Sztrájk-közelben: Gaskóék az Orbán-kormánnyal is megpróbáloznak
Hétfőn ül tárgyalóasztalhoz a Gaskó István vezette Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a MÁV-csoport tárgyalódelegációja, hogy a várható munkabeszüntetés idején még elégséges vasúti szolgáltatásról egyeztessenek - írja a Népszava.
A napilap hétfői számában felidézi, hogy a VDSZSZ az év első munkanapján - két nappal a decemberben módosított sztrájktörvény életbe lépése után - jelentette be, hogy "élesíti" a 2008 februárjában kezdett, majd többször felfüggesztett gördülősztrájkját. Ezzel Gaskóék sok eredményt nem értek el - már ami követeléseik teljesítését illeti -, viszont a mintegy tucatnyi hosszabb-rövidebb akcióval már csaknem 2,5 milliárd forintos kárt okoztak az állami vállalatnak.
Az 1989-ben hatályba lépett és azóta szinte alig módosult kétharmados törvény eddig is előírta, hogy a még elégséges szolgáltatásról a munkáltatónak és a szakszervezeteknek kell megállapodniuk, de nem szankcionálta ennek hiányát, és a sztrájk így is jogszerűnek számított. Az év eleje óta viszont nem lehet megtartani a közszolgáltatások területén a munkabeszüntetést addig, amíg nincs megállapodás az elégséges szolgáltatásról.
Gaskó István szakszervezeti vezető a lapnak nyilatkozva úgy vélte, hogy ismét előhúzott követeléseik - egyebek között fejenként 150 ezer forint juttatást a MÁV Cargo privatizációs bevételéből minden vasutasnak, illetve 10 százalék kiszervezési pótlék a MÁV-leánycégek dolgozóinak - talán értőbb fülekre találnak a MÁV kormányváltás után kinevezett új vezetőinél, mint korábban.
"Bár nem ez volt a VDSZSZ alapvető célja, ha akarjuk, ha nem, teszteljük az új szabályozást. Látok ugyanakkor esélyt a megegyezésre, így az is elképzelhető, hogy a még elégséges szolgáltatások területén el sem jutunk odáig, hogy a bíróságnak kelljen megállapítania annak mértékét" - mondta Gaskó István a Népszavának.