Másfél éve rozsdásodik a sínpár az ország egyik legszebb vasúti pályáján Szilvásvárad és Putnok között. Eközben a természet és a fémtolvajok is szorgosan növelik a pálya folytonossági hiányait. Ígéretek szóltak ugyan korábban az újraindításról, ám eddig semmi nem történt. A végső szót szeptemberben mondja majd ki Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. Fideszes képviselő is lobbizik.
Hét észak-borsodi település polgármestere harcol az Eger-Putnok közötti vasútvonal Szilvásvárad-Putnok szakaszának újraindításáért. A forgalom 2009. december 13-tól szünetel ezen a mintegy 35 kilométeres vasútvonalon, miközben a fénysorompók azóta is üzemszerűen működnek.
Szünetelő romantika
A MÁV 87-es számú vonala romantikus alagutakkal, völgyhidakkal és kis íves emelkedőkkel tűzdelve szeli át észak-dél irányban a Bükk-hegységet, ám a leállításnál nem az esztétikum, hanem a gazdaságosság diktált. Az utaslétszám nagyon lecsökkent az utóbbi években, ami visszavezethető a térség üzemeinek bezárására és a gazdasági válságra. A borsodi polgármesterek viszont úgy érzik, turisztikai fejlesztési tervüknek tett keresztbe ez az intézkedés.
Sáta polgármestere, Bakos Péter azt mondta a hvg.hu-nak: örülnének a vonat újraindításának, mert lenne rá igény, ezért is írta alá a petíciót. Ugyanakkor felvetette, hogy több biztonsági berendezést megrongáltak és a mozdítható fémalkatrészeket ellopták a tolvajok, így minél tovább szünetel a forgalom, annál többe kerülhet az újraindítás.
Tamás Barnabás fideszes országgyűlési képviselő Putnok város polgármestereként is fontosnak tartja a gömöri térséget és Egert összekötő vasút működtetését. Szerinte az egyik gond, hogy a tavalyi esőzések miatt több helyen jelentős mennyiségű föld csúszott a sínekre, és dolgoznak a rongálók is, ezért úgy véli, minél rövidebb időn belül be kellene indítani a vonatközlekedést, hogy a helyzet ne romoljon tovább. Szeptemberben ebben az ügyben tárgyal majd Völner Pál államtitkárral, és reméli, sikerrel jár.
A MÁV kommunikációs igazgatósága közölte, hogy a 2010-es esőzések miatti földcsuszamlások során több ezer köbméter föld és növényzet került a sínekre, de a pálya is megrongálódott.
Forráshiány
A MÁV-nál elvégezték a kárfelmérést és a kárelhárítást, de pénz egyelőre nincs az újranyitásra, ezért egyeztetéseket kezdeményeztek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal a helyreállítás finanszírozásáról. A forgalomszüneteltetés óta a Putnok-Szilvásvárad szakaszon mintegy 2,5 millió forint értékű sínleszorító csavar, alátétlemez és heveder tűnt el és három kábellopás történt. A vasútőrök folyamatosan járőröznek, a pálya mellett elvégzik a kaszálást és cserjeirtást, ami éves szinten 5 milliós költséget jelent.
Az önkormányzatok azt is szeretnék elérni, hogy a forgalomszünet idején történjen turisztikai célú üzemeltetés, ennek lehetőségét, műszaki és jogi feltételeit, valamint forrásigényét vizsgálja a MÁV. A rozsda pedig addig is terjeszkedik tovább.