Zűrzavar Gönyűn: évek óta kész a vasútvonal, mégse használható
Kusza tulajdoni és üzemeltetői viszonyok miatt nem lehet használatba venni a pályát.
A korábbi közlekedési tárca egy döntése vezetett oda, hogy több vagyonkezelője is van azoknak a földeknek, amelyeken áthalad a Győr-Gönyű vasútvonal - válaszolta az MTI hétfői megkeresésére kedden a pályaszakasz vagyonkezelője, a regionális vízügyi igazgatóság vezetője.
Keddi számában írt arról a Győr-Moson-Sopron megyei napilap, hogy belső vizsgálat indult a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél a gönyűi vasútfejlesztés kapcsán, mivel csak az üzemeltetési pályázat felterjesztésekor derült ki, hogy más állami szervek kezelésében lévő területekre is épült a létesítmény.
Mint Janák Emil, az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (ÉDUKÖVÍZIG) vezetője elmondta, az uniós támogatással indított projekt pályázatát a minisztérium "úgy adatta be", hogy a pályaszakasz két vagyonkezelő kezében lesz, és az unió is így támogatta azt. Ennek lényege, hogy Győrszentiván és Gönyű között a MÁV pályafenntartó főnöksége, attól a kikötőig az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság a kezelő. Az azóta történt vagyonátadások alakították ki a mostani helyzetet.
Később azonban, bő egy évvel a pálya átadása után, 2009-2010 fordulóján a tárca úgy döntött, összevontan pályáztassák meg az üzemeltetést. Az így elkészíttetett, a minisztérium által jóváhagyott üzemeltetői pályázatot küldték meg egy éve a vagyonkezelőnek.
Janák Emil szerint a vita ellenére nyugodtan meg lehetne kezdeni a majdani üzemeltető kiválasztását, hiszen "a majdani üzemeltetőt nem az érdekli, hogy hány üzemeltető van, hanem hogy mi van a pályázatban". Minden érintett állami cég vagy intézmény.
"El nem tudom képzelni, hogy a gönyűi kikötő fejlesztése leállna. Hogy a belső torzsalkodásoknak mi lesz a vége. Az unió fizeti ki a révészt vagy a magyar állam, azt nem tudom, de ebben a térségben egy ilyen kikötőre szükség van, a térség gazdasága indokolja" - jelentette ki az igazgató.
A Kisalföld cikke szerint a vasútvonal vagyonkezelője az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, ám az érintett telkek némelyike a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ és a Magyar Államvasutak Zrt. vagyonkezelői jogában áll. A két és fél éve húzódó üzemeltetői pályázatot akkor lehet jóváhagyni, ha sikerül egy, minden érintett fél által elfogadott megállapodásra jutni.