Itthon Király Dávid 2011. november. 03. 15:33

Szmogriadó: leállhat a budapesti autók egy része

Pénteken feltámad a szél Budapesten, de még nem lehet tudni, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy megtisztítsa a főváros levegőjét. Ha nem, a főpolgármester napokon belül elrendeli a szmogriadó riasztási fokozatát, s ezzel megtilthatja egyes gépkocsik használatát.

Kora reggel és napnyugtakor szabad szemmel is látható Budapest szmogos levegője. Szerda óta a szmogriadó tájékoztatási fokozata van érvényben a fővárosban, ez azonban még nem igényli a forgalom hatósági korlátozását. A Főpolgármesteri Hivatal csütörtökön közölte: a légszennyezettségi adatok alapján továbbra is indokolt a tájékoztatási fokozat fenntartása, annál is inkább, mert szerda óta – ha csak kis mértékben is – tovább romlott a szállópor-koncentráció Budapesten.

A kisméretű szállópor koncentrációja a napokban a főváros csaknem minden pontján, 12 helyen meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket. Tájékoztatási fokozatnak azt nevezik, amikor a levegő szennyezettsége már rövid idő alatt veszélyt jelent a lakosság különösen érzékeny csoportjainak, elsősorban a gyerekek, az idősek és a krónikus betegek egészségére.

Két éve felváltva közlekedhettek a páros-páratlan rendszámú autók a városban
Túry Gergely

A helyzet további romlásának megelőzése érdekében Tarlós István főpolgármester szerdán elrendelte az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát. A főpolgármester egyebek mellett arra kérte a budapestieket, hogy lehetőség szerint ne használják autóikat, különösen azokat, amelyek rendszámtábláján fekete vagy piros hatszögletű környezetvédelmi matrica van.

Szél lesz, eső nem

A főváros három mérőpontján csütörtökön már a riasztási fokozatot is meghaladta a levegő szennyezettsége, ezzel teljesült a riasztási fokozat első napi feltétele. A főpolgármester akkor rendeli el a szmogriadó riasztási fokozatát, amikor a levegő szennyezettsége Budapest három pontján egy időben, két egymást követő nap átlagában meghaladja a határértéket, és a következő napon sem várható az időjárás javulása. Ekkor a szennyezettség már az egész lakosságra veszélyes.

Pénteken hajnalban és reggel a főváros térségében köd várható, így a helyzet romlani fog. Napközben azonban kissé megélénkül a délkeleti szél, amely kismértékű javuláshoz vezet. Hasonlóra lehet számítani szombaton is – mondta lapunknak Fehér Tamás, az Országos Meteorológiai Szolgálat munkatársa. Csapadék azonban nem várható, így azt egyelőre nem lehet megbecsülni, hogy a szél elegendő lesz-e ahhoz, hogy javuljon a főváros levegőjének minősége – tette hozzá a meteorológus.

Eszerint tehát egyelőre nem lehet tudni, hogy szükség lesz-e a riasztási fokozat elrendelésére, ezzel együtt a forgalom korlátozására. Tarlós István főpolgármester mindenesetre közleményben mondott köszönetet „azoknak a budapestieknek, akik felismerték a helyzet komolyságát, és továbbra is korlátozzák autóhasználatukat”, illetve az ipari pontforrások, kémények azon üzemeltetőinek, akik „önkéntesen korlátozzák a helyhez kötött légszennyező pontforrásaik kibocsátását”.

Tarlós tilthat, kérhet

 

Fazekas István
Riasztási fokozat esetén a főpolgármester egyebek mellett megtilthatja Budapesten belül a fekete vagy piros környezetvédelmi matricával ellátott autók közlekedését és kötelezheti a helyhez kötött szennyezőket arra, hogy más üzemmódot vagy energiahordozót használjanak. A főpolgármester még a riasztási fokozatban is csak kérheti a – nem fekete vagy piros matricájú – autók használatának mellőzését, illetve helyette a BKV használatát.

Riasztási fokozatban a főpolgármester kérheti az autósokat arra, hogy a megengedett sebességhatárnál 20 km/órával csökkentsék a haladás sebességét, kivéve ott, ahol a megengedett sebességhatár 30 km/óra, vagy annál kevesebb. A korlátozások alól mentesülnek mások mellett a közösségi közlekedés járművei, a megkülönböztető jelzést használó járművek és a kommunális feladatot végző gépkocsik, de a közszolgálati médiumok autói is.

A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint a kisméretű szállópor-koncentráció növekedése jellemzően az őszi, téli időjárás és a közlekedési terhelés együttes következménye, de a kialakulásához hozzájárulnak a nagyobb építkezések, továbbá globális hatások is lehetnek.

Budapesten a közlekedési eredetű szállópor-kibocsátás több mint 75 százaléka a gépjárműforgalom eredménye. A közlekedési eredetű levegőszennyezés a forgalmas utak mentén élő lakosság körében nagyobb mértékben fejti ki a káros hatásait. Az ipari kibocsátás (például erőművek, szolgáltatások) részaránya mintegy 10 százalék, továbbá a lakosság egyedi fűtéskibocsátása is mintegy 10 százalékot tesz ki - közölte a Városháza.

Hirdetés