2011. január. 18. 16:55 MTI Utolsó frissítés: 2011. január. 18. 16:51 Itthon

BKV: a buszok 13 százaléka felel meg az Euro 3-as normának

A BKV-nál jelenleg a legkorszerűbb autóbuszok az Euro 3 osztályba tartoznak, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú.

A BKV 1.350 autóbuszából mindössze 180 tartozik az Euro 3 károsanyag-kibocsátási osztályba, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú - mondta el Nemecz Gábor, a BKV beruházási igazgatója a Fővárosi Közgyűlés városfejlesztési és környezetvédelmi bizottságának keddi ülésén.

A beruházási igazgató egy kérdésre válaszolva mondta el, hogy ha a BKV új buszokat venne, azok csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt, Euro 5 károsanyag-kibocsátási osztályba tartozhatnak. A BKV-nál jelenleg a legkorszerűbb autóbuszok az Euro 3 osztályba tartoznak, a többi ennél alacsonyabb kategóriájú - jelentette ki az igazgató. Mint mondta, az elmúlt időszakban többször vizsgálta a BKV a buszpark megújítását, ez - mint mondta - "alapvetően gazdasági kérdés". Úgy fogalmazott, a BKV jelenlegi helyzete nem teszi lehetővé, hogy önállóan megoldja az autóbuszok beszerzését, "nincs abban a helyzetben, hogy a saját forrás terhére új buszokat állítson forgalomba". 

Beszámolt arról is, hogy a BKV a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a fővárossal alternatív megoldást keres a fővárosi buszpark megújítására, "de nem a BKV-n múlik, hogy ennek a fedezete mikor áll rendelkezésre". A bizottság a fővárosi szmoghelyzetről hallgatott meg beszámolót; Gonczlik Tamás Kálmán környezetvédelmi szakreferens azt mondta, hogy a fővárosban jelenleg nincs szmoghelyzet. Vasárnap nem volt olyan mérőállomás a fővárosban - mondta -, amelynél meghaladta volna az egészségügyi határértéket a szálló por koncentrációja, hétfőn pedig a 11 mérőállomásból 3 volt olyan, amelynél az egészségügyi határértéket ugyan meghaladta, de a tájékoztatási fokozatot nem érte el.

Kiemelte: a városszerte elhelyezett 11 mérőállomás adatai alapján megállapítható, hogy a szmoghelyzet jellemzően a város közepén alakul ki, a város külső részein kevésbé, ez azt támasztja alá, hogy az emberi tevékenységnek komoly hatása van a szmoghelyzetre. Mint mondta, a szmoghelyzet kialakulása tehát a meteorológiai állapot és az emberi tevékenység "összege", a meteorológiai helyzetre nincs befolyásunk, de az emberi tevékenységet (közlekedést, fűtést, gazégetést) lehet korlátozni. Felhívta a figyelmet arra, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat internetes oldalán 48 órára előrejelzést ad a fővárosi levegőszennyezettség alakulásáról.

Nemecz Gábor egy korábbi BKV-s buszteszten az MTI-nek elmondta, ahhoz, hogy a BKV lecserélje a szanálásra érett ezer buszt, mintegy 60-80 milliárd forintra lenne szükség. A buszok átlagéletkora jóval meghaladta a 16 évet, műszakilag a többségül nagyon rossz állapotban van. A 2009-es őszi iskolakezdéskor a BKV-nak alvállalkozóktól kellett buszokat bérelnie, mert nem volt elég forgalomképes járművük. A legjobb állapotban a Volvo, illetve a 2009-ben beszerzett belga Van Hool buszok vannak. Utóbbiak Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint nagyon jól beváltak, a BKV elégedett velük. A legutóbbi, midibuszos tenderen - amelynek eredményét végül a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette - a BKV csak Euro 5-ös besorolású buszokat szerzett volna be.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.