A mentőszolgálathoz vonná a betegszállítás irányítását a szaktárca
Az előzetes tervek szerint az Országos Mentőszolgálathoz (OMSZ) vonná a betegszállítás irányítását a szaktárca - közölte Beneda Attila, az egészségügyi államtitkár kabinetfőnöke a betegszállításról tartott konferencián csütörtökön Budapesten.
Mártai István, az OMSZ főigazgatója ugyanakkor kifejtette: még ma is úgy látják, hogy jó intézkedés volt a betegszállítás és a mentés különválasztása. Hozzátette, hogy a kormányzat a szakma érintett képviselőivel a jövő héten kezd egyeztetni a tervekről. Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke azt mondta, a következő két hónapban egészen biztosan az következik, hogy átkerül az OMSZ-hez a szállítás, ehhez viszont előbb meg kellene teremteni a szükséges kapacitást.
Ehhez képest a kabinetfőnök által vázolt tárcaszintű elgondolás szerint egy független irányító rendszerrel akarnák irányítani a betegszállítást. Tóth István, az MBOE alelnöke ezzel kapcsolatban hozzátette: az MBOE naponta országosan 22-26 ezer beteget szállít, az OMSZ viszont csak fele ennyit. Bíró Ferenc szerint ez az elképzelés úgy lenne tisztességes, ha nem csak az irányítás, hanem az egész tevékenység az OMSZ-hez kerülne. Ezt viszont ők sem akarják, mert ennek komoly pénzügyi következménye is lenne - tette hozzá az MBOE elnöke, aki szerint arra sincs semmiféle garancia, hogy így hatékonyabban, vagy gazdaságosabban működne a rendszer.
A jelenlegi rendszer európai szinten összehasonlítva a legolcsóbb - szögezte le. A most felvázolt elképzelés ezt veszélyezteti és emellett a jelenlegi magánbeteg-szállítás széteséséhez is vezet. Az MBOE elnöke kifejtette azt is: a mentőszolgálattal együttműködési szerződésben vállalták, hogy amikor szólnak, az adott térségben lévő összes kapacitásukat az ő irányításuk alá helyezik, ezért sem látják megalapozottnak a tárca elképzelését. A csütörtöki Országos Betegszállító Konferencián a betegszállítás jövőben is fenntartható hatékony és gazdaságos működéséről tanácskoztak a szakma képviselői. Megfogalmazták, hogy a legfontosabb feladat a felesleges párhuzamosságok és az indokolatlan szállítások kiszűrése, valamint a szociális indikációjú szállítások kikapcsolása a rendszerből.
Emellett indokoltnak tartják a háziorvosok (a megrendelők) szigorúbb ellenőrzését is, hogy kiküszöböljék a felesleges betegszállításokat. Ezek ugyanis, amellett hogy jelentős kapacitást foglalnak le, éves szinten mintegy 1,7 milliárd forint plusz költséget jelentenek a betegszállításban. Engelbrecht Imre, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségpolitikai főtanácsosa a konferencián tartott kerekasztal-beszélgetésen azt hangsúlyozta, hogy egyértelműen szükség van egy független irányítóra a betegszállításban. Kőrösi László, az Országos Egészség Pénztár finanszírozási főosztályvezető-helyettese szerint a betegszállítást meg kell tartani, azt viszont, hogy ki az irányító, részletkérdésnek tartja. Ádám Aurél, a Vesebetegek Országos Szövetségének elnöke ehhez kapcsolódóan azt mondta: járható útnak tekinti, hogy központi irányítás legyen és szerinte erre alkalmas lehet az OMSZ.