Állami vállalatok összesen százmillió forintot költöttek reklámért cserébe a Nemzeti Vágtára. A támogatási szerződésekben több furcsaság is található.
Nem tudja a bal kéz, mit csinál a jobb - ezt a tanulságot vonta le a hvg.hu, miután áttekintette több állami tulajdonban lévő cég Nemzeti Vágtával kapcsolatos szerződéseit. Az egyes megállapodások az esetek többségében arról szólnak, hogy az idén szeptember elején lezajlott rendezvényt szervező Lovas Show Kft. különböző reklámszolgáltatásokat biztosít az állami vállalatoknak, általában pénzért cserébe. A dokumentumokat az érintett szervektől a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény alapján kértük el, ezeket itt tudja (tömörített formában) letölteni.
Legalábbis szokatlan, hogy az egyes tételek értékéig egyetlen kikért irat sem bontja le a csomagban értékesített szolgáltatásokat. Egyes szerződések összevetésével inkonzisztenciák fedezhetőek fel, míg a bennük szereplő összegek némelykor irreálisak. Az Orbán Viktorhoz fűződő jó kapcsolatáról is ismert Lázár Zoltán résztulajdonában levő Lovas Show mellett a Szerencsejáték Zrt. (SZJ) tűnik az üzleti konstrukció súlyponti szereplőjének.
A SZJ ugyan nem fizet közvetlenül a reklámfelületekért a Lovas Show-nak, hanem barterüzlet keretében tudja le kötelezettségeit. Ennek fejében a SZJ hirdetési felületet, vagyis Budapesten és máshol háromszázötven óriásplakátot, valamint csak Budapesten száz buszhátfalat és hatvanöt oldalfalat vásárolt összesen nagyjából nettó harmincnyolcmillió forint értékben, körülbelül egy hónapnyi időtartamra.
Mennyi a reklám?
Több kérdés is felmerül. A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) egy újra és újra, különös körülmények között meghosszabbított, a Peron Reklám Kft.-vel kötött szerződésében adja át bizonyos kivételek mellett az összes reklámfelülete hasznosítását a reklámcégnek. Azon az áron, amit a Peron fizet a BKV-nek, háromszázötven budapesti óriásplakát nagyjából hatmillió forintba kerül. Ha a SZJ itt vásárolna be, és emellé megvenné a Peron teljes busz homlok- és hátfal csomagját egy hónapra, a végösszeg még mindig nem érné el a húszmillió forintot, a Peronnal kötött BKV-szerződés tekintetében pedig felmerülne az állami vagyonvesztés lehetősége.
A hvg.hu által megkérdezett, neve elhallgatását kérő szakmabeli szerint a SZJ a szerződés teljesítéséhez piaci pozícióik alapján valószínűleg az alábbi partnerek közül válogathatott: Epamedia, Europlakát, ESMA, Peron Reklám, Mahir. Az Epamediát kivéve az összes felsorolt cégnek van Simicska Lajos jobboldali üzletemberhez valamilyen köze. A Simicska ügyvezette Mahir lehetett egyébként a leginkább kéznél: az atlatszo.hu által nyilvánosságra hozott SZJ-szerződéslista szerint a cég a Mahirral egész 2011-re szóló keretszerződést kötött majdnem kétszázmilliós értékben reklámok gyártására és közzétételére.
A Szerencsejáték Zrt. tehát harmincnyolc milliós értékben szállított reklámhelyeket, emellett még kb. ötmillióért le is gyártatta a plakátokat. Az LS különös módon egyenlítette ki tartozását: nagyjából hárommillió forint értékben gyakorlatilag beszállítóként kreatívokkal nyomdakész plakáttervet készített a poszterkampányhoz. A fennmaradó összeget a Lovas Show reklámokkal ellentételezi.
