A főváros fenntartja a közlekedésfejlesztési projektjavaslatait, és azt várja, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter aláírja a támogató levelet - ez derül ki abból a levélből, amelyet Tarlós István főpolgármester pénteken küldött Fellegi Tamásnak.
A Magyar Nemzet pénteken arról számolt be arról, hogy nem tudja támogatni a főváros villamos- és trolibusz-beszerzési tenderét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mert annak forrásigénye (118 milliárd forint) egyedül több, mint a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban a városi és elővárosi közlekedésre fordítható 98 milliárd forintos keret.
A főpolgármester levelében azt írta: Budapesten "szemmel látható, közismert és súlyos a lemaradás". Kitért arra, hogy a főváros főbb kötöttpályás tengelyei önmagukban, egyenként több utast szállítanak, mint egy-egy vidéki város teljes helyi közlekedési rendszere.
Tarlós István arról is beszámolt, hogy a hónapokkal ezelőtt benyújtott javaslatok támogató leveleinek hiánya több projekt előkészítését késlelteti. Példaként említette az Európai Unió által a metróberuházáshoz is megkövetelt dugódíjat, illetve az elektronikus jegyrendszer előkészítését.
A városvezető úgy fogalmazott: "a főváros nevében a projektjavaslatainkat fenntartom és felelősséggel azok egyikének visszavonását, hátrasorolását sem tudom megtenni".
Kiemelte, hogy a következő uniós ciklus végén, 2020-ban egyebek mellett a Ganz-villamosok 43-50, a csepeli HÉV szerelvényei 50-54, a kisföldalatti járművei és a fogaskerekű kocsijai 47 évesek lesznek. Hozzátette: Budapest nincs abban a helyzetben, hogy bármelyik vonalon is lemondjon a 2014 és 2020 közötti uniós forrásokról, és nem állíthatja, hogy "a fenti életkorok eléréséig a szerelvényeink és a több millió utas által naponta használt rendszereink biztonsággal üzemeltethetők".
A levél szerint a tárcavezető a mai projekttartalomra is kiadhatná a támogató levelet, azzal a fenntartással, hogy a főváros a kormánydöntésig egyezteti a projekt részletes ütemezését és a forrásfelhasználás lehetséges mértékét. A városvezető jelezte: a főváros nyitott arra, hogy amennyiben a források nem bővülnek, és a 2014 utánra történő kötelezettségvállalásra sem lesz mód, akkor a projektet részütemekre bontsa.
Tarlós István nyílt levélben kérte pénteken a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) elnökségének együttműködését is a budapesti fejlesztések ügyében.