazgató szerint ez az első jele annak, hogy új közlekedéspolitikai szemlélet alakult ki, mivel eddig a lámpák az autókra voltak hangolva. Kimutatások szerint viszont a Nagykörúton óránként két és félszer több ember használ villamost, mint autót. Vitézy Dávid azt ígérte: ahol ilyen nagy arányú a közösségi közlekedés használata, ott a tömegközlekedésre fogják áthangolni a lámpákat.
A nagykörúti lámpahangolás az unió által támogatott projekt, amelynek keretében két új forgalomirányító programot készítettek, ezek 60, illetve 90 másodperces lámpaváltási ciklusidőt használnak. A főváros ezer, lámpás kereszteződéséből körülbelül százat érintett a beavatkozás, mivel nemcsak a Nagykörúton, hanem a csatlakozó utakon is át kellett hangolni a lámpákat. A Nagykörút 52 csomópontjában 102 programot telepítettek, a sugárirányú keresztező utakon pedig hetven csomópontot érintett a beruházás.
Tizenhat csomóponton egyéb beavatkozás is szükséges volt, egy detektor érzékeli a villamosok közeledését, és ezzel forgalomfüggően tudja változtatni a lámpaprogramokat. A végállomásokon összhangba hozták az indítást a zöldhullámmal, így az elinduló szerelvények már szabad jelzéssel tudnak végigmenni az egész útvonalon.
Az autósoknak többször kell majd megállniuk, de kevesebb időre, mint eddig. Az uniós projekt 44 millió forintba került, ebből 40 millió forintot az unió fizetett.