Magyar buszokat tesztel a BKV
Két magyar buszt tesztel két hétig két vonalon a BKV hétfőtől; az Ikarus és a Credo típusú alacsonypadlós, csuklós buszok egymást követve közlekednek majd.
Nemecz Gábor, a BKV fejlesztési és beruházási igazgatója a tesztet indító sajtótájékoztatón elmondta, hogy az első héten a járművek a 239-es, a második háten a 173-as viszonylaton közlekednek majd. A teszt elsődleges célja, hogy megismerjék a közönség tapasztalatait, illetve segítsék a gyártókat a még prototípusnak számító buszok szériaéretté válásában.
Mindegyik busz alacsonypadlós, Euro5-ös motorral felszerelt, légkondicionált utasterű és kifejezetten a nagyvárosi közlekedésre tervezett. Az Ikaruson Wi-Fi is található. Nemecz Gábor kifejtette: egyelőre nem lehet érdemben beszélni arról, hogy ezek a buszok valaha is a BKV flottájába tartoznak-e majd. A BKV saját forrásból az ezer busz lecserélésére tervezett 60-80 milliárd forintot nem tudja előteremteni, de a közbeszerzési pályázat előkészületei megtörténtek. Mint mondta, amint megvan a pénz, a BKV elindítja a pályáztatást. Ezzel kapcsolatban közölte, hogy a közbeszerzési törvény rendeléseit be kell tartaniuk. A törvény nem enged mozgásteret a hazai gyárak előnyben részesítésére, de az egyenlő esélyt biztosítani akarják. Elmondta azt is: a buszpark annyira elöregedett, hogy az ezer busz lecserélése nagyon fontos, most is keresik a legjobb konstrukciót erre.
A tesztet a Városi és Elővárosi Egyesület (VEKE) és a BKV közösen szervezte. Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője a sajtótájékoztatón azt mondta: egyesületük mindig azt mondta, hogy az elsődleges szempont a minőség, ha magyar gyártó ilyet nem tud, akkor nem szabad magyar buszt venni. Most azonban - tette hozzá - két olyan busz mutatkozik be, amelyek képesek arra, hogy minden igényt kielégítsenek. A járművek két olyan viszonylaton közlekednek majd, amelyek sok kihívást tartogatnak, hiszen a 173-as vonalán az útminőség, a 139-esen pedig a meredek emelkedők miatt nehezebb a buszok feladata.