2010. április. 07. 14:15 Bálint Csaba Utolsó frissítés: 2010. április. 07. 16:06 Itthon

„Botkatévé, Kósatévé"

A regionális lapok, és a helyi tévék többsége választási kódexet állít össze a kampányra, amelyekben rögzítik a játékszabályokat, hogy „ne legyen félreértés”.

A helyi médiában teljesen megszokott gyakorlat, hogy a lapok, a helyi tévék és a rádiók nyilvánosságra hozzák, megismertetik a pártokkal az alapelveiket, amelyek mentén munkatársaik dolgozni fognak a kampány idején. Ezekeben a dokumentumokban, amelyeket néha alá is íratnak a politikusokkal, megszabják a kampányeseményekről szóló anyagok hosszát, azok szerkezetét, rögzítik az általános játékszabályokat. Az internetezőktől is csak kattintásnyira van a helyi sajtó választási kódexe, a beol.hu szabályzata, a Csongrád megyei Délmagyarország vagy a Győr-Moson-Sopron megyei Kisalföld című napilap alapelvei. A félelem vagy a bizalmatlanság szüli ezeket a nyilatkozatokat? Kiegyensúlyozott, tiszta helyi viszonyok között mi szükség van ilyen megállapodásokra? Ezt kérdeztük regionális sajtóorgánumok vezetőjétől.  

Nyerges Csaba, a győri Kisalföld című napilap főszerkesztője szerint ez nem a bizalmatlanság jele, sokkal inkább a bizalomé. „Tiszta viszonyokat szeretnénk teremteni, világos szabályokat" – adott választ a miértekre a főszerkesztő, aki hozzátette: ez a negyedik választás, amely a főszerkesztői székben éri, és minden kampányban volt választási kódexük. „Ez nem szerződés, senki nem ír alá semmit, csak tájékoztatjuk a pártokat arról, hogy mi az a minimum, amit a lap vállal a kampányban. Persze tudomásul kell venniük azt is, hogy ezen felül a hírértékük szerint foglalkozunk további témákkal” - mondta el a hvg.hu kérdéseire Nyerges Csaba, aki szerint egy belső választási kódex a szerkesztőség munkáját is megkönnyíti, hiszen ebben pontosan le van fektetve, hogy például milyen terjedelemben és formában írnak egy-egy eseményről. A főszerkesztőtől megtudtuk, a szegedi Délmagyarország is ugyanezen elvek alapján dolgozik a kampányban, hiszen mindkét lap ugyanahhoz cégcsoporthoz tartozik. Nyerges Csaba kiemelte, hogy a Kisalföldnek soha nem volt a kampányban semmiféle konfliktusa egyetlen párttal sem.

A helyi televíziók többsége is ír választási kódexet, ezekben pontosan lefektetik azokat a feltételeket, amelyek szerint a kampányban eljárnak. A Városi Televízió Szeged két és fél oldalas dokumentuma az ORTT és a Helyi Televíziók Országos Egyesületének (HTOE) ajánlása alapján készült. Ezt a megállapodást akár szerződésnek is nevezhetnénk, hiszen a pártok helyi vezetői is aláírták.  

”A jelölési időszakban minden jelölőszervezet megjelölhetett három kampányeseményt, amelyről a televízió legfeljebb 90 másodpercben beszámolt az esti híradójában. Az MDF és a Jobbik konkrétan megadta, hogy melyik eseményekről kérik a beszámolót, a többi párt ránk bízta a döntést” - hozott példát a "szerződés" pontjaira Csala Gabriella a Szegedi Városi Televízió stúdióvezetője és a HTOE vezetőségi tagja, aki szerint fontos, hogy szülessenek ilyen megállapodások a kampányidőszak előtt, hogy minden érintett tisztában legyen a tévék által vállalt feladatokkal.

"Részletesen kidolgoztuk a megállapodás szövegét. Szerepel benne például az, hogy amennyiben a stábunk 17 óráig nem tudna visszaérni a stúdióba a rendezvényről, amelyre hívnak minket, nem vagyunk kötelesek kameránkkal megjelenni, illetve az is, hogy a pártoknak a rendezvényeikről 72 órával az esemény előtt értesíteniük kell bennünket, ha azt szeretnék, hogy forgassunk” - hoz újabb példákat a szegedi helyi televízió vezetője, aki azonban hozzáteszi, hogy minden kódex és megállapodás ellenére még nem múlt el kampány anélkül, hogy egy-egy párt ne kötött volna bele a televízió munkájába.

Néhány napja a szegedi Fidesz jelöltjei tüntettek távollétükkel a „kézi vezérlésű helyi tévé” ellen, holott csupán annyi lett volna a dolguk, hogy a választási műsorban 10 perc alatt ismertessék a céljaikat. Az időt óra mérte, szó sem volt vitáról, nem hangoztak el kérdések. A műsorban egyébként rajtuk kívül minden párt képviselője részt vett. A fideszes képviselők számára fenntartott műsoridőben végül a tévé jobb híján az üres széket mutatta.

„Ha a választási megállapodásokat betartjuk, az elvileg valamilyen védettséget ad számunkra, de hatályos törvényeket már messze meghaladta már a gyakorlat. Sem a választási törvény, sem a sajtótörvény nem tud válaszokat adni a kampányban felmerülő kérdéseinkre. Az egészen biztos, hogy a HTOE jogászának nagyon zsúfolt a programja a kampányban, záporoznak rá a kérdések." – támasztja alá a választási kódexek létjogosultságát Csala Gabriella, a helyi tévé vezetője.

„A jelölés és a listaállítás után alkalmazzuk a saját kódexünket. Rögzítjük, hogy mennyi adásidőt kapnak a választáson induló jelöltek, pártok, milyen formában szerepelhetnek a képernyőn. Heti két darab kampányeseményről számolunk be. Hogy melyek legyenek ezek, azt a pártok határozhatják meg. Heti kettő, és nem több” - kezdi saját választási kódexük részletezését Széles Tamás a Debrecen Városi Televízió vezetője. A cívis város tévéjébe ezen kívül egy-egy párt elnöke is beülhet egy stúdióbeszélgetésre, ha Debrecenben kampányol, de „ez csak egy lehetőség, a pártokon múlik, hogy kihasználják-e” - hangsúlyozza.

Széles Tamás, aki nem csak a debreceni tévét vezeti, hanem a Helyi televíziók Országos Egyesületének elnöke is egyben, úgy gondolja, hogy a helyi média a különböző választási megállapodásokkal saját magát akarja védeni. Nem elsősorban a pártok támadásai ellen jönnek létre ezek a megállapodások, inkább tévék, lapok pártatlan hozzáállását bizonyítandó - mondta el a hvg.hu-nak a tévés.

„Mindegy, hogy egy helyi tévé pártos vagy pártatlan, mindig lesznek, akik rásütik, hogy a helyi hatalom kiszolgálója. A vezetők is szeretnék túlélni a kampányt, nem szeretnék, ha rajtuk vernék el a port, ezért védik így magukat a helyi csatornák. A függetlenség garanciájaként kell értelmezni egy ilyen megállapodást” - teszi hozzá Széles Tamás, aki szerint, bár az ORTT már nem figyeli olyan intenzíven a helyi tévék tevékenységét a kampányban, működik az önszabályozás, hiszen kis közösségekről van szó, ahol hamar visszaüt a pártos magatartás, és egyetlen helyi tévé sem akar a kampány középpontjába kerülni, senkinek sincs rá szüksége, hogy a helyi hatalom szekértolójának kiáltsák ki a választások idején. A helyi tévék számára nem kötelező választási műsorokat gyártani, de, ha már gyártanak ilyeneket, elvárás, hogy ezt tegyék kiegyensúlyozottan. Az is fontos azonban, hogy ne lehessen helyi médiát bármilyen indokkal támadni, erre is megoldást jelentenek a helyi választási kódexek.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.