2009. március. 10. 10:10 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. március. 10. 10:29 Itthon

Továbbra is retteghetnek a zebrán a gyalogosok

Elbukott a rendőrség KRESZ-t módosító javaslata a tárcaközi egyeztetéseken, így várhatóan mégsem írja majd elő jogszabály, hogy 20 méterrel a zebra előtt 30 kilométeres sebességre kell lassítaniuk az autósoknak - írja a Népszabadság.

A lap szerint a közlekedési tárca elvetette a rendőrség azon KRESZ-módosítási javaslatát, hogy a jövőben a lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterre az autósoknak kötelező legyen 30 kilométer/órára csökkenteni a sebességet. A rendőrség azt követően állt elő a javaslattal, hogy tavaly Pécsett egy autós a zebrán halálra gázolt egy babakocsit toló nagymamát. Az asszony és a kisbaba is meghalt. "Ausztriában tíz autós közül hét akkor is megáll a zebra előtt, ha a gyalogos még nincs egyértelmű elsőbbségi helyzetben, nálunk ezzel szemben tízből nyolc akkor sem, ha a gyalogos már lelépett az úttestre" – érvelt a rendőrség a szigorítás mellett.

A közlekedési tárca szerint azonban ez nem jó megoldás. A minisztérium azzal érvvel, hogy nem vált be az a korábbi KRESZ-módosítás sem, amely a vasúti átjárókon való áthajtás előtt tette kötelezővé az autósoknak a sebesség csökkentését. A rendőrség szerint a tragédia végkimenetele szempontjából majdnem mindegy, hogy mekkora sebességgel hajt egy több száz tonnás szerelvény elé egy autó, ám az utakon más a helyzet, mivel minél kisebb az ütközési sebesség, annál nagyobb a gyalogos túlélési esélye.

A Népszabadság leír egy napokban történt esetet is. Budapesten egy autós egy 82 éves nőt és 85 éves férjét ütötte el. A rendőröknek később azt mondta: látva a gyalogátkelőhelyet jelző táblát, 50-ről 40-re lassított. Úgy gondolta, ezzel eleget tesz a KRESZ előírásának, amely szerint az autósoknak "fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel" kell megközelíteniük a gyalogátkelőhelyeket. A gázoló autós nem tett eleget a KRESZ rendelkezéseinek. Mert bár a közlekedési jogszabály nem határozza meg pontosan, mi számít mérsékelt sebességnek, a bírói gyakorlat e tekintetben évek óta következetes és állandó. Eszerint az az autós közelíti meg fokozott óvatossággal és mérsékelt sebeséggel a gyalogátkelőt, aki nem hajt gyorsabban 30-35 kilométeres sebeségnél. A rendőrség a javasolt KRESZ-módosítással lényegében ezt a bírói gyakorlatot ültette volna át, mondván, a Döntések Tárában közzétett irányadó Bírósági Határozatokkal ellentétben a KRESZ-t valamennyi autósnak ismernie kell.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.