2011. május. 23. 14:51 MTI Utolsó frissítés: 2011. május. 23. 16:50 Itthon

BKK: szoros, de tartható a 2015-ös a határidő a metrókocsik beszerzésére

A Budapest Közlekedési Központ (BKK) beruházási igazgatója szerint könnyen előfordulhat, hogy nem sikerül úgy elkezdeni az új járműbeszerzést, hogy a szerelvények 2015-ig forgalomba is álljanak. Ennyi idő alatt nehéz új szerelvényeket legyártani.

A Budapest Közlekedési Központ (BKK) beruházási igazgatója szerint szoros, de tartható a 2015-ös határidő arra, hogy új közbeszerzést írjanak ki 4-es metró szerelvényeire, és időben le is tudják zárni.

Somodi László erről a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának hétfői ülésén beszélt. Azt mondta, a szakma szerint könnyen előfordulhat, hogy nem sikerül úgy elkezdeni az új járműbeszerzést, hogy a szerelvények 2015-ig forgalomba is álljanak. Ennyi idő alatt nehéz új szerelvényeket legyártani - tette hozzá.

Közölte azt is, hogy kedvezőbb helyzetben lennének, ha tárgyalásos közbeszerzési eljárást indítanának, de ezt az unió nem támogatja. A metrónak viszont 2015-ig el kell készülnie, ellenkező esetben Budapestnek vissza kell fizetnie a kapott EU-támogatást.

Somodi László a bizottság ülésén a BKK járműfejlesztési koncepciójáról is beszámolt. Mint mondta, a járműállomány elavult, a kötött pályás szerelvények esetén igénybe lehet venni uniós forrást, erről a közgyűlés korábbi ülésén már döntést hozott. Az autóbuszoknál viszont elmondása szerint nem állnak rendelkezésre közösségi források, ezért vagy a város maga vesz új buszokat, vagy külsős cégektől vásárolja meg a szolgáltatást. Hangsúlyozta, hogy a városnak az előbbire nincs pénze, ezért a külső cég megbízása jöhet szóba, ehhez üzleti modellt kell kialakítani, ami jelenleg is folyamatban van.

Hozzátette: ehhez rendezni kell a BKV közszolgáltatási szerződést is, amely most nem EU-kompatibilis, és 2012-ben lejár. Amíg az új járművek nem állnak forgalomba, a BKV idén is többet is felújít, illetve használt járműveket szerez be. A fővárostól kapott 11 milliárdos támogatásból használt MAN trolikat, illetve Van Hool szóló autóbuszokat vásárolnak, és 12 villamosvonalon végeznek vágányfelújítási munkákat.

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel azt a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondás oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.

Hirdetés