Itthon hvg.hu 2011. június. 03. 07:06

VEKE: a dugót az autók okozzák, nem a buszsávok

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményben tiltakozik a buszsávok autósoknak történő átengedése ellen, és azt kéri Tarlós István főpolgármestertől, hogy továbbra is tartson ki a közösségi közlekedés fejlesztése mellett.

A VEKE „egyáltalán nem örül annak, hogy Tarlós István főpolgármester meghátrált és engedett az autóslobbi sokszor minősíthetetlen hangú fellépésének, feladva egy több éves előkészítésű uniós projektet épp akkor, amikor kezdett a helyzet konszolidálódni”.

Az egyesület ezzel együtt hangsúlyozta: megértik, hogy „a főpolgármester nehéz helyzetbe került, ennek ellenére óriási veszély, hogy a visszalépés hatására a közösségi közlekedés fejlesztését megakadályozni szándékozók” újabb követelésekkel lépnek fel. Ezért biztatják „a főpolgármestert és minden más nagyváros vezetőjét is, válasszák a fenntartható utat, azt, amely a legtöbb ember érdekét szolgálja, és ne engedjenek a populista nyomásnak.”

MTI / Mihádék Zoltán

A hét elején a Budaörsi úton jelölt ki 500 méteres buszsávot a főváros; a BAH-csomópont felé irányuló autóforgalom így egysávosra szűkült, ami komoly torlódásokat okozott az M1-M7-es bevezető szakaszán. A torlódás jelentős várakozásra kényszeríti az autópálya és Székesfehérvár irányából érkező autósokat, ezért szerdán a fehérvári polgármester, Cser-Palkovics András is bírálta ezt a forgalomszervezési megoldást. Csütörtökön Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás közölte, hogy tárgyalásokat kezdeményez a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) a Budaörsi úton felfestett buszsáv és az emiatt kialakult torlódások miatt. Tarlós Istvánhoz intézett nyílt levelében azt írja, hogy az autósor gyakran a budaörsi bevásárlónegyedig ér, ahol a buszok a dugóban állnak addig, amíg el nem érik a Sasadi útnál a buszsávot, így szerinte a lépés sem az autósokon, sem a tömegközlekedést igénybe vevőkön nem segített.

A BKK (amelynek vezérigazgatója a VEKÉ-t korábban vezető Vitézy Dávid) igyekezett érvelni a buszsáv mellett, mondván, Budapest belvárosa nem tudja akadálytalanul fogadni az M1-es és M7-es autópályák bevezető szakaszáról érkező forgalmat, így céljuk a buszos közlekedés előmozdítása, valamint az, hogy a forgalmi dugók inkább a városon kívül alakuljanak ki, mint azon belül.

A Főpolgármesteri Hivatal azt közölte, hogy műszaki problémák miatt függesztik fel a buszsávot. Tarlós István szerint "nyilvánvaló műszaki hibát" okoz az, hogy a buszsáv megnyitását is magában foglaló beruházás még nem készült el, és a buszsávot idő előtt helyezték forgalomba. A KRESZ módosításával egyidejűleg felülvizsgálják az uniós beruházás műszaki tartalmát is. A tartalom megváltoztatása azt okozhatja, hogy vissza kell fizetni a kapott 100 milliós támogatást. Tarlós azt ígérte, megvizsgálják, hogyan fordulhatott elő, hogy idő előtt forgalomba helyezték a buszsávot.

MTI / Honéczy Barnabás
Hirdetés