Kincs, ami nincs: meddig várunk a kvóta-milliárdokra?
Mennyit jelent a néhány hét a közigazgatásban? - szól a kérdés, de egyelőre nincs rá válasz. Legalábbis, ami a szén-dioxod-kvóták értékesítéséből származó milliárdokat érintő pályázatok kiírását illeti. A kiírás régóta sehol, holott azt a pénzt más egyébre nemigen lehet költeni.
Néhány héten belül meghirdeti a tárca a Zöld Beruházási Rendszer (ZBR) pályázatait, de több részletet azok megjelenésével fogunk közölni – tájékoztatta lapunkat egy hónappal ezelőtt a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) sajtóosztálya, amikor arról érdeklődtünk: a tavaly ősszel Belgiumnak és Spanyolországnak értékesített szén-dioxid kvótából befolyt 28,2 milliárd forintra mikor írnak ki pályázatot. Az így befolyt pénzt ugyanis kizárólag az energiahatékonyság növelésére, a megújuló energiát támogató beruházásokra lehet fordítani – az utolsó forintig. Bár lassan egy év telt el az értékesítés óta, a pályázatokra még mindig várni kell.
A válasz néhány nappal ezelőtt is a fent idézett volt, ahogy azt is szinte szóról szóra megismételték: „körültekintően eljárva fel kellett állítani egy új és bonyolult rendszert, és ez időt vesz igénybe”. Azt, hogy egészen pontosan milyen feladatokra szolgál a rendszer, nem közölték. Ami biztos: 2008 januárjától van lehetősége Magyarországnak felesleges szén-dioxid kvótáját értékesíteni, s a tárgyalások megkezdésében nem is késlekedett. Ennek eredményeképpen tavaly augusztusban és szeptemberben Belgiummal és Spanyolországgal is megegyeztünk, jó árat kialkudva a piacon (kvótánként 13-14 euróért). Azóta viszont csönd és mozdulatlanság.
© AP |
Ennek okán még kevésbé érthető, hogy miért késlekednek, hiszen a környezetvédelmi minisztérium februári sajtóközleménye éppen a gazdaságélénkítésre hivatkozva lengette be a ZBR-t: „a megújuló energia beruházásokkal zöld munkahelyek jönnek létre, vagyis a munkaerő kereslet növekedni fog az építőiparban illetve a megújuló erőforrással foglalkozó háttériparban”. Sőt: „igen sok iparágban, kutatási területen eredményeznek élénkülést (energiahatékony berendezések gyártása, kereskedelme; a beruházáshoz szükséges építőanyagok, szigetelőanyagok gyártása, kereskedelme; kapcsolódó innováció; építőipari szolgáltatások) és elősegítik ezen iparágakban, szolgáltatási területeken a munkahelyek megőrzését, egyes területeken új munkahelyeket teremthetnek”.
Egyelőre tehát várni kell a pályázatokra, amelyekkel kapcsolatban többen már előre aggodalmuknak adtak hangot az Energia Klub tájékoztatása szerint. Honlapjukon a zöld-iparban érdekelt szervezetek és cégek vezetői elégedetlenkednek, nehezményezve, hogy a kiírás miatti bizonytalankodás sokukat nehéz helyzetbe hozza, megakadályozva így egyes beruházásokat.
„Egy évvel ezelőtt kaptunk utoljára korrekt tájékoztatást, azóta viszont semmilyen érdemi kommunikáció nincsen a kormány részéről” – mondja a hvg.hu-nak Bozsó Brigitta, az Energia Klub éghajlatvédelemért felelős projektvezetője. Hozzáteszi azt is: belga civil szervezetektől úgy tudják, ott például civileket, érdekképviseleti szervezeteket is bevontak a kvótapénzek elköltésének monitorozásába. Arra a kérdésre – a minisztériumi válasz hiányában – vele kerestük a választ arra: mi tarthat ilyen sokáig. Bozsó véleménye szerint egyrészt a széndioxod kalkulálási rendszer (a kibocsátás
Szökik a pénz |
Az épületetek energiahatékony átalakítása 2025-re mintegy évi 6 millió tonna szén-dioxid kibocsátás csökkenést eredményezhet, ami a jelenlegi magyar üvegházhatású gázkibocsátás 7-8 százalékát jelenti. A hazánkban felhasznált energia 38 százalékát a lakosság használja fel, ennek is több mint kétharmadát az épületek fűtéséhez és a melegvíz előállításához. |
Magánszemélyek, vállalkozások, önkormányzatok – sorolja Jakab Andrea a 31 tagot tömörítő Magyar Pellet Egyesület kommunikációs munkatársa, ki mindenki érdeklődött már náluk a pályázat kiírásával kapcsolatban (a pellet fáhulladékból és biomasszából készült granulátum, mellyel fűteni és vizet melegíteni lehet). Sokan belevágnának, de kivárnak, hiszen nem mindegy, hogy a költségek 25-30 százalékát visszaigényelhetik-e vagy sem, ráadásul még azt sem tudni, hogy újépítésű ingatlanokra is érvényes lesz-e a pályázat – teszi hozzá. Azt mondja, bár egyelőre gyerekcipőben jár Magyarországon a megújuló energiával foglalkozó cégek összefogása, és a ZBR-pályázatokkal kapcsolatban sem sikerül lobbizniuk, de bíznak benne, hogy nem hiába várják a kiírást.
„A ZBR garantálja, hogy a bevételek a vásárló ország számára átlátható és ellenőrizhető módon kizárólag kibocsátás-csökkentő programokat, beruházásokat finanszíroznak (innen a „zöld” jelző)” – áll a 2008-2025 közötti időszakra szóló Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiában.
A magyar kvótából összesen 28,2 milliárd forintért vásárló belgák és spanyolok is kikötötték szerződéseikben az ellenőrzés jogát. „Elsőként léptünk piacra, jó áron sikerült értékesítenünk, de most már komolyan bővült a kínálati oldal a csehekkel, ukránokkal, lettekkel, az esélyesnek számító vásárlóink egy része viszont, mint Japán vagy Ausztria, vagy már lekötötte szükségletei nagy részét vagy előrehaladott tárgyalásokat folytat erről - másokkal” - mondja Bozsó Brigitta.
Megkérdeztük a KvVM-et, idén mekkora mennyiséget terveznek értékesíteni, ám erre a kérdésünkre is csak kitérő választ kaptunk: „erről a további eladási tárgyalások eredményessége miatt nem szeretnénk beszélni. Az idei kvóta értékesítés nagyon piac függő: erős kínálati piac van, ráadásul annak bizonytalan működése nehezen tervezhetővé teszi az eladásokat. Ezért fontos körültekintő tárgyalásokat folytatni a potenciális vevői körrel”.
A HVG július 8-án megjelent Brosúraszöveg című cikkében arról ír: ”A tervezett, „klímabarát otthon” és „klímabarát intézmény” című pályázatok közül egyelőre csak az előbbinek a panelalpályázata körvonalazódik, s információi szerint, a korábbi panelprogramhoz képest jelentős többletköltséget kell vállalniuk a pályázóknak. Ráadásul azt is nekik kell majd tételesen kiszámítaniuk, hogy a tervezett beruházás – a panelház külső szigetelése, a nyílászárók felújítása vagy cseréje, a fűtés és melegvíz-ellátás korszerűsítése, a nyári hővédelem, a megújuló energiaforrások felhasználása – pontosan mennyi megtakarítást jelent az üvegházhatású gázok kibocsátásában, „mérhető és ellenőrizhető” módon.