Dúl a harc a magyar szexpiacon
A tinik szexuális felvilágosításával, az erotikus kultúra fejlesztésével törne ki a válságból Tomor András pornóproducer. Az elmúlt két évben egyre gyöngébben muzsikáló, a milliárdosról alig pár száz milliósra apadt hazai erotikus piacon dúl a konkurenciaharc. A november elején megtartott, de érdektelenségbe fulladt Erotika Kiállítás után az e hétvégi Erotika Expó 18 év alattiaknak szóló programmal csalogatná vissza a nagyérdeműt.
„A letölthető filmekkel, a magazinokkal és az erotikus játékszereket árusító boltokkal együtt sem lehet nagyobb a magyar piac éves forgalma pár száz milliónál” – mondta a hvg.hu-nak Tomor András, a rendszerváltás óta pornófilmekben utazó Tom-Média alapító-tulajdonosa. Szerinte az sms-es szolgáltatásokkal is operáló internetes médiumok kivételével, amelyek egyes becslések szerint 100-200 millió forintos éves forgalmat még most is képesek realizálni, a színtér minden szereplője megsínyli a válságot. „Bejönnek, nézelődnek, de legfeljebb a legolcsóbb termékekből vásárolnak, nem költenek már tízezreket különféle játékszerekre, kiegészítőkre” – számolt be tapasztalatairól az egyik budai erotikus bolt tulajdonosa is.
A piac hanyatlása a műfaj éves seregszemléinek szervezőit is egymásnak ugrasztotta. Az 1997-től Strausz Ildikó által tető alá hozott Erotika Kiállítás és a 2005-től Tomor által elindított Erotika Parádé pár évig békében megfért egymással. A globális pénzpiaci lejtmenetet azonban már nem tudták benyelni a felek. Strausz az egyik online bulvármagazinban nyilvánosan is szidta Tomort, aki ezért kártérítési és helyreigazítási pert indított, amelyeket meg is nyert, ám az ítélet foganatosítása elmaradt. Strausz ugyanis elérhetetlennek bizonyult a hatóságok számára. (A Szentendrei Városi Bíróság szeptember elején arra hívta fel Tomor figyelmét, hogy amennyiben nem tudja megszerezni Strausz tartózkodási címét, úgy az eljárást záros határidőn belül megszüntetik.) A hírek szerint a korábban nyereségesnek bizonyult Strausz-féle – a börze mellett színpadi show-kkal megspékelt – rendezvényt az idén egy bécsi üzletember rendezte meg november első hétvégéjén, szerény érdeklődés mellett. A Halottak napját megelőző két napban a korábbi ezrek helyett alig pár százan lézengtek a pesti Syma csarnokban. Az esemény honlapján rendezőként feltüntetett, a bécsi Erotikmesse-t is jegyző Ralph Kamensky-t ezidáig nem sikerült elérnünk.
„A célunk az, hogy a fiatalok ne a pornóból tanuljanak. Tudom, hogy falsul hangzik, de szerintem a szerelmeskedés jóval több, mint a filmeken látható aktusok” – fogalmazott a hvg.hu-nak Tomor. Szerinte a naturális, csak az akciókra koncentráló jelenetek csak egy szeletét jelentik a szexuális kultúrának. Úgy véli, a felnőtt rétegigények kielégítése kevés, „valami olyasmire kellene törekedni, mint amit Németországban sikerült elérni, ahol mások mellett Beata Uhse vezényletével, nívós tartalmakkal és színvonalas kínálatú boltokkal nyitott és toleráns szexuális kultúra jött létre, aminek a romantika éppúgy része, mint a pornó”.
A hazai prüdériára mindenesetre jellemző, hogy bár az első szexshopok már közvetlenül a rendszerváltást követően megjelentek, német vagy osztrák mintájú áruházak máig nem nyíltak, a szexuális felvilágosítás változatlanul családi, illetve iskolai belügy, az ifjúság pedig leginkább a neten tájékozódik. Jelenleg hozzávetőlegesen kétszáz bolt elégíti ki a keresletet, közülük alig ötven-hatvan képviselteti magát a kiállításokon. Pontos szám azonban nem tudható, mert a cégnyilvántartásban a „máshova nem sorolt kiskereskedelem” tevékenységi kör alatt veszik számba e vállalkozásokat. Ráadásul az ilyen üzletek árbevétele – a webes kereskedőkéhez hasonlóan – nem tartozik a nyilvános kategóriába.
A szexlapok piaca sem sokkal áttekinthetőbb. Annyi bizonyos, hogy a Magyar Lapterjesztő Zrt. (Lapker) által is forgalmazottak példányszáma 2004-ben érte el a csúcsot: akkor a 92 kiadványból összesen 1 millió 235 ezret értékesítettek, amibe a szoftosabb Playboytól és FHM-től a szaftosabb Kismalacig és Tutti Frutti Partyig minden beletartozott. Bár két év múlva már 121 cím alatt kerültek a kioszkokba erotikus és pornólapok, összpéldányszámuk jelentősen csökkent, elsősorban az internetes tartalmak robbanásszerű bővülése miatt. Tavaly 67 – az eredeti szabályozás szerint szigorúan fóliázott – kiadványból csupán 308 ezret tudtak eladni.