Egy kormányhatározat és Orbán Viktor személyes közbenjárása sem volt elég ahhoz, hogy a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma tető alá hozza a Bánk bán opera Los Angeles-i bemutatóját. Úgy tudjuk, a produkciót Szőcs Géza környezetében szabotálták el. A szaktárca szerint semmilyen mulasztás nem történt.
„Nagyon kellemetlen magyarázkodások voltak” – így jellemezte a hvg.hu-nak a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának egyik munkatársa, milyen kínos helyzetbe került a tárca, miután világossá vált, hogy rendre képtelen tartani a Bánk bán Los Angeles-i bemutatójával kapcsolatos határidőket. Mindez odáig fajult, hogy az Erkel Ferenc operáját – a tervekkel ellentétben – be sem mutatják a tengerentúl a 2011-2012-es idényben.
A Bánk bán amerikai „kalandja” ígéretesnek indult - mindez valószínűleg nem független attól a ténytől, hogy a rendező Káel Csaba lett volna. Káel alapítója a Happy End Kft.-nek, ez a cég készítette a Fidesz 1994-es, 1998-as és 2002-es kampányfilmjeit is, valamint több állami ünnepséget rendezett az első Orbán-kormány alatt. Káel ekkor rendezte meg nagy költsélgvetésű Bánk bán filmjét is.
Káel Csaba sikeresen lobbizik
Az elsősorban zenei koncerteket, operaelőadásokat szervező Megakoncert 2010 szeptemberében jelezte Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkárnak, hogy lehetőség lenne az Erkel-zenemű bemutatására a Los Angeles-i Operaház 2011-2012-es évadjában. Ezt a Megakoncert lobbizta ki, amelynek társproducere, Magony Zsolt jó kapcsolatban van Plácido Domingóval, az intézményt vezető híres operaénekessel. Igaz, a Bánk bán amerikai színpadra vitele nemcsak Domingón múlott, hiszen ahhoz, hogy a Los Angeles-i operában bemutassanak egy produkciót, a 43 tagú igazgatóság egyhangú jóváhagyására volt szükség. A Megakoncert mindenesetre sikeresen lobbizott Kaliforniában éppúgy, mind idehaza: 2010 decemberében Szőcs Géza, Magony Zsolt és az akkor Budapestre látogató Plácido Domingo közösen jelentették be a Bánk bán 2011-es amerikai bemutatóját.
Ettől fogva felpörögtek az események. Január végén írásos nyilatkozat született arról, hogy a kulturális tárca erkölcsileg és anyagilag is támogatja a produkciót, május 4-én a kormány részéről írásos garancia született a produkció bemutatásának támogatására, május 31-én pedig kormányhatározat mondta ki: az állam erre a célra 200 millió forintos támogatást ad - Szőcs Géza kulturális államtitkár az Origónak azt mondta: ahol ez pénzbe kerül, ott pénzért kell elérni, hogy ismertebb legyen a magyar kultúra. Rá egy hónapra került a képbe az állami tulajdonú Filharmónia Budapest Nonprofit Kft. Ezt a céget a Nefmi azért ékelte a Los Angeles-i Operaház és a Megakoncert közé, hogy az operaház és a Megakoncert kooprodukcióját külön díjazás ellenében, azon keresztül támogassa, azaz a kaliforniai intézmény a Filharmóniával kössön szerződést. Az állami garanciákat látva a Megakoncert ekkor sebességbe kapcsolt és sorra véglegesítette a produkcióban részt vevő énekesek és kreatívok felkérését a munkára.
Csakhogy a támogatási szerződést – a már meglévő kormányhatározat ellenére – sehogy sem írták alá a Nefmiben. Annak ellenére, hogy az amerikai fél többször jelezte a Megakoncertnek, az pedig a minisztériumnak, hogy ha július 18-ig nincs aláírt szerződés, akkor a Bánk bán sem kerülhet színpadra, július 20-tól ugyanis már indult volna a nemzetközi kampány. (Eredetileg július 1. volt a határidő.)
Úgy tudjuk, noha a produkció mellett teljes vállszélességgel kiállt Szőcs Géza, a Bánk bán amerikai színrevitelét az államtitkár kabinetjében dolgozók szabotálták. Több forrásunk is arról beszélt, a helyzet annyira kínos volt, Orbán Viktor személyesen szólt oda Szőcsnek, tegyen végre valamit. Ám az államtitkár hiába lépett, semmi nem történt. Mint emlékezetes, Szőcs korábban egyik interjújában arra panaszkodott, hogy a legtöbb súrlódása a sajátjaival adódik, kifejezetten elégedetlen a minisztériumi apparátussal, sőt egyes miniszterekkel is.
"Szabotázs"?
A Nefmi passzivitása mögött egyesek szándékosságot sejtenek, ám arra a Megakoncertnél sem tudják a választ, hogy kinek és miért állt volna érdekében a nemzetközi produkció meghiúsítása. Az viszont tény, hogy a Nefmi most már dobná a „gesztenyét kikaparó” Megakoncertet. A szaktárca július 25-én tudatta: továbbra is rendelkezésre áll a 200 millió forint, és azon dolgoznak, hogy a következő szezonban műsorra tűzzék a művet - a szervezés lebonyolításával pedig a Filharmóniát bízták meg, úgy tűnik, a Megakoncert közreműködésére már nem számítanak. A Nefmi indoklásában az állt, hogy a Megakoncert nem tudott megfelelő művészi színvonalat, méltó körülményeket teremteni a mű bemutatásához. Christopher Koelsch a Los Angeles Opera ügyvezetője ugyanakkor korábban azt nyilatkozta, azért nem jött létre a produkció, mert nem realizálódtak időben a támogatói szerződések. (A produkciós irodához egyébként két meghíúsult budapesti Pavarotti- és egy üzletileg megbukott Domingo-koncert is köthető.)
Közel sem biztos azonban, hogy a Megakoncert annyiban hagyja a dolgot. Mint azt Magonyi Zsolttól, a cég egyik vezetőjétől megtudtuk, a napokban amerikai és magyar jogászok elemzik a kialakult helyzetet. A társproducer emlékeztetett arra, hogy a kormány nem ígéretet vállalt, hanem állami garanciát adott arra, hogy főszponzorként támogatja a Plácido Domingo nevével fémjelzett Bánk bánt. Magonyi állítása szerint a Megakoncert tavaly december óta több mint 10 millió forintot költött a produkcióra, s a részt vevő énekesek és kreatívok (jelmez-és díszlettervezők) is a Los Angeles-i előadást figyelembe véve „írták át naptáraikat”, mondták le egyéb munkáikat. Így viszont, hogy elmarad a produkció, komoly pénzektől esnek el. Mint mondta, keresik a megoldást a kialakult helyzetben, de arra nem voltak felkészülve, hogy aláírt kormányhatározat ellenére elmaradhat a támogatói szerződés aláírása.
A Nefmi viszont úgy véli: semmiben nem mulasztott. Albert Dénes, a Nefmi kultúráért felelős államtitkárságának sajtófőnöke az Orientpressnek korábban úgy nyilatkozott: a Los Angeles-i Operaház februári évadismertetőjében a tervezett hat bemutató között nem volt feltüntetve a Bánk bán, így szerinte nem volt meg a biztosíték arra, hogy megszülessen az a keret, amelyben művészileg és pénzügyileg is biztosított a 200 millió forint rendeltetésszerű felhasználása. Ennek azonban némileg ellentmond, hogy a Los Angeles Times című napilapban az operaház vezetője, Plácido Domingo is nyilatkozott a Bánk bánról, jelezve: ő lesz a karmester.