Újra megnyílt a Margit híd az autósok előtt
Egy év, tizenegy hét, és két nap után ismét használhatják az autósok a Margit hidat, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság hozzájárulását adta az ideiglenes forgalomba helyezéshez, és este 10 órakor megnyitották az átkelőt.
A forgalom mindkét irányban két sávon indult meg rendőri irányítással. Az első száz autósnak a Jászai téren, illetve a budai hídfőnél sorszámozott emléklapot adtak. A híd átadása előtt pár perccel a Szent István körúton a Honvéd utcánál állt a sor vége mindkét sávban, de a legtöbben már félórával az átadás előtt is a hídnál várakoztak. Az első autó, amely a hídra hajtott egy oldtimer Porsche 911-es volt. Az egyik lapot a BKV 109-es buszának sofőrje kapta. Az átadáson rengeteg kerékpáros és gyalogos érdeklődő is összegyűlt a Jászai Mari téren. Az átadás pillanatát az érdeklődők tapssal, az autósok folyamatos dudaszóval ünnepelték.
Az MTI tudósítójának a hídon áthajtó első autósok egyike elmondta, az elmúlt mintegy másfél évben csak nagy kerülővel tudott a munkahelyére érni otthonából, ezért nagyon várta már a híd átadását. "Hamar kitapasztaltam, hogy nem érdemes a Moszkva tér-Parlament útvonalon a Lánchidat használva Budáról Pestre menni, érdemesebb volt kerülni, így viszont 25 perccel tovább tartott a munkahelyemre érni - mondta. Az átadás után remélem, hogy a Moszkva tér és a Parlament közötti menetidő visszaáll a korábban megszokott 10 perc körülire - tette hozzá.
Flash mob is volt
Az átadás előtt a Facebook közösségi portálon csoport alakult, akik azért demonstráltak egy flash mob (villámcsődület) keretében, mert ismét zajos lesz a Margit híd és környéke. A széken ülő demonstrálók egyike az MTI tudósítójának azt mondta, arra szeretnének emlékezni, hogy csendes volt a környék, ezért kezdték el szervezni az akciót a megnyitó előtt négy órával. A megnyitás előtt hétfő délelőtt tartották a hatósági szemlét, amelyen megfelelt a Margit híd, így kiadhatóvá vált az ideiglenes forgalomba helyezési engedély. Ahhoz, hogy ezt megadják, 65 szakhatóság és kezelő nyilatkozatát kellett beszerezni.
A közösségi közlekedés számára a teljes felújítás alatt elérhető volt a híd, a 4-6-os villamosok, valamint a 91-es buszcsalád is használhatta a hidat, igaz csökkentett sebességgel. A villamosvágányokat először a déli, később az északi hídfélre helyezték át a munkálatok előrehaladtával, majd az átadás előtt pár héttel kerültek végleges helyükre, a híd közepére.
A Margit híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, ekkor zárták le a forgalom elől az átkelőt. A mintegy másfél évig tartó rekonstrukció során felújították az úttestet, a villamosvágányokat, kicserélték a pálya- és hídszerkezet elemeit, kiszélesítették és megemelték a hidat, valamint korhű kandelábereket helyeztek el. Az első pályalemezeket január 21-én helyezték el Európa legnagyobb bakdarui. Az ideiglenes átadással még nem készült el teljesen a híd, a műemléki felújítás még 2011 első félévében is zajlani fog. Ekkor kerülnek a helyükre a korhű korlátok és szobrok is. A szerződéses összeg közel 20,8 milliárd forint, ennyiért újítja fel a hidat a Közgép és a Strabag alkotta Mh 2009 konzorcium.
Rengeteg papír kellett a megnyitáshoz
Egy hét alatt 65 különböző hatósági, szakértői hozzájárulást kellett beszerezni ahhoz, hogy a Margit hidat ideiglenesen átadják a forgalomnak. A főváros vezetése és a Budapesti Közlekedési Központ üdvözölte, hogy sikeresen zárult a híd ideiglenes forgalomba helyezését célzó átadásás-átvételi eljárás és hatósági szemle. A projekt zárása és a híd végleges átadása 2011 második negyedévében várható, addig még időközönként szakaszos sávlezárásokkal kell számolni az autósoknak.
A forgalmi sávokkal együtt átadták a villamospályát is. Ennek része a pesti hídfőben kialakított váltó, ami abban segít majd, hogy egy esetleges baleset, vagy más üzemzavar esetén a villamosok ott visszafordulhassanak és így a forgalmi zavarok hatása csökkenhessen - áll a közleményben. Így ha Budán, a Margit körút térségében a villamost akadályozó közlekedési zavar adódna, akkor a villamospótló buszoknak ezentúl a Moszkva tértől az Oktogon helyett csak a Jászai Mari térig kell közlekedniük. A további munkák, így a szélesebb járdák, a margitszigeti kapcsolat, a kerékpáros-fejlesztések és a villamosvágányon kialakítandó buszsáv átadása a következő fél évben, fokozatosan történik majd.