A Szerencsejáték nettó huszonnégymillió forint értékben számítja be azt, hogy a Lovas Show a teljes marketingkampány felületein (plakátok, sajtóhirdetések, szórólapok, programfüzet, külön kiadványok) megjeleníti a cég logóját. Ez az összeg önmagában magasabb, mint amennyit bármelyik állami vállalat reklámért fizet a Lovas Shownak.
Emlékezzünk: az SZJ tízmilliós nagyságrendben vásárolt egész plakáthelyeket. Ehhez képest szintén tízmilliós nagyságrendű csereértéken számított be egy olyan mixet, amelynek az egyik legértékesebb eleme az óriásplakátos logómegjelenyítés- csak itt már nem egész plakátokról van szó, hanem arról, hogy az SZJ-t jelentő kis piktogram más szponzorok ikonjai mellett is feltűnik egy alapvetően a rendezvényt reklámozó plakáton.
Linkért négymillió?
Az állami vállalat nettó négymillió forintra értékelte azt is, hogy a Lovas Show a vagta.hu-n “megjelenteti a Szerencsejáték Zrt. logóját és átkapcsolási lehetőséget (linket) biztosít Partner által üzemeltetett SZJ Zrt. honlapra”.
A Magyar Posta Zrt. ezzel szemben összesen nettó hétmillió forintot utalt a Lovas Shownak, ebből három és félmilliót elhatárolva a Vágtát közvetítő RTL Klubon sugárzott reklámspotokra. Ha a posta - amely egyébként a területén élvezett állami monopólium ellenére beszámította, hogy szektorából egyedüliként lehet támogató - a Szerencsejátékhoz hasonló áron fizette volna a logót és a linket, már azzal túllépte volna a maradék büdzsét.
A Postának viszont - a linken és a logón túl - ebből a három és félmillióból jutott gyakorlatilag mindenre, a fentebb ismertett outdoor-kampányban való megjelenéstől kezdve odáig, hogy “képviselője felszólalási lehetőséget kap a Polgármesterek reggelije elnevezésű prémium rendezvényen”. A Postának azonban mégsem sikerült maradéktalanul élnie a lehetőségekkel: a részünkre megküldött együttműködési javaslatban szereplő egész oldalas hirdetést a Pesti Est külön Vágtás kiadványában hiába kerestük.
A nagyjából hasonló marketingmixekért (jellemző elemek: tévé, óriásplakáton, kiadványokon-szórólapokon, rendezvény helyszínén történő megjelenés) egyenként tizenöt-tizenöt milliót fizetett az MVM Zrt. és a Paksi Atomerőmű Zrt. Az MVM Trade tizenegymillió-hatszázötvenezret adott a Lovas Shownak.
A negyedik kiemelt partner MVM-cég, az MVM Partner Zrt. viszont nem is szerződött a Lovas Show-val, ehelyett nettó nyolcmillió-négyszázezerért azzal bízta meg a Vivaki Hungary Kft.-t, hogy biztosítson neki tévés reklámhelyet az RTL Klubnál a műsorban. Ennek ellenére olyan megjelenési lehetőségeket kapott (pl. linket és logót a vagta.hu-n, logómegjelenést médiafelületeken), amelyeket még a saját cégcsoportjába tartozó állami vállalatoknak bizonyára komoly összegeket kellett fizetniük, hiszen szerepelnek a szerződésekben.
Viva ki? |
A holland hátterű Vivaki Hungaryt idén februárban a Szerencsejáték Zrt. bízta meg zártkörű, meghívásos pályázat eredményeként médiatervezési és vásárlási feladatokkal, miközben korábban az ilyen feladatokat a cég házon belül intézte. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) pedig augusztusban öt jelentkező cég közül választotta ki a Vivakit arra, hogy kétéves reklámkampánnyal népszerűsítse a lakosság körében a magyar állampapírt mint kurrens befektetési terméket. A kiírás kilencszázmillió forintról szól, de a Vivaki ettől egy határig eltérhet: az összeg így felmehet akár kétmilliárd fölé is. |
Az imént vázolt tranzakciók során összesen körülbelül nettó százmillió forintnyi, végső soron állami pénz került át a magánszférába, jellemzően reklámszolgáltatásokért cserébe. Ebből cirka ötvenmillió került a Lovas Showhoz, másik negyvenegymillióért a Szerencsejáték Zrt. vásárolt reklámhelyeket. A tisztánlátást nehezíti, hogy a SZJ például a Lovas Shownak fizetett logómegjelenéséért azokon az óriásplakáthelyeken is, amelyeket ő vett bérbe.
Az általunk megkérdezett szakértő - előrebocsátva, hogy egy ilyen egyedi rendezvény reklámértékét nehéz pontosan becsülni - azt mondta, hogy a tévés megjelenéseken túl fennmaradó megjelenések reális ára ötmillió körüli, de mindenképpen “egyszámjegyű millió” lehet. A tévéspotokért kiadott, tudható két összeg (Posta, MVM Partner) ismeretében a fennmaradó MVM-cégek talán, a SzJ szinte biztosan szakértőnknél jóval többre súlyozta a Nemzeti Vágta reklámértékét.
Ha a konstrukcióban viszonylag egyszerű, “pénzért reklám” ügyletben részt vevő cégek (három MVM-vállalat, valamint a Posta) vásárlását nem ellentételezte hasonló értékű teljesítés, a haszon valószínűleg a Lovas Show-nál, a Szerencsejáték Zrt.-nél, vagy az ismeretlen médiapartnereknél csapódhatott le. A Lovas Show hátteréről a hvg.hu korábban cikket közölt, és a médiapiac különös szereplőivel, működésével is többször foglalkoztunk korábban. Az SZJ furcsaságairól az atlatszo.hu írt.
Adatot kértünk
A hvg.hu szeptember 12-én kérte ki állami vállalatok, Budapest önkormányzata és egy fővárosi pénzből működ kht. Nemzeti Vágtához kapcsolódó szerződéseit. A legtöbben maradéktalanul teljesítették törvényi kötelezettségüket, a Budapesti Turisztikai Desztináció Menedzsment Kht.-tól azonban választ sem kaptunk. A MÁV-Start Zrt. válasza mindössze azt tartalmazta, hogy a cég a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) egyeztette, hogy a Vágtára utazóknak 50 százalékos menetdíj-kedvezményt biztosítanak. Ennek pénzügyi vonatkozásaival kapcsolatban az NFM-t megkerestük, válaszára várunk.
Budapest főváros egy használati megállapodást küldött, ennek értelmében a Lovas Show Kft. területhasználati díjként végül ötmillió-tizenhatezer forintot fizet a fővárosnak azért, hogy a Műcsarnok melletti parkolóban Országkonyhát és reklámokat állíthasson fel. A Vágta "kulturális" célra lefoglalt területeiért – például a Hősök teréért – egy fillért sem. A fővárosi önkormányzat szeptember 13-án azt a tájékoztatást adta, a támogatási szerződést még nem írták alá, ezután haladéktalanul tájékoztatást nyújtanak. Ez azóta nem történt meg.
A Lovas Show Kft.-t is megkerestük, a rendezvény sajtósával lefolytatott telefonos egyeztetés után emailben elküldött kérdéseinkre azóta nem jött válasz. A HVG fotósát ezután nem engedték be a rendezvényre, mondván, nincs “elég hely”. Utaltak arra is, hogy a sajnálatos helyhiány valamilyen módon összefügghet korábbi cikkünkkel.
A megkeresett tíz, közvetve állami pénzekkel is gazdálkodó szervezet közül a legkisebb összegszerű költésről adatot közlő Magyar Fejlesztési Bank egy önkormányzat nevezését szponzorálta hárommillió forinttal.
Nézze meg a saját szemével |
Az összes szerződést külön-külön itt, egyben (tömörített formában) itt tudja letölteni. Ha további érdekességet talál bennük, írjon bátran cikkünk szerzőjének. |