Gyorsabb volt a tömegközlekedés és a bicikli, mint az autó
A közösségi közlekedést igénybe vevők nyerték az Európai Mobilitási Hét nyitóeseményeként megrendezett csütörtök reggeli eljutási versenyt Budapesten, a kerékpárosok alig lemaradva a második helyen értek célba, míg az autós közlekedés bizonyult a leglassabbnak.
Az Európai Mobilitási Hét nyitóeseményeként rendezték meg csütörtökön reggel azt a versenyt, amelyen a XVII. kerületi Rákoskert vasúti megálló P+R és B+R parkolójából kellett több csapatnak eljutnia a Belvárosba, a Főpolgármesteri Hivatalhoz. A verseny reggel negyed nyolckor rajtolt, azon három csapat vett részt: a közösségi közlekedéssel, a kerékpárral és az autóval közlekedők. A beérkezési sorrend is ennek megfelelően alakult.
A Főpolgármesteri Hivatalban tartott sajtótájékoztatón Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy Budapesten évente 60-80 ezer új autó követel magának utat, parkolóhelyet, erre azonban nincs kapacitás, a főváros "megtelt". Ebből következően rendkívül fontos a fenntartható életforma, a közösségi és kerékpáros közlekedés fejlesztése - érvelt.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy Budapest egyes külső kerületeiben és az agglomerációban a rákosmentinél rosszabb a tömegközlekedési helyzet, ezekről a helyekről gyorsabb autóval beérni a belvárosba, mint tömegközlekedéssel.
Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy bár névlegesen 6 ezer P+R parkolóhely van Budapesten, ezek közül a valódi, őrzött parkolóhelyek száma nem éri el a 2 ezret. Hangsúlyozta: a P+R parkolók fejlesztésével és hasonló beruházásokkal valódi alternatívát kell nyújtani az autósoknak, hogy áttérjenek a közösségi közlekedésre vagy kerékpározásra.
A XXI. században nem lehet cél az autózás teljes felszámolása, ugyanakkor például Budapesten legalább 150 ezer kocsi van, amelynek valójában nem kellene elindulnia nap mint nap, hiszen tulajdonosának - időben vagy anyagilag - ésszerű lenne tömegközlekedésre váltania - mondta Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója.
A sajtótájékoztatón felszólaló szakemberek egyetértettek abban, hogy a közlekedéspolitikában a közeljövőben prioritást kell élveznie a közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés fejlesztésének, ehhez növelni kell a P+R és B+R kapacitást, ráhordójáratokat kell indítani, fejleszteni kell az állomások infrastruktúráját, valamint javítani az együttműködést az egyes tömegközlekedési ágak (busz, HÉV, vasút) között.
A szeptember 16. és 22. között, idén kilencedik alkalommal megrendezett Európai Mobilitási Hét célja az egészség- és környezetbarát közlekedési alternatívák népszerűsítése az autóhasználattal szemben. A hét folyamán az ország közel száz településén szerveznek eseményeket, Budapesten többek között autómentes hétvégét és Critical Mass biciklis felvonulást tartanak.