Itthon Király Dávid 2011. július. 25. 06:26

A Petőfi híd tönkrement, de legalább két év, mire hozzáfognak a javításhoz

A Szabadság híd és a Margit híd után a Petőfi híd felújítása a legsürgetőbb, ez most Budapest legrosszabb állapotú Duna-hídja. A Lánchíd felújítása attól függ, lesz-e rá pénz, az Árpád híd rekonstrukciója viszont biztosan a következő ciklusra marad. Hídkörkép.

A Tarlós István főpolgármester által a közelmúltban bemutatott, az előző önkormányzati ciklus hagyatékát összefoglaló úgynevezett Fehér könyv szerint az elmúlt években a Szabadság híd és a Margit híd rekonstrukciójától eltekintve Budapesten nem volt hídfelújítási program, s a felújításokon kívül az előkészítés is elmaradt, ez "a létesítmények állapotának leromlásához és a felújítási költségek jelentős növekedéséhez" vezetett.

Galériánk 2009-ből a Szabadság híd felújításáról - kattintson!
Stiller Ákos

A Margit híd felújítása várhatóan a nyár végére befejeződik, a budapesti hídfelújításoknak azonban folytatódniuk kell.

"Nyilván a hídfelújításoknak anyagi korlátai vannak, de a jövőben sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a fővárosban található mintegy 300 hídra és felüljáróra" – nyilatkozta a hvg.hu-nak Almássy Kornél, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. közútfenntartási igazgatója. A hidak, műtárgyak műszaki állapotát folyamatosan ellenőrzi, és lehetőségeihez mérten fenntartja a Főkefe Közútfenntartási Ágazatából alakuló BKK Közút.

"A nagyobb hidak esetében rendszeresen hídfővizsgálatokat végzünk, és ez alapján tesz javaslatot a cég a Fővárosi Önkormányzat felé, hogy mely híd felújításának tervezését célszerű elkezdeni" – közölte az igazgató. Az Erzsébet híd és a Petőfi híd hídfővizsgálatát tavaly elvégezték, idén a Lánchíd került sorra. Ugyanakkor az már most kijelenthető, hogy jelenleg a Petőfi híd Budapest legrosszabb állapotú Duna-hídja, ahogyan ezt a Fehér könyv is megállapítja.

Hajléktalanok főznek a Petőfi híd lábánál. Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson!
Stiller Ákos

A Petőfi híd tönkrement

A Petőfi hidat a második világháború utáni újjáépítését követően mindössze egyszer, 1980-ban újították fel teljes körűen. 1996-ban a Nagykörút felújításakor csak a villamosvágányokat és a kocsipálya burkolatát építették át, de a pályaszint alatti acélszerkezetet nem újították fel, és nem volt korrózióvédelem sem, így a bevonat már 30 éves.

Almássy Kornél közölte: a Petőfi híd és különösen a vágányzóna víztelenítési rendszere tönkrement, a hídfőkben lévő helyiségek átáztak, a híd acélszerkezetén, a pályaszint alatt jelentős korróziós károsodások láthatók. A vasbeton pályalemez a dilatációk környékén ázik, a szigetelés tönkrement. A járdakonzolokra épített 12 cm vastag vasbeton járdalemez szintén komoly korróziós károkat szenvedett, különösen a kábelaknák környezetében.

Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson!
Stiller Ákos

A Főkefe közútfenntartási igazgatója szerint az útpálya kopórétege nyomvályúsodik, az alatta lévő szigetelés azonban még tűrhető állapotban van. Mivel a Petőfi híd bevonatainak és szigeteléseinek az élettartama elérte, sőt egyes esetekben már kétszeresen is meghaladta a várható élettartamot, azokat mielőbb fel kell újítani. A híd védelme már annyira a végét járja, hogy az már a tartószerkezetek élettartamára is hatással van.

A tavaly elkészült szakértői jelentés szerint a pályalemezt cserélni, a főtartót pedig javítani kell, a híd vasbeton pályalemeze azonban nem szorul cserére. Legalábbis egyelőre, hiszen felújítás nélkül néhány év alatt ez is annyira elhasználódhat, és muszáj lesz kicserélni.

Eloszló köd: hamarosan a Lánchíd következik?
Fazekas István

Ha lesz rá pénz

Almássy szerint a felújítás tervezése 2012-ben megtörténik, ezt követően a felújítás 2013-ban kezdődhet meg. A BKK-nál úgy tervezik, hogy a felújítás során nem zárják le teljesen a hidat, hogy a forgalom legalább részlegesen használhassa azt. A tervezés során megvizsgálják a második világháborúban megsérült, majd elbontott haditengerészeti emlékmű helyreállításának költségeit is, ez alapján döntenek majd annak rekonstrukciójáról.

Árpád híd
Bánkuti András

A főpolgármester Fehér könyve szerint "sürgető a Lánchíd, az Árpád híd, valamint a Gubacsi és a csepeli Kvassay hidak felújítása is". Almássy szerint a Kvassay híd nincs igazán rossz állapotban, a Lánchíd felújításának tervezése és kivitelezése pedig akkor kezdődhet meg ebben a ciklusban, ha lesz rá elegendő forrás. Az azonban biztos, hogy az Árpád és a Gubacsi híd felújítására csak a következő önkormányzati ciklusban lesz pénz.

Budapestnek még legalább két új hídra lenne szüksége, az Óbudát és Újpestet összekötő Aquincumi híd mellett a távlati tervek közt szerepel egy déli híd is, Budafok magasságában; a főváros reményei szerint a következő uniós költségvetésben lesz pénz egy új híd építésére. Almássy Kornél közölte: ebben a ciklusban az a reális, hogy a Megyeri híd direkt összeköttetésbe kerüljön a 10-es úttal; ez gyakorlatilag az M0-s folytatását jelenti.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.