Vonatkésések: csak igénylőlap után, 30 napon belül fizet a MÁV-Start
Nem 15, hanem csak 30 perc késés esetén fizeti vissza a jegy árát a MÁV. Igaz, akkor többet, mint eddig, de csak annak, aki vállalja, hogy igénylőlapot tölt ki a több órás utazás után, s vár az utalásra legfeljebb 30 napot.
Új személyszállítási üzletszabályzat és díjszabály lépett életbe a MÁV-Start Zrt-nél június elsejével. Eszerint - ahogy a társaság fogalmaz - "az utasok számára kedvezőbb átalány-kártérítési rendszer lép életbe". A feláras vonatok késésekor nemcsak a pót- és helyjegy árát adják vissza, hanem a menetjeggyel megnövelt összeg meghatározott százalékát - írja a MÁV-Start. A szövegben van némi csúsztatás, mert a korábbi szabályozás szerint a 15 perces késés esetén csak a helyjegyek árát térítették vissza, a pótjegyek esetén erről nem volt szó. (Talán ezért történhetett, hogy egyes vonalakon több, korábban helyjegyes IC, amelynél gyakori késések fordultak elő, idővel pótjegyesek lettek - a pótjegy azonban drágább volt, mint a helyjegy.)
Bár ma már több - például a pécsi - InterCity (IC) vonatok másodosztályán gyakran nincs légkondícionáló, nem egyszer függöny sem, a június elseji változás okán csak 30 perces késés esetén jogosultak az utasuk visszatérítésre. Igaz, akkor a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának - 30 és 119 perc közötti késés esetén - a 25 százaléka, - a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 százaléka jár vissza. A visszatérítési rendszer kiterjesztétték a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazásokra is.
Ez azt jelenti, hogy ha például egy helyjegyes vonattal utazunk a már említett Pécsre, akkor a 3890 forint+360 forint helyjegyből korábban utóbbit kaphattunk vissza negyedórás késés esetén - amennyiben a késés a társaság hibájából történt. A módosítás után, június 1-től már félórás késés esetén jár csak vissza pénz: ekkor a 4250 forint 25 százalékát, vagyis 1062 forintot kérhetünk.
Persze csak akkor, ha egy több mint félórás késés után van még kedvünk egy igénylőlapot is kitölteni. A korábbi rendszerrel (pénztárnál beadjuk a helyjegyet, s az ott ülő alkalmazottol megkapjuk annak árát) ellentétben ugyanis most már egy ilyet kell beadnunk ahhoz, hogy 30 napon belül megkapjuk a pénzünket. Ezen az utazásunkkal kapcsolatos információkon túl a személyes adatainkat is kérdezik a lakcímtől a banszámlaszámig - attó függően, hogy mi módon kérjük a visszatérítést. S ne feledjük mindehhez csatolni az eredeti jegyeket. Ha tehát úgy érezzük, hogy 3-4 (vagy több) órás utazás után - a fenti példában idézett - valamivel több mint ezer forintunkhoz szeretnénk hozzájutni, akkor még szánjunk rá néhány percet az igénylőlap kitöltésére és leadására.
Megkerestük a MÁV-Start Zrt.-t, hogy tervezik-e ügyfélszolgálati ablakik számának bővítését a változás kapcsán a nagyobb állomásokon. "A 30 percet meghaladó késés esetén a visszatérítésekre vonatkozó igényeket az utasok az Ügyfélszolgálatnak címezve, a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelenthetik, a vasúttársaság szervezeti egységei az igényt az annak elbírálására jogosult, illetékes szervezeti egységhez továbbítják, így emiatt nem szükséges újabb ügyfélszolgálati irodák megnyitása, hiszen csak az elbírálás történik hatékonyan és egységesen az ügyfélszolgálaton. Ezt követően az utas a visszatérítendő összeget postai úton, banki átutalással vagy az igény beadásakor kiválasztott állomáson, kézpénzben kaphatja meg. Az összeg átvehető (100 forintra felkerekítve) utazási utalvány formájában is" - tudatta lapunkkal a vasúttársaság, hozzátéve: az ügyfélszolgálati irodák bővítését – függetlenül az üzletszabályzatban bekövetkezett változásoktól – a Budapest Nyugati pályaudvaron, illetve a Kelenföldi pályaudvaron is tervezik.