Ombudsman: átfogó forgalomkorlátozás kell
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa szerint a főváros vezetésének határozott és átfogó lépéseket kell tennie a gyalogos- és kerékpárosbarát közlekedésért - közölte Fülöp Sándor ombudsman hivatala hétfőn.
A Főpolgármesteri Kabinet hétfői döntése értelmében mégsem lesz műdugó-kísérlet Budapesten - tudatták az ülés résztvevői. A korábbi tervek szerint július 4. és augusztus 2. között Budapest több nagy forgalmú útszakaszának néhány sávját kísérleti célból lezárták volna, a lezárt sávokon pedig kerékpársávot, buszsávot vagy parkolót alakítottak volna ki.
A kabinet azzal az elvvel egyetértett, hogy a belvárosban jelentősen csökkenteni kell a személygépkocsi-forgalmat. Ennek érdekében tervet készítenek buszsávok és kerékpárutak végleges kialakítására, és megvizsgálják a villamosközlekedés visszaállításának lehetőségét az Erzsébet hídra, valamint a Kossuth Lajos és a Rákóczi útra.
Az ombudsman szerint Budapesten nincs lehetőség arra, hogy mindenki gépkocsival oldja meg közlekedési igényeit, s az elviselhetetlen mértékű gépjárműforgalom már most is veszélyezteti az egészséges környezethez való alapjogot. Tömegesen okozhat allergiás, asztmás megbetegedést nyáron a gépkocsik károsanyag-kibocsátása és az ultraibolya-sugárzás által létrehozott ózontartalmú fotokémiai szmog. Rámutatott arra: a fővárosiak várható élettartamát három évvel rövidítik meg a közlekedési eredetű szennyezések.
Fülöp Sándor - aki szerint a műdugó-kísérlet nem elégséges kezdeményezés - reméli, hogy a fővárosiak életminőségének javítása és élettartamának hosszabbítása érdekében a Fővárosi Önkormányzat a gépkocsiforgalom korlátozására átfogó intézkedéseket tesz.
Kiemelte, hogy a közösségi közlekedés előtérbe helyezése a fenntartható városi közlekedés érdekében Budapesten is elkerülhetetlen. A kivont forrásokat előre meghatározott ütemben vissza kell juttatni a közösségi közlekedésnek. Nem lehet szó többé járatritkításról és a jegyárakat is versenyképessé kell tenni az autózók számára. Az egyéni közlekedés árát - például London vagy Stockholm példájára behajtási díjjal is - meg kell fizettetni, s az így képződő forrásokból meg kell teremteni a színvonalas közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés feltételeit. A forgalmi változások hatásait kellő alapossággal kell rögzíteni és feldolgozni, hogy a tervezésnek kiindulópontot nyújthassanak - olvasható a közleményben.