Váratlanul érte a BKV-t a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata
Váratlanul érte a BKV-t a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata, amelyben a midibusztender kapcsán benyújtott jogorvoslati kérelemnek részben helyt adott.
A közlemény szerint a közforgalmú autóbuszvonalak alvállalkozásban történő üzemeltetésre indított közbeszerzésben a legalacsonyabb üzemeltetési költséget ajánló szolgáltató kiválasztása volt a bírálati szempont. Jelenleg ugyanis az érintett midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 forintos közvetlen önköltséget jelent a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben, a nyertes ajánlata alapján ez a költség 379 forintra csökkenne kilométerenként, amellyel a hatéves alvállalkozói üzemeltetési szerződés során, több mint két milliárd forintos megtakarítás érhető el. A BKV nem zárt ki senkit, a legolcsóbb ajánlattevőt választotta - írták a közleményben.
A tender során a társaság kérte az Orangeways Autóbuszos Közúti Közlekedési Zrt.-t: ajánlati árát indokolja meg és támassza alá, hogy az miért nem minősíthető kirívóan alacsony árnak. Az indoklás alapján a BKV megállapította, hogy a cég ajánlatában gazdaságilag ésszerű kalkulációval vállalta a szerződés teljesítését. Az eljárásban a második legkedvezőbb ajánlatot a VT-Transman Személyszállító és Szolgáltató Kft. tette. Bár a kft. ugyanazzal a busztípussal nyújtaná a szolgáltatást, a vele történő szerződéskötés a nyertes ajánlathoz képest több mint egymilliárd forint többletköltséget jelentene.
A közlemény emlékeztet: az eljárásban 610 forint kocsikilométerenkénti ajánlati árral harmadik helyre sorolt - szintén azonos busztípussal jelentkező - Vértes Volán Zrt. a Közbeszerzési Döntőbizottságnál 2010. november 29-én megtámadta a BKV közbeszerzési eljárását. A Közbeszerzési Döntőbizottság 2011. január 10-i határozatában megállapította, hogy a Vértes Volán Zrt. által kifogásolt három kérdésből kettőben a BKV helyesen járt el, mivel megfelelően biztosította az iratbetekintést, valamint egyenlő és megkülönböztetés-mentes bánásmódban részesítette az ajánlattevőket. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban úgy ítélte meg, hogy a midibusz tenderrel kapcsolatos döntés megalapozásához a BKV-nak még részletesebben vizsgálnia kell azt, hogy a nyertes ajánlattevő által adott üzemeltetési költség nem minősül-e kirívóan alacsonynak.
A bizottság határozatában foglaltaknak a BKV eleget akar tenni - áll a közleményben. A BKV tavaly november 19-én jelentette be, hogy midibusz-üzemeltetési tenderét az Orangeways nyerte meg. A döntés ellen a BKV buszos szakszervezeteinek egy része tiltakozott, mert szerintük hosszabb távon romlanak a munkavállalók foglalkoztatási feltételei és az utazóközönségnek nyújtandó szolgáltatás minősége. Három szakszervezeti szövetség közösen a tender végeredményének visszavonását követelte. Az Orangeways Webasto S91 típusú, Euro 5-ös, alacsonypadlós, légkondicionált buszokkal pályázott, amelyek 2011 végéig fokozatosan állnának forgalomba, felváltva a jelenleg közlekedő 16 éves Ikarus 405 típusú midibuszokat. Az ajánlat szerint a buszok üzemeltetési költsége 379 forint kilométerenként, míg az Ikarusokat 541 forintból tartják fenn kilométerenként.