Szerződést bontanának a tűzoltók a Synergonnal a rossz riasztási rendszer miatt
A Fővárosi Tűzoltóparancsnokság felbontaná a 180 milliós riasztási rendszerre kötött szerződést az azt kifejlesztő Synergonnal.
Egy januári feljelentés alapján a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) nyomoz a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság riasztási rendszerének új változata ügyében. A körülbelül 180 millió forintért beszerzett új számítógépes rendszer kapcsán már korábban felmerült, hogy az nem alkalmas a feladata ellátására, ugyanis gyakran összeomlik. Emiatt nem is állították hivatalosan szolgálatba a rendszert, jelenleg annak egy régebbi változatát használják a fővárosi tűzoltók. Legutóbb 2010 novemberében az Index hírportál írt arról, hogy néhány napos tesztüzemet követően a rendszer leállt.
Az ERIR rendszer egy DOS alapú számítógépes rendszer, aminek eredeti, évek óta működő változata úgy gyorsítja a tűzoltók munkáját, hogy egy segélykérés beérkezése után automatikusan kiválogatja, milyen egységeket kell indítani a helyszínre. A rendszer munka közben lehetőséget biztosít az újabb erők bevetésére szükség esetén, de például rögzíti a visszajelzések időpontjait és a segítségével utána lehet nézni, hol vannak olyan lezárások a városban, amik befolyásolhatják a tűzoltó járművek vonulását. Az új változat, az ERIR2 elkészítésének lehetőségét közbeszerzési eljárásban a Synergon nyerte el, de az általuk készített változat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Varga Ferenc fővárosi tűzoltóparancsnok csütörtökön a lánglovagok.hu portálon adott online interjúban a hozzá intézett kérdésekre válaszolva azt közölte, hogy a z ERIR2 projekt megvalósításakor több probléma is felmerült, így késedelmes és hibás részteljesítés, olyan súlyos működési hibák, ami veszélyeztették a program szerződésszerű megvalósítását, a riasztási rendszer jövőbeni üzembiztos működését. A vállalkozó mostanáig nem tudta megfelelően kijavítani a hibákat.
A rendszer jelenleg nem üzemel. A tűzoltóság most úgy döntött, felbontja a szerződést a Synergonnal. A beszerzések egyébként a tűzoltóparancsnok szerint mindig az állomány véleményének figyelembevételével történnek, de a központi pályázatok alapján elnyert eszközöket az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szerzi be és adja át. Varga Ferenc szerint kezdeményezték, hogy még a kiválasztás előtt legyen lehetőség vélemény-alkotásra a pályázatok kapcsán.