Itthon hvg.hu 2011. szeptember. 29. 11:27

Bringás városok: Budapest a Top 10-ben

36 ponttal a tizedik helyezett lett Budapest a biciklisbarát városok versenyében a Copenhagenize.eu oldal szerint. Az első helyet Amszterdam szerezte meg a maximális 64-ből 54 pontot szerezve, de a biciklisbarát városok etalonjának számító Koppenhága csak a második lett, két ponttal lemaradva a holland fővárostól.

Budapest holtversenyben lett a tizedik a Copenhagenize.eu oldal biciklisbarát városokat értékelő listáján, vele együtt az amerikai Portland, a mexikói Guadalajara, valamint a német Hamburg is ugyanúgy 36 pontot kapott. Budapestet az első helyezett Amszterdam mellett megelőzte Koppenhága, Barcelona, Tokyo, Berlin, München, Párizs, Montreal és Dublin is.

Az oldal értékelése szerint "Budapest ereje az erős és elkötelezett érdekképviseletében rejlik", amelynek már láthatóak az eredményei. A kerékpáros közlekedés elfogadottsága "figyelemre méltó", a város pedig alig néhány év alatt nemsokára eléri a biciklisek "bűvös 5 százalékos részarányát". Kiemelik, hogy van néhány megfelelően elhelyezett bicikliút, és hogy a helyi szubkultúrák támogatják a kerékpározást, "a biciklizés reklámozása pedig világszínvonalú".

Fazekas István

Mint írják, "nincs más hely a világon, ahol 50-80 ezer ember gyülekezne egy békés Critical Mass felvonuláshoz", a következő feladat azonban az, hogy mindennapos tekerésre is rávegyék az embereket, ehhez intenzívebbé kell tenni a politikai lobbit és a pozitív marketinget. "Budapest egész Közép- és Kelet-Európa, ha nem a világ többi részének is a példaképe. Több infrastruktúrát, több politikust az ügy mellett, és Budapest egy legenda lesz" – tanácsolja a Copenhagenize.eu.

A Copenhagenize Consulting egy koppenhágai nemzetközi tanácsadó cég, amely kifejezetten kerékpáros marketinggel, kommunikációval és a biciklis közlekedés tervezésével foglalkozik, az általuk felállított mérőszám, az úgynevezett "copenhagenize index" pedig 13 kategória alapján értékeli az egyes nagyvárosokat, azt vizsgálva, hogy mennyire biciklisbarát a kiépítésük és a közlekedésük.

0-4 pontig osztályozzák a helyi biciklis civil szervezetek befolyását a döntésekre, a biciklis kultúrát és az azt övező politikai klímát, társadalmi elfogadottságát, az elérhető kerékpáros lehetőségeket és infrastruktúrát, a kölcsönbringa-programokat, a biciklisek nemek szerinti megoszlását, illetve a kerékpárosok részarányát, a kerékpáros közlekedés biztonságát, valamint azt, hogy mennyire veszik figyelembe várostervezéskor a kerékpáros szempontokat, és hogy mennyire próbálják lassítani és nyugodtabbáé tenni a forgalmat az utakon. Ezen kívül további 12 bónuszpontot lehet elérni a különösen nagy erőfeszítésekért, így maximálisan 64 pontot lehet szerezni a copenhagenize indexen.

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.