Mire mennek a szakszervezetek?
Kis létszámú, erős politikai kötődésű szakszervezetek - egyre inkább a francia mintát idézik a magyar érdekképviseletek, derül ki a Political Capital Institute elemzéséből.
HVG |
Ennél is beszédesebb adat azonban, hogy az unió tagállamaiban - a 2006. júliusi Eurobarometer-adatok szerint - Magyarországon a negyedik legalacsonyabb, mindössze 18 százalék azon válaszadók aránya, akik a szakszervezethez fordulnának segítségért először, ha a munkahelyen diszkrimináció érné őket. Jelentősen rontják a szakszervezetek hitelességét a gazdálkodásukkal (HVG, 2007. december 8.), illetve a vezetőik személyes anyagi gyarapodásával kapcsolatban időről időre megjelenő negatív sajtóhírek, vélt vagy valós vádak is. Így az alacsony bizalom várhatóan a közeljövőben sem változik, ez pedig beszűkíti a szakszervezetek mozgásterét.
A szakszervezeti szféra gyengesége a taglétszámban azonban nem nyilvánul meg. A tagok százalékos aránya az összes munkavállalón belül - az úgynevezett szervezettségi mutató - nemzetközi összehasonlításban nem szokatlanul alacsony. Ez persze nem feltétlenül jelent valódi, aktív tagságot, inkább az állampárti idők maradványa. Erre utal az 1990 óta folyamatosan csökkenő arány, illetve az is, hogy a European Social Survey adatai szerint 2006-ban Magyarországon - a többi posztszocialista országhoz hasonlóan - kiemelkedően magas volt a korábbi, mára már kilépett tagok aránya a jelenlegiekhez képest. Az Európai Szakszervezeti Intézet adatai szerint 2006-ban a magyarországi munkavállalók 17 százaléka volt szakszervezeti tag, ami nemzetközi összehasonlításban nem kevés: az erős szakszervezeti hagyományokkal rendelkező Franciaországban ez az arány 8 százalék volt. Bár az arányaiban magas taglétszám fontos fegyvertény, nem feltétlenül jelenti a szakszervezetek nagyobb mozgósító erejét - sőt a kisebb, de elkötelezettebb szakszervezeti tagság bizonyos esetekben hatékonyabb fellépésre is képes lehet, mint azt éppen Franciaország példája mutatja.
HVG |
A szakszervezetek megerősödésének a látszata azért alakulhatott ki, mert az alapvetően kormány- és reformellenes közhangulat felerősítette a tiltakozásokat, és növelte azok jelentőségét. A szakszervezeti megmozdulások aktuális megítélése ugyanis nagyban függ a politikai környezettől, valamint a megfogalmazott követelésektől. Az elmúlt időszak két jelentősebb sztrájkja világosan példázza, hogyan hat a politikai környezet egy-egy megmozdulás elfogadottságára.
A MÁV Cargo privatizációja miatti, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDDSZ) által meghirdetett sztrájk követelései nem találkoztak a polgárok többségének szimpátiájával, a munkabeszüntetés társadalmi támogatottsága alacsony volt. Hiteltelenítette a megmozdulást, hogy a szakszervezet csak partikuláris érdekeit hangoztatva kommunikált, amikor a MÁV dolgozóinak fizetésemelését és a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből való részesedést követelt a vasúti társaság minden dolgozójának. Ugyanakkor a VDDSZ maga is csökkentette saját akciója jelentőségét a határozatlan idejűnek meghirdetett sztrájk gyors felfüggesztésével 2008 januárjában és februárjában. Mivel Gaskó István mint a négy vasutas-szakszervezet egyikének vezetője még saját szervezetén belül sem számít teljes mértékben elfogadott vezetőnek, a sztrájkkövetelésekkel helyzetének megerősítéséért is küzdött. A gördülősztrájk legalább annyira szólt Gaskó személyes pozíciójáról, mint az ügyről magáról. A kezdetben rövid, de hatékony munkabeszüntetés sem feltétlenül árulkodott viszont a szakszervezetek általános akcióképességének növekedéséről: a közlekedési szektorban kis szervezettséggel és létszámmal is könnyű teljes, bénító erejű sztrájkot szervezni, hiszen egy-egy kulcsfontosságú munkafolyamat kiiktatása jó eséllyel a teljes szolgáltatás leállásához vezet. Így itt a gyenge szakszervezetek is látványos akciókat szervezhetnek. Ezzel együtt a vasutassztrájk inkább a szervezet gyengeségére és vezetőjének tehetetlenségére mutatott rá.
A BKV-sok által megfogalmazott követelések viszont találkoztak a többség szimpátiájával. A 2008 áprilisában végzett közvélemény-kutatások szerint a budapestiek nagy része egyetértett a sztrájkkövetelésekkel, azok elfogadottságát erősítette az általános, a tervezett járatritkítások és járatmegszüntetések miatti ellenérzés a fővárosi vezetéssel szemben - így, a VDDSZ követeléseivel ellentétben, a BKV-dolgozók követeléseinek egy része találkozott a budapestiek érdekeivel. A BKV sztrájkja azonban nem szabálynak, hanem a körülmények adta kivételnek számít. A legutóbb beharangozott, majd elmaradt sztrájk kapcsán már láthatóvá váltak a szakszervezetek közötti hagyományosan meglevő törésvonalak, hiszen egyes szervezetek (metrósok, ellenőrök és pénztárosok) látványos vitákban jelezték, hogy a határozatlan idejű munkabeszüntetésben már nem kívánnak részt venni, így végül a legharcosabbak is kénytelenek voltak némileg meghátrálni. Az ilyen jellegű viták jelentősen gyengítik az érdekérvényesítő képességet, a BKV-szakszervezetekkel szembeni átmeneti szimpátia pedig várhatóan csak addig tart, ameddig a budapestieknek nem okoz tartós kényelmetlenséget.
A szakszervezetek tényleges megerősödését eredményezheti ugyanakkor, ha a kormányzat bizonytalan és következetlen a törekvéseikkel szemben. Az eseti sikerek ugyanis felbátoríthatják az érdekképviseleteket, és érveket szolgáltathatnak nekik a tiltakozáshoz. Erre példa a Volán-dolgozók sztrájkja a korkedvezményes nyugdíj érdekében 2007 októberében, ami végül elérte célját, bár a kormánytól kikövetelt összeg csak alacsony (mintegy 150 millió forintnyi) központi költségvetési kiadást jelent évente. Korántsem zárható ki, a jövőