MHOSZ: veszélyezteti a vízi szállítmányozók érdekeit Illés nyilatkozata
A Magyar Hajózási Országos Szövetség (MHOSZ) elnöke szerint Illés Zoltánnak, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) államtitkárának nyilatkozata a dunai áruszállítás fejlesztésével kapcsolatban súlyosan veszélyezteti a magyar külkereskedelem és a magyar szállítmányozók munkáját, ezen keresztül több ezer ember munkahelyét.
A VM környezetügyért felelős államtitkára egy csütörtöki háttérbeszélgetésen azt mondta, hogy a dunai áruszállítás fejlesztése nem magyar érdek, a magyar kormány nem is erre törekszik, hanem az úgynevezett zöld Duna stratégiát követi, vagyis a folyó természetes állapotának megőrzését helyezi politikájának középpontjába.
Illés Zoltán azt is kijelentette, hogy mivel Magyarországnak nincsen dunai flottája, ezért az áruszállítás fejlesztése, a magyarországi szakasz átsorolása felsőbb hajózási kategóriába elsősorban a külföldi érdekeket szolgálná. A zöld Duna stratégia azt jelenti, hogy "nem a folyót kell a hajókhoz igazítani, hanem a hajókat a folyóhoz", így a Duna magyarországi szakaszán "nem lesz felesleges mederkotrás, és nem épülnek keresztirányú gátak - tette hozzá Illés Zoltán.
Szalma Botond, az MHOSZ elnöke az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében reagált az államtitkár kijelentéseire. Megfogalmazása szerint "az ősember megjelenése óta úgy van, hogy a hajókat igazítják a folyókhoz, és nem fordítva, és ez így történt, történik a Duna esetében is".
A közlemény ismerteti azt is: tavaly a hivatalos statisztikák szerint 6,8 millió tonna árut rakodtak a magyar kikötőkben. Ez azt jelenti, hogy 9000 hajó fordult meg az országban, amiből történetesen 2800 hajó magyar volt. "Így Illés Zoltánnak az a gondolata, hogy magyar flotta nem létezik, finoman szólva nem felel meg a valóságnak" - közölte Szalma Botond.