Baleset az M7-esen: máshogy emlékszik a Horvát Néppárt elnöke
Megkezdődött a halálos közúti balesetet okozó Radimir Cacic horvát politikus pere Kaposváron kedden. A Horvát Néppárt elnöke tavaly az M7-es autópályán okozott balesetet, amelyben két ember meghalt.
A vádirat szerint a politikus borús időben, vizes úttesten, de megfelelő látási viszonyok között, 145-150 kilométeres sebességgel haladt Budapest felé, amikor nekiütközött egy vele azonos irányba tartó járműnek. A vétlen gépkocsiban utazók közül ketten életüket vesztették, egy ember súlyosan, egy másik könnyebben megsérült. Radimir Cacic a tárgyaláson vitatta, hogy a megengedettnél gyorsabban hajtott volna.
A nagy horvát médiaérdeklődést kiváltó bírósági tárgyaláson csaknem másfél órán keresztül tartott Radimir Cacic meghallgatása, amit a tanúk és a szakértők meghallgatása követett. A 62 éves horvát politikus vallomását - tolmács közvetítésével - azzal kezdte, hogy emberileg felelősséget érez, és sajnálja a történteket, de azt, büntetőjogilag felelős-e a balesetért, a bíróságnak kell eldöntenie.
A vádlott szerint nem úgy történt a baleset, mint az a vádiratban szerepel. A tárgyalás során Radimir Cacic többször is azt hangoztatta: bár a megengedett sebesség szerint haladhatott volna óránként 129 kilométeres sebességgel Chryslerjével, 100-120 kilométeres sebességgel közlekedett az ütközés előtti pillanatokban. Nem sietett sehová, ezért is hajtott - mint mondta - a lassú sávban. Amikor észrevette az előtte haladó kocsit, amelyről szavai szerint nem látta, hogy ki lett volna világítva, már fékezni sem volt ideje. Köd, és az autó által felvert vízpára is nehezítette a látást. Becslése szerint az a Skoda, amelybe belehajtott, legfeljebb 50-70 kilométeres sebességgel haladt.
A Skodát vezető nő csak könnyebben sérült meg, de a férje és édesanyja a baleset után egy nappal, illetve két héttel belehalt sérüléseibe. A kocsi harmadik utasa az ütközés miatt megpördülő autóból kirepült, és súlyosan megsérült. A Skoda sofőrje tanúvallomásában rutinos vezetőnek nevezte magát, és azt mondta, 100-120 kilométeres sebességgel hajtott az ütközés előtti pillanatokban. Esett az eső, de köd nem volt, még foltokban sem, az autó lámpái pedig égtek - tette hozzá.
A helyszínre először kiékező rendőr a tárgyaláson azt mondta, ki volt világítva az autó, mielőtt áramtalanította, és nem volt köd. Az igazságügyi orvos szakértő arról számolt be, hogy a Skoda utasai nem használták biztonsági övüket. A műszaki szakértő közlése szerint a becsült sebességadatok 90 százalékos pontosságúak, de kizártnak tartja, hogy csak 50-60 kilométeres óránkénti sebességgel hajtott volna a Skoda. Álláspontja szerint a balesetet vagy az okozta, hogy vádlott megkésetten reagált, vagy nem a látási viszonyoknak megfelelően választotta meg a sebességet.
A sértett és a vádlott ügyvédje is újabb bizonyítási indítványokat terjesztett elő - egyebek közt annak kiderítésére, miért nem nyílt ki teljesen a balesetet okozó Chrysler légzsákja, volt-e köd, és égtek-e a Skoda lámpái. Újabb tanúk felsorakoztatása mellett a vádlott ügyvédje új műszaki szakértői véleményt is kért az ügyben. A bíróság az újabb szakértői anyagok beérkezését követően tűzi ki a per folytatásának időpontját.
A 2010. január 8-án történt baleset ügyében először közúti balesetokozás vétségének gyanúja miatt rendelt el nyomozást a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság. Az ügyész indítványára a bíróság biztosíték letétbe helyezését rendelte el, így a politikus annak letétbe helyezését követően, még a baleset napján elhagyhatta az országot. Miután az első sérült elhunyt, az eset minősítése halált okozó közúti baleset gondatlan okozásává változott. 2010 nyarán a horvát politikust a jogsegélyszolgálat keretében a horvát hatóságok gyanúsítottként kihallgatták. Az ügyben májusban emelt vádat a Kaposvári Városi Ügyészség halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt.
Radimir Cacic tavaly augusztusban úgy nyilatkozott a HTV horvát televíziónak, hogy kész bármiféle ítéletet elfogadni Magyarországtól az általa okozott közlekedési balesetért, és akár börtönbe is vonulna, annak ellenére, hogy ez politikai pályafutásának végét jelentené. A Horvát Néppártnak, amelynek Cacic az elnöke, hét képviselője van a 148 tagú zágrábi parlamentben, ellenzéki padsorokban foglalnak helyet. A balesettel kapcsolatban a Jutarnji List című horvát újság honlapja felidézte, hogy Cacicnak már több súlyos autóbalesete is volt a jogosítványa megszerzése óta.