Este tíz helyett éjjel egyre ért be a MÁV Tapolcáról Budapestre tartó szerelvénye és más járatok is sokat késtek vasárnap késő este a Balaton felől, mert nemcsak egy mozdony robbant le, hanem egy váltó is tönkrement. A MÁV ugyanakkor vizsgálja, miért nem volt megfelelő az utastájékoztatás.
Hőség, levegőtlenség, anyázás, idegeskedés, kisebb lincshangulat a tömeget csitítani próbáló biztonsági őrrel szemben – kisebb tortúrává változott vasárnap késő este az utazás annak a több száz embernek, akik a Balaton felől szerettek volna vasúton Budapestre utazni.
A MÁV vasárnap este a menetrend szerint Tapolcáról 17 óra 12 perckor induló járata például már Balatonfüredig több mint egy órás késést szedett össze, de az igazi megpróbáltatások csak ezután következtek az utasok számára: a felújítási munkálatok miatt eleve kerülő úton, Érd helyett Pusztaszabolcs felé közlekedő vonat ugyanis Százhalombatta előtt megállt, és majdnem két órát vesztegelt a nyílt pályán.
Kisipari megoldások
A vonat megállásával párhuzamosan a szellőzés is leállt, és mivel ez már egy modern Desiro szerelvény volt, az ablakokat le sem lehetett húzni, emiatt hamar elviselhetetlenül meleg lett. A helyzeten a már említett vasútőr próbált úgy javítani úgy, hogy egy kombinált fogóval nyitott ki néhány kisebb, lebillenthető ablakot. Az indulatokat azonban igazából az paprikázta fel, hogy semmilyen tájékoztatást nem adott senki arról, hogy meddig vesztegel a vonat, és mikorra érhet a célállomására. Ugyanilyen helyzet állhatott elő aznap este számos más járat esetében is, mivel rengetegen utaztak vissza a hétvége után a Balatonról.
A hvg.hu megkereste az ügyben a MÁV-ot is, a vasúttársaság szerdán válaszolt kérdéseinkre. Mint írták, a késéseket az okozta, hogy az említett vonat mozdonya elromlott, a „szerelvény Érd és Dunai Finomító állomás között állt meg, ahová segédmozdony indult ki, hogy továbbvigye”. Azonban „sajnálatos módon aznap, július 17-én este Százhalombatta állomáson váltóhiba következett be, emiatt – a hiba kijavításáig – Százhalombatta és Érd között a vasúti pályát mintegy másfél órára le kellett zárni. Ebből adódóan aznap este összesen öt személyszállító vonat késett, átlagosan 75 percet”. Az említett vonat a menetrendszerinti 22 óra 45 helyett 0 óra 52 perckor ért a Délibe.
Vizsgálják
A tájékoztatás hiányosságai kapcsán a MÁV által küldött válasz úgy fogalmaz, az említett vonaton vizsgálják a teljes körű utastájékoztatás elmaradásának okát, a jegyvizsgálók ugyanis éppen azért rendelkeznek szolgálati mobillal, hogy tájékoztatást kérhessenek a mozdonyvezetőtől, vagy az üzemirányítótól, ha bármi történik.
A szellőzés elégtelenségéről szintén azt írták, hogy „előfordulhat, hogy valamelyik kocsiegységben leáll az egyedi berendezésnél a hűtés, ilyen esetben a jegyvizsgálónak kell szólni, aki értesíti a mozdonyvezetőt. A lenyíló ablakszárnyakat abban az esetben lehet kinyitni (csak a jegyvizsgáló által), ha a klímaberendezés üzemképtelen lett”. Végül kérdésünkre megjegyezték, hogy „az eset nem tekinthető vis maiornak” – így kártérítés sem jár az utasoknak.