Becsületkasszaként működő, ásványvizet kínáló italautomatákat állítottak fel három héttel ezelőtt Budapest két pontján: a palackozott vizet meg lehet venni, de ingyen is el lehet vinni. Az akciónak lassan vége, eredménye pedig ez: a budapestiek 40 százaléka akkor is becsületes, ha nem látják őket.
Az akcióból befolyt pénz kétszeresével a Csodalámpa Alapítványt támogatják. Az "italautomata-becsületkassza" működése egyszerű: 0,5 literes ásványvizet ad 50 forintért. Az átlagos automatáktól eltérően ezen a gépen olyan gomb is található, amely fizetés nélkül is kiadja a palackot. Az automata mellett nem áll őr, nem figyelik biztonsági kamerák, és a gép sem készít fényképet a használókról. Így csakis a vásárló lelkiismeretén múlik, hogy fizet-e a vízért, és ezáltal támogatja a Csodalámpa Alapítványt, vagy ingyen viszi el a vizet.
A Sopron Bank azzal a céllal állíttatta fel az automatákat az óbudai Kolosy téren, valamint a Bajcsy-Zsilinszky út és József Attila utca sarkán álló irodaház árkádjai alatt, hogy kiderüljön, mennyire becsületesek a fővárosban élők - közölte a bank sajtóreferense. A kezdeményezés egy hónapig tartott, a szervezők most közzétették a becsületindexet.
Ahogy azt a becsületkassza.hu oldalon követni lehetett, a budapesti "becsületkasszák" valóban megosztották a járókelőket. A két italautomatából összesen közel 8 ezer palack víz fogyott el eddig, mely mennyiség alapján már tendenciáról is beszélhetünk: a kampány harmadik hete után kiderült, hogy a vízért a "vásárlók" közel 40 százaléka fizetett, 60 százalékuk pedig fizetés nélkül távozott vele.
Az automatákat nem egy vidéki városban helyezték el, ahol szinte mindenki ismeri egymást, hanem az ennél sokkal személytelenebb fővárosban. A kísérlet egyik szemléleti alappillére az volt, hogy az automatákat nem őrzik. A szervező a negyven százalékos fizetési hajlandóságot a körülményekhez képest elfogadható eredménynek tekinti. Kérdés volt az is, hogy lesz-e különbség a pesti és a budai automata eredményei közt, de az eddigi eredmények alapján nem volt számottevő eltérés a két városrész közt: mindössze 1 százalék eltérés mutatkozik Buda javára.
A kampány szeptember 23-áig még tart, így a Sopron Bank további lehetőséget ad a járókelőknek, hogy egy-egy palack víz megvásárlásával hozzájáruljanak a bank jótékony céljához.
A Csodalámpa közhasznú alapítvány célja olyan, életet veszélyeztető betegségben szenvedő 3 és 18 év közötti gyerekek egy-egy kívánságának teljesítése, akiknek a családja - anyagi helyzete miatt - ezt nem tudja megtenni.