2010. november. 23. 11:33 MTI Utolsó frissítés: 2010. november. 23. 11:37 Itthon

A bringások újra ringbe szállnak a biztonságos Margit hídért

A Magyar Kerékpárosklub arra kéri a november 24-én összeülő Fővárosi Közgyűlést, hogy támogassa a Margit hídra tervezett kerékpáros közlekedés akadálymentes és biztonságos megvalósítását.

A közlemény szerint a Margit híd kerékpáros közlekedése egy kényszerű kompromisszum alapján valósul meg, melynek oka a közlekedéspolitikai gondolkodás elmaradottsága, amely a felújítás tervezésekor nem teremtette meg a feltételét egy korszerű, európai normáknak megfelelő, az úttesten kialakított kerékpáros létesítmény létrehozásának, helyette előreláthatóan sok konfliktust okozó félmegoldásokat támogatott.

Míg az 1937-ben átadott Horthy Miklós híd (mai Petőfi híd) mindkét oldalán a kocsiúttól és a járdától is szintben elválasztott kerékpárút vezetett, a Margit hídon a járdán kialakított, szintben nem elválasztott északi és egy a gyalogosokkal közös déli kerékpárút terve szerepel. (A Népszabadság keddi számában megjelent cikk szerint a déli oldal kerékpárútjának építése költségvetési okokból kikerült a tervből, az unió viszont ezzel együtt fogadta el a projektet, így a főváros ragaszkodik a megvalósításához. Ugyanakkor a déli járdán vezetett kerékpárúttal kapcsolatban az előterjesztő sem tagadja, hogy az balesetveszélyes.) A Magyar Kerékpárosklub - tudomásul véve a kényszerű kompromisszumot - arra kéri a november 24-én összeülő közgyűlést, hogy támogassa a tervezett infrastruktúra akadálymentes és biztonságos megvalósítását.

A Magyar Kerékpárosklub a 2007-ben kezdődött egyeztetéseken az első és legfontosabb alapelvnek azt tartotta, hogy aki kerékpárral szeretne átkelni a hídon, az a menetirány szerinti oldalon, fölösleges kerülők nélkül megtehesse azt. Szerintük a hídfelújítás tervezése során a tervezők, illetve a beruházók kizárólag az autóval közlekedők érdekeit tartották elsődlegesnek, evidenciának vették a szegélyek közötti útpálya szélességet és a 2×2 sávos kialakítást, így az úttesten elhelyezendő kerékpársáv lehetőségét eleve elvetetették.

A Margitszigetre behajtó jelentős kerékpáros forgalmat figyelembe véve született meg az a javaslat, hogy az északi oldalon, a járda konzolos kiszélesítésével épüljön kétirányú kerékpárút. A Magyar Kerékpárosklub álláspontja szerint a korábbi döntések értelmében a Margit híd mindkét oldalán biztosítani kell a szabályos kerékpározás feltételeinek megvalósítását. A kompromisszum jegyében létrejött közlekedési lehetőségek végleges műszaki megoldását a Fővárosi Közgyűlés november 24-i ülésén megszülető döntése alapozza meg. A menetirány szerinti kerékpáros közlekedés akadálymentes és biztonságos kialakítása érdekében a kerékpárosklub forgalomtechnikai javaslatokat fogalmazott meg, és kéri a közgyűlést és a tervezőket, hogy támogassák azokat.

Többek közt azt szeretnék, hogy legyen biztonságos a le- és felhajtás a fonódási szakaszok figyelemfelkeltő kialakításával. Minden irányban úgy kell kialakítani a csomópontot, hogy az alkalmas legyen az akadálymentes közlekedésre mind a kerékpárral, mind a gépjárművel közlekedők számára. Emellett alakítsanak ki biztonságos és akadálymentes margitszigeti csomópont - olvasható a közleményben.

Hirdetés