Kikapcsolták a gázszolgáltatást több a Pest Megyei Önkormányzat által fenntartott oktatási és közművelődési intézményben, illetve lakásotthonban – tudta meg a hvg.hu. Az önkormányzat szerint komolyabb krízishelyzet is bekövetkezhet, ha nem kapnak azonnali és jelentős segítséget.
Mintegy 135 millió forint közüzemi díj befizetésével tartozik a Pest Megyei Önkormányzat, emiatt több, a megye kezelésében lévő közintézményben lekapcsolták a gázszolgáltatást. A hvg.hu birtokába került lista szerint tizennyolc iskolában – ami az önkormányzat által fenntartott oktatási intézmények kétharmadát jelenti – és a Pest Megyei Könyvtárban április-május óta nincs gázszolgáltatás. Az utóbbinál a telefont is kikapcsolták – erősítette meg a hvg.hu információit Biczak Péter könyvtárigazgató. Felmerült egyébként az is, hogy a dolgozók egy részét elbocsátja a fenntartó.
Nincs telefon a nevelt gyerekek tegyeszi lakásotthonában sem, az elmaradt telefonszámlák összege az önkormányzat közlése szerint 1,7 millió forintra tehető.
Heves mellett Pest megye helyzete talán a legsúlyosabb az országban, hiszen a megyei önkormányzatok tavalyi tartozásainak csaknem felét Pest megye adóssága teszi ki. Emiatt, mint korábban beszámoltunk róla, idén tavasszal a megyei önkormányzat mintegy 800 millió forinttal maradt adós az általa fenntartott intézményekben a közétkeztetést végző HunGast Kft.-vel szemben. Kérfalusi Attila, a cég vezetője a hvg.hu-nak azt mondta, nem tudtak az önkormányzattal megegyezni, ezért hamarosan jogi útra terelhetik az ügyet. A könyvterjesztők számláinak rendezésével is csúsztak, így több iskolába késve, ezen a héten érkeznek meg a tankönyvcsomagok.
Idén áprilisban a pesti megyeháza soron kívül kétszázmillió forintos visszatérítendő állami segítséget kapott Pintér Sándor belügy- és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter döntése alapján, de ez csak csepp a tengerben. A közgyűlés ugyanis 2,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra nyújtott be igényt az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került önkormányzatok számára kiírt pályázaton. Júniusban pedig bejelentette az önkormányzat, hogy tartozásai miatt három ingatlanjától megválik, hogy törleszthesse négymilliárd forintos adósságát.
Pesti megyeháza: akut a probléma
Ambrus András megyei sajtófőnök hangsúlyozta, hogy a közgyűlés folyamatosan takarékossági intézkedéseket fogadott el annak érdekében, hogy a pénzügyi egyensúlyt helyreállítsa. Főleg, hogy az önkormányzatokat sújtó megszorítások miatt évek óta csökkent a bevétel, ugyanis Pest megyétől 2006 és 2010 között mintegy 14,9 milliárd forintot vontak el. „Mindeközben a kiadások nőttek, egyrészt az ellátott feladatok bővülése miatt, másrészt az előírásokból következő béremelés, a nevelőszülői díjak előírt emelése, valamint a közüzemi díjak és egyéb dologi kiadások emelkedő árszínvonala miatt.”
Ambrus megjegyezte: az elmúlt öt évben ötödével csökkentek a kiadások; az önkormányzatnál pedig 7500 fő helyett idén már csak 5975-en dolgoznak. A szóvivő azt hangsúlyozta, hogy Pest Megye Önkormányzata "sikereket ért el a gazdálkodás hatékonyságának növelésében"; ennek ellenére kritikus helyzetben van, hiszen az önkormányzat teljes, idei évre tervezett hiánya 8,1 milliárd forint, mintegy 34 milliárd forintos kiadási szint mellett.
Kevés a támogatás
„2011-ben a közoktatási ágazat mintegy 5 milliárd forint normatív támogatásban részesült, de az iskolák kiadásai megközelítik a 8,5 milliárd forintot. A területi gyermekvédelem 1,3 milliárd forint normatívát kap, míg a kiadás 2 milliárd forint. A szociális ellátás fenntartása is 1 milliárd forint kiegészítést igényel” – sorolta a sajtófőnök. E három területen 6,5 milliárd forinttal marad el a normatíva a kiadásoktól.
A megyei önkormányzatok iparűzési és egyéb saját jogon szedett helyi adókivetési joggal nem rendelkeznek – tette hozzá Ambrus. „Minden normatívák által nem fedezett kiadására csak az átengedett szja és az illetékbevétel nyújt fedezetet. Míg 2006-ban Pest Megye Önkormányzatának e két forrásból még 10,8 milliárd forint bevétele származott, addig 2011-ben már csak 2,9 milliárd.”
Az elmúlt 12 hónapban az önkormányzat arra törekedett, hogy az alapvető működés feltételeket biztosítsa. „A főállású alkalmazottak – így a pedagógusok – bérét, valamint a közüzemi díjak meghatározott körét rendeztük. Ez úgy volt lehetséges, hogy más kifizetések – megbízási szerződéssel foglalkoztatott szakértők, a 2010/11 tanévre érkezett ingyenes tankönyvek, közétkeztetés díjak – elmaradtak. Hangsúlyozzuk, nem helyes és nem elfogadható ez a gyakorlat, de az önkormányzat egyelőre kényszerpályán halad.”
Már az élelmezés is gond
Idén augusztusban fordult elő első alkalommal, hogy olyan kifizetések sem történtek meg időben, amelyek az alapellátás fennakadását okozták – közölte Ambrus András. Elmaradtak a nevelőszülői díjak kifizetésével, illetve nem tudták biztosítani a lakás- és gyermekotthonok napi működéséhez szükséges forrásokat. „A helyzet komolyabb, mint hogy a gyermek- és lakásotthonokban kikapcsolták a telefonokat. Az már korábban megtörtént – a Pest megyei TEGYESZ 16 lakás- és gyermekotthonában kivétel nélkül nincs telefon, és 11 helyen internet. Jóval nagyobb kihívást jelent a szakellátásban tapasztalt fennakadás, sőt már az élelmezés is.”
A feladatok 2012. január 1-jére tervezett átadása a megyei kormányhivatal részére akár rendezheti is a helyzetet, de a probléma akut – hívta fel a figyelmet az önkormányzat sajtófőnöke. Az elkövetkező négy hónap működésének nincsenek meg a feltételei. A közüzemi szolgáltatások rendezése sem tűr halasztást, de ennél komolyabb krízishelyzet is bekövetkezhet, akár heteken belül, ha az önkormányzat – vagy intézményei – nem kapnak azonnali és jelentős értékű segítséget – hangsúlyozták. A hvg.hu-nak az egyik ceglédi középiskola vezetője azt mondta, nem tudni, lesz-e megoldás még azelőtt, hogy beköszönt a fűtési idény, mindenesetre ők egyet tudnak tenni, ha addig nem kapcsolják vissza a gázszolgáltatást, akkor jól felöltöznek.