Itthon M. László Ferenc 2011. november. 14. 06:30

Orbánéktól félve engedték el Gyurcsányék a devizahitelezést

Míg Orbán Viktor 2006-ban megbocsátandó bűnnek tartotta a lakosság eladósodását, addig a devizahitelezési boom idején az országot vezető Gyurcsány Ferenc tartott a kockázatoktól. Ennek ellenére a 2002 és a 2008 közötti kormányok szinte semmit nem tettek a devizahitelezés leállításáért, mert attól tartottak, hogy a lakosság haragudna, ha megfosztanák az olcsó hitelektől. A jegybankelnökök szerint közvetett módon a katasztrofális gazdaságpolitika szolgáltatta ki a fogyasztani akaró polgárokat. A cikksorozatunk második része a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány felelősségét firtatja.

„Nem tenne jót, ha a lakossági szektor devizában történő eladósodása megugrana. Egyrészt a devizahitel felvétele lényegesen több kockázattal és extra költségekkel jár, ami az alacsony kamatokban nem tükröződik. A devizahitelnél számolni kell az adott devizakamat változásával, vagy az árfolyamkockázattal. Például a forint árfolyamának 10 forintos gyengülése 5-6 százalékkal növelné a törlesztőrészletet. (…) Másrészt azért sem célunk, hogy a devizában történő eladósodást segítsük, mert ez az ország működésének finanszírozását veszélyeztetné” – írta a kormányzati portálon egy fórumbejegyzésében 2005 decemberében Gyurcsány Ferenc, miért tart a devizahitelezés elszabadulásától. Az akkori miniszterelnök egy közgazdász levelére reagált ebben a formában, aki azt javasolta, hogy a költségvetésnek túl nagy terhet jelentő lakástámogatási rendszer kiváltására váltsák át a forinthiteleket devizaalapú kölcsönökre.

Nemcsak a korábbi kormányfő, hanem a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), a nemzetközi pénzügyi szervezetek (többek között a Nemzetközi Valutaalap – IMF) is számoltak azzal, hogy a 2003-2004-ben felfutott, majd egy évvel a válság begyűrűzése előtt csúcsra járatott devizahitelezés óriási kockázatot hordoz mind a lakosokra, mind az országra. 2008 októberében már az ország devizakitettsége elérte a 14 ezer milliárd forintot, amiből több mint 5 ezer milliárd a háztartások adósságából adódott.

Ez annyira kiszolgáltatottá tette az országot, hogy csakis az IMF közbeavatkozása, a 25,1 milliárd dolláros kölcsöne mentette meg a csődtől. Hiába látták a kockázatot már évekkel korábban a kormányzati és felügyeleti szervek, néhány erőtlen kivételtől eltekintve nem avatkoztak közbe. A különféle jogosítványokkal rendelkező három szereplő (MNB, PSZÁF, Pénzügyminisztérium) azóta is egymásra mutogat, miközben az egymással versengő, az évek alatt egyre kockázatosabban hitelező bankok és a lehetőségein felül fogyasztó lakosság is felelős a hitelezési boomért. (A devizahitelezés felfutását elemző sorozatunk első részét, a pénzintézetek és a lakosság felelősségét vizsgáló cikkünket itt olvashatja.)

„Nem kell a kormány nyakába varrni”

„Nagyon sok mindent hitelre vásárolnak meg, ráadásul gyakran devizahitelre vásárolják meg, ami érzékeny dolog, mert össze van kötve a forinttal, és hogyha a forint erős, akkor a devizahitelt könnyen lehet törleszteni, ha a forint meg gyengül, akkor 8-10 ezer forinttal is megnőhet a törlesztőrészlet. Ez igaz a lakásokra, de most már a tartós fogyasztási cikkekre is. Eléggé el vagyunk adósodva, de ez a magyar emberek döntése volt, tehát ezt nem kell a kormány nyakába varrni. Ez a magyar családok egyfajta életstratégiájából következik” – ezt már Orbán Viktor mondta 2006 áprilisában a Magyar Televízió reggeli műsorában.

Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc - nem léptek időben
Túry Gergely

Az akkor ellenzékben lévő Fidesz elnöke is látta tehát a kockázatot, ám úgy gondolta, hogy ebben nem terheli felelősség a szocialista(-szabaddemokrata) kormányt. A válság begyűrűzése után, kormányra kerülését követően már másképp gondolja a Fidesz: a rögzített árfolyamú végtörlesztést a parlamentbe beterjesztő párt szeptemberben albizottságot állított fel a felelősség kivizsgálására. A testületet viszont nem a gazdasági szakpolitikusokból álló gazdasági bizottság, hanem a jogi kérdésekkel foglalkozó alkotmányügyi testület mellett hozta létre, élére pedig Papcsák Ferencet választották. Ezt az MSZP-s tagok több alkalommal is úgy értékelték az eddigi üléseken, hogy a Fidesz jogi felelősségre vonást készít elő, miközben öt évvel ezelőtt épphogy nem tartotta felelősnek Gyurcsány első kabinetjét.

Ha nem is jogi, de politikai felelősség mindenképpen terheli a 2002 és 2008 közötti kormányokat, amiért nem állították meg, vagy legalább is nem fékezték a devizahitelezést – derül ki a jegybankelnökök és az adott időszak pénzügyminisztereinek októberi bizottsági meghallgatásából. A pénzügyi szektor helyzetét a leginkább ismerő, a napi pénzmozgásokba, mérlegekbe belelátó MNB 2001-től folyamatosan jelezte stabilitási jelentéseiben, hogy a bankrendszerre és a lakosságra nézve egyre kockázatosan a devizahitelek felfutása, ám sem a PSZÁF, sem a kormány nagyon sokáig nem lépett.

Harc a választók kegyeiért

Mind a korábbi jegybankelnök, Járai Zsigmond, mind Simor András, az MNB jelenlegi vezetője hangsúlyozta a november 3-i meghallgatásán, hogy a hibás gazdaságpolitika és a nyomában járó – az államháztartás hiányát finanszírozó külföldi befektetők megnyerését célzó – magas alapkamat az egyik fő oka volt a devizahitelezési boomnak. A volt és a jelenlegi jegybankelnök is azt mondta, a költségvetési egyensúlyt felborító kormányok, az ezért támadható forint mellett az MNB nem mert kamatot csökkenteni.

Ugyanis a forinthitelek magas kamata nem tette lehetővé, hogy hosszú futamidejű, lakások vásárlására is elegendő nagyságú forintkölcsönöket helyezzenek ki a bankok. A pártállami rendszerből örökölt ügyfelei révén piacvezető OTP-vel versengő pénzintézetek viszont mindenképpen meg akarták nyerni a magyar lakosságot, amire az Ausztriából behozott alacsony kamatozású svájci frank alapú termék alkalmasnak bizonyultak.

Járai, az első Orbán-kormány 1998 és 2000 közötti pénzügyminisztere és Nátrán Roland, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára a bizottsági meghallgatásán azt mondta, a Medgyessy Péter vezette kormány állította elő ezt a helyzetet, amikor megszüntette a forint- és devizahitelek kamatkülönbözetét csökkentő állami lakástámogatást. Ezzel szemben Veres János, a Gyurcsány-kabinet pénzügyminisztere azt állította, ők pont a magas alapkamatot eredményező deficitet akarták csökkenteni ezzel, mert 2002-ben 72 milliárd, 2003-ben 137 milliárd, 2004-ben pedig már 204 milliárd terhet rótt a költségvetésre az állami támogatás.

Simor András és Járai Zsigmond - ők szóltak
MTI / Soós Lajos

Az államháztartási hiány elszabadulásáért valóban felelős az első Orbán-kormány: a választások előtt, 2002 februárjában a miniszterelnök bejelentette, hogy tovább növelik a 2000-ben bevezetett támogatások nagyságát, kibővítik a támogatottak körét. A kabinet egy év alatt 3-ról 10 százalékra emelte a lakáshitelek általános kamattámogatását, ugyanakkor kezességet vállalt arra is, hogy a bankok által kínált kamat és kezelési költség együttes értéke húsz évig nem haladja majd meg a 6 százalékot. Ha valaki használta lakást akart venni, már nem kellett családosnak lennie, a kis keresetűeknek is járt a támogatás, akárhány alkalommal kérhették a hitelt. Orbán a bejelentéskor azt mondta, számításaik szerint 1,3 millió embernek kedveznek ezzel a rendszerrel.

Csakhogy a kibővített támogatási rendszer megdobta a hiányt, amire a kormányváltás után a Medgyessy-kabinet „100 napos” intézkedései, az 50 százalékos béremelés is rátett egy nagy lapáttal. 2002-ben a költségvetés hiánya megközelítette a GDP 10 százalékát, ami kényszerpályára terelte az országot.

Kapuzárási pánik

„Nagy bizalom volt a külföldi befektetők körében az ország gazdaságpolitikája irányában, és abban az időben teljesen reális forgatókönyv volt, hogy 2004-ben Magyarország tagja lesz az Európai Uniónak, 2007-ben bevezeti az eurót (…), ami folyamatos kamatcsökkenést okozott” – magyarázta a parlamenti albizottság november 3-i ülésén Járai Zsigmond, hogy milyen szempontok mentén alakították ki 2000-ben a lakástámogatási rendszert, illetve növelték a támogatások nagyságát 2002 elején. A volt pénzügyminiszter, jegybankelnök azt hangsúlyozta, ha a Medgyessy-kabinet nem tér le az egyensúlyi pályáról, az alacsony kamatok miatt kevesebbet kellett volna költeni a kamattámogatásra, tehát szerinte a rendszer fenntartható lett volna.

„Az MSZP a támogatási rendszer bevezetése után folyamatosan azt mondta, hogy ez a gazdagoknak kedvez, majd a Medgyessy az Orbánnal folytatott televíziós vitában megígérte, hogy nem nyúl hozzá a támogatásokhoz. Óriási volt az ellenkezés a szocialista politikusok részéről, amikor 2002 végén, 2003 elején felvetettük, hogy fogjuk meg a kiadásokat” – mondta a PM egyik volt, neve elhallgatását kérő munkatársa, miért vártak 2004-ig a kiigazítással. A szakember szerint Járainak nincs igaza, mert azzal, hogy az Orbán-kabinet folyamatosan bővítette a hitelfelvevők körét a kamat nagyságától függetlenül növelte az állami kiadásokat. Egyébként az Orbán-kormány is rosszul mérte fel a támogatás következményeit: 2001-ben 2,4 milliárd forintot tervezett be a kamattámogatásra, de végül az összeg több mint kétszeresét, 5,39 milliárd forintot fizetett ki.

A volt PM-es munkatárs szerint mivel hónapokig lebegtette a kormány, hogy mit tervez a támogatási rendszerrel, a lakosság a megszűnéstől tartva megrohamozta a bankokat, melyek érdekeltek voltak a hitelezés felfuttatásában: az Orbán-kormány a folyósított hitel másfél százalékát kezelési költségként odaadta a pénzintézeteknek.

A rendszer 2004-es felszámolásakor óriási volt az igény a hitelek iránt, amit a bankok a devizahitelezés felfutásával ellensúlyoztak, pedig egy, a devizahitelezés mozgatórugóit vizsgáló 2005-ös MNB-s tanulmány szerint az ezredfordulóig a hitelintézetek nem is tekintették célpiacnak a háztartásokat.

Városi legendák

A magyarországi devizahitelezéshez két közkeletű legenda fűződik, amit egyébként a volt pénzügyminiszterek és Járai is hangoztatott a meghallgatásán. Bár valóban az állami támogatású forinthitelek visszaszorulása után lendült meg a devizahitelezés, a csúcsév nem 2004-2005-ben, hanem jóval később 2007-ben volt. Ebben az esztendőben a devizahitel-állomány 1500 milliárd forinttal növekedett, aminek közel fele nem lakáscélú, hanem szabad-felhasználású – lényegében fogyasztási – jelzáloghitel volt.

 

A devizaalapú kölcsönöket ugyanakkor a bankok már jóval korábban, 2000 körül behozták a magyar piacra, amikor a lakosság nekiállt lecserélni a kelet-európai autókat. Sőt az sem zárható ki, hogy a forinthitelezés állami felpörgetése nélkül is betörtek volna ezek a termékek a lakáshitelezés piacára: az MKB 2001-ben vetette be az euróalapú lakáshitel-termékét. A Cégvezetés nevű lap 2001-ben több bankot is megkeresett, és azt tapasztalta, hogy „az ügyintézők kifejezetten arról próbálják meggyőzni a betérőket, hogy érdemes devizaalapú hitelt felvenniük. A lehetséges rizikóval kapcsolatos kérdésekre pedig kitérő a válasz”. Az akkori állami támogatás ellenére az MKB forinthitelénél 20 százalékos volt a THM, míg az eurósnál 12,64.

Akik tilthatták volna

Bár abban a hvg.hu által megkeresett banki szakemberek, MNB-s munkatársak, közgazdászok egyetértettek, hogy az egyensúlyi gazdaságpolitika és az alacsony kamatok jelenthették volna a legfőbb akadályt a devizahitelezés előtt, a felügyeleti szervek és a kormány szabályozói eszközökkel, törvényekkel is közbeavatkozhatott volna.

Draskovics Tibor - féltette a fejlődést
Hernádi Levente

Járai és Simor a parlamenti meghallgatásán elismerte, hogy a jegybank az írásbeli figyelmeztetések, különféle jelentések – szakszóval „verbális intervenciók” – mellett előírhatta volna a bankoknak, hogy a devizahitelek mögött nagyobb tartalékokat képezzenek, ami drágította volna a hitelezést az ügyfelek számára, azaz kevésbé lettek volna vonzóak ezek a termékek a piacon. Ezzel a lehetőséggel élt például a román jegybank, ám ennek ellenére az Európai Rendszerkockázati Tanács 2011-es jelentése szerint Románia hasonló helyzetben van: ott is 60-70 százalék körül van a devizahitelek aránya.

„Ez a megoldás nagyon egyszerűen kijátszható: elég, ha másutt tüntetik fel a devizaforrást” – mondta a hvg.hu-nak egy neve elhallgatását kérő jegybanki forrás. Ráadásul – fejtette ki Simor november 3-i meghallgatásán – az MNB 2009-ig nem is ellenőrizhette a bankok mérlegen kívüli ügyleteit, tehát nem is látott rá, hogy hozzák be a hitelezéshez szükséges valutát, amihez nagyobb tartalékot lehetett volna előírni.

A kockázatokra már 2004 októberében figyelmeztető PSZÁF-nak már nagyobb volt a mozgástere. Javasolhatta volna a Pénzügyminisztériumnak az árfolyamkockázat szempontjából fedezetlen hitelek betiltását vagy limitálását, a magasabb tőkeképzés megállapítását, a hitelközvetítő ügynökségek és a bankok kapcsolatának szigorú vizsgálatát, vagy a túlzottan rövid források tiltását (a pénzintézetek 2-3 éves bankközi hiteleket alakítanak át 20-30 éves lakossági kölcsönökké).

Banki lobbi?

„Kormányzati tisztviselőkkel vagy PSZÁF-tisztviselőkkel folytatott beszélgetésben nekem az a benyomásom alakult ki, hogy egyrészt nem is értik a problémát. Lehet, hogy nem is akarták megérteni. Ezt azóta sem tudom magamban elrendezni, hogy intellektuálisan nem értették, vagy egyéb érdekeltségük miatt nem akarták megérteni” – mondta a parlamenti meghallgatásán Járai.

Nemcsak az első Orbán-kormány pénzügyminisztere gondolja így, a Fidesz frakciójában elterjedt nézett, hogy a kormány és a felügyelete alatt álló PSZÁF a bankok lobbizásának hatására engedte el a devizahitelezést, és állítólag erről a PM-ben jegyzőkönyvek is készültek. Bár Csányi Sándor egy 2008. februári rendezvényen elismerte, lobbizott azért, hogy a devizaalapú lakáshitelekre ne legyen állami támogatás, egyelőre semmi nem bizonyítja a fideszes politikusok feltételezését: a PM jogutódja, az NGM a cikk megjelenéséig nem válaszolt az állítólagos jegyzőkönyvekre vonatkozó kérdéseinkre.

A banki lobbi erejét mutatja, az MNB 2009-es törekvésének bukása is. Az IMF-fel folytatott zártkörű egyeztetésen a jegybank felvetette, hogy a hatékonyabb ellenőrzés érdekében a PSZÁF-ot be kellene olvasztani az MNB-be. Az MNB-nek egy volt PM-es és egy jegybanki forrás is megerősítette, hogy az ötlet ellen több nagy bank – köztük az OTP – is fellépett megakadályozva az összevonást. 2009 júniusában pedig, amikor a jegybank a szigorúbb önszabályozásra szólította fel a bankokat, a felvetése visszapattant a pénzintézetekről, ezért a PM-hez fordult. Ennek lett végül az eredménye a banki etikai kódex.

„A bankok nálam sosem jártak azért, hogy a devizahitelezést az állam segítse” – mondta az október 25-i meghallgatásán Draskovics Tibor, aki 2004 februárja és 2005 áprilisa között vezette a PM-et. Viszont a volt pénzügyminiszter azt elismerte, hogy a hitelezés visszafogása a lakásépítés leállásához vezetett volna, ami a GDP növekedést is visszavethette volna. Járai a meghallgatásán úgy becsülte, hogy a devizahitelezés évi egy százalékos GDP-emelkedést hozott.

„Ha a PSZÁF azt mondta volna, hogy a devizahitelek mögé tőketöbbletet ír elő és azzal megdrágítja a devizahiteleket, mondjuk annyira, mint a forinthiteleket, élesen szembement volna a gazdaságpolitikával, amelyik azt szerette volna, hogy a bankok lehetőleg minél olcsóbban hitelezzék a lakosság lakásvásárlását és a vállalatokat. Mi lettünk volna a gazdasági növekedés gátja” – mondta Farkas István, a PSZÁF korábbi elnöke a Magyar Narancsnak 2009 júliusában adott interjújában, milyen megfontolások vezették a felügyeletet.

Politikai kockázatok

„Nem tagadom, tartottunk a korlátozás politikai kockázataitól. Ha betiltottuk volna a devizahitelezést, akkor az ellenzék azzal jött volna, hogy elvesszük az emberektől az olcsó kamatokat és az olcsó hiteleket. De nem a magyar szabályozás hiányosságai tették kockázatossá a devizahiteleket, hanem a 70 éve nem látott világgazdasági válság” – mondta a hvg.hu-nak Veres János, a 2005 és 2009 közötti pénzügyminiszter. Veres azt is hangsúlyozta, az árfolyamok nem a Gyurcsány- vagy a Bajnai-kormány idején szaladtak el igazán, hanem a 2010-es kormányváltás után.

Veres János - félt cselekedni
Stiller Ákos

A volt pénzügyminiszterek, László Csaba, Draskovics és Veres a parlamenti meghallgatásán egybehangzóan állította, hogy a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormányok szigorítottak a szabályozáson, viszont a liberalizáció az első Orbán-kormány nevéhez fűződik. Mivel 2004-ben a devizahitelek thm-je alacsonyabbnak látszott, mint a forinthiteleké, ezért a Draskovics vezette PM szigorította a teljes hiteldíj-mutató számítását, majd bevezették a költségvetésnek közel 30 milliárdot hozó bankadót. Viszont a piacot felszabadító devizaliberalizációt az első Orbán-kabinet rendelte el 2001-ben, igaz, azt a szocialista pénzügyminiszterek is elismerték, hogy ez szükséges lépés volt az EU-s csatlakozás előtt.

Végül a devizahitezést 2010-ben a második Orbán-kormány tiltotta be, bár akkora a korábbi szigorításnak és a svájci frank árfolyamának elszaladása, a gazdasági válság miatt a bankok már leálltak a hitelezéssel.

Az Európai Rendszerkockázati Tanács 2011-es jelentése szerint Kelet-Európában mindössze három ország úszta meg a devizahitelezési boomot. Lengyelországban viszonylag alacsony, 40 százalékos a devizahitel-arány. Ott az MNB 2005-ös tanulmánya szerint a valutalapú kölcsönök látványos felfutása azért tört meg, mert 2002-2003-ban a zlotyi 30 százalékkal gyengült, és a lakosság a saját bőrén tapasztalta meg, hogy mennyire kockázatosan ezek a banki termékek. A másik két szerencsés államban, Csehországban és Szlovákiában az utóbbi tíz évben végig alacsony kamatok mentették meg az lakosságot attól, hogy egy másik ország devizájában adósodjanak el.

Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.