Mobilgát épülhet a Római-parton
A Fővárosi Közgyűlés várhatóan augusztusban dönt arról, milyen árvízi védmű épüljön a III. kerületi Római-parton.
Tarlós István főpolgármester szerdán jelentette be, hogy egy ad hoc bizottságot kér fel a felmerült javaslatok vizsgálatára. A fejlesztés várhatóan még ebben az önkormányzati ciklusban elkészül.A beruházásra az idei évre az állami költségvetésben egymilliárd forintot különítettek el.
A főváros és a III. kerületi önkormányzat közös finanszírozásában 2005-ben készült el egy döntéselőkészítő tanulmány. A tervező megvizsgálta a jelenlegi "nyúlgát" helyén megvalósítható műszaki megoldásokat, valamint a három kilométeres partszakaszon építhető változatokat is, a klasszikus földművektől a mobil szerkezetekig. Az előnyök és a hátrányok mérlegelése után négy, továbbtervezésre javasolt változat maradt; a közgyűlésnek szerdán ezek közül kellett volna kiválasztania a legjobbat, ám egyelőre nem hoztak határozatot. A testület augusztusra halasztotta a döntést, addig az említett ad hoc bizottság vizsgálja a lehetséges megoldások előnyeit és hátrányait.
Az "A" változat szerint a jelenlegi földmű helyén építenének 1-1,7 méter magas mobilgátat "fővédműként". A fémszerkezetű, oszlopok közötti betételemes (a zajvédő falakhoz hasonló megoldású) mobil védvonal előnye, hogy az megőrizné a kialakult utcaképet és a vízparti rekreációs feltételeket. Hátránya azonban, hogy jelentős lenne a közművek áthelyezési költsége. E változat becsült megvalósítási költsége mintegy 2,7 milliárd forint.
A "B" változat szerint a mobilgátat a partélen építenék meg, ugyancsak fővédműként. A gátrendszer magassága 1,7-3,3 méter között változna, a terepviszonyoktól függően. Az így védetté váló 70 hektáros - jelenleg hullámtéri - homokos, kavicsos területen azonban magas vízállás esetén a fakadóvizek károkat okozhatnak. A javaslat előnye, hogy a hullámtéri ingatlanok területe fejleszthetővé válik. E változat megvalósítása mintegy 4,8 milliárd forintba kerülne.
A "C" változat szintén a partélre helyezné a mobilgátat, de nem fővédműként, hanem "nyári" gátként. Ez utóbbi nem jelent teljes értékű védelmet az érintett területeknek. Ez a javaslat annyiban tér el az előbbitől, hogy a parti mobilgát kiépítése csak a mértékadó árvízszintig történik, nem tartalmazza a plusz 1,3 méteres biztonsági magasságot, és az így a mentesített terület továbbra is hullámtér marad. A vízparti rekreációs feltételek megmaradnának ugyan, de a hátrányok azonosak lennének az előző változatéval. E változat becsült költsége mintegy 2,8 milliárd forint.
A "D" változat a vállalkozók és a civil szervezetek javaslataként került a főváros elé. Ez a megoldás lenne a legdrágább, ugyanis az elképzelések szerint 20-70 méterrel kiszélesítenék a partszakaszt a Duna felé. A meder feltöltése utáni partélre helyeznék a "nyári" mobilgátat. A tervek szerint a három kilométeres partszakaszon könyvpavilonokat, nagy teraszos vendéglátóhelyeket, játszótereket, sétányokat, kerékpárutakat építhetnének; e fejlesztések vonzó idegenforgalmi célponttá tehetnék a területet. E változat becsült költsége az előző költségén túl további négymilliárd forint lenne; ennyibe kerülne a három kilométer hosszú partszakasz mederfeltöltése.
Az LMP fővárosi szervezete a közgyűlési vitában azt közölte: nem építtetnék meg a védművet, ha az a terület természeti értékeinek rombolásával járna. Ha azonban a városvezetés mégis a beruházás mellett dönt, akkor egy olyan változatot támogatnak, amely érintetlenül hagyná a természetes vízpartot, a parti erdősávot.
Az LMP ezért a saját "E" változatát is a közgyűlés elé terjesztette. Ennek lényege, hogy a védművet a parti telkek kerítésének a vonalába helyeznék, így "esztétikus megjelenésű" kőkerítések és mobilgátszakaszok váltogatnák egymást. E változat előnyei között említették, hogy a vízparti ingatlanok értéke növekedhet, s a rekreációs lehetőségek is megmaradhatnak. Becsléseik szerint a beruházás költsége a "C" változatéhoz hasonló. A párt szerint ugyanakkor a védetté váló telkek tulajdonosainak és az ingatlanfejlesztés haszonélvezőinek részt kellene vállalniuk a védvonalépítés költségeiből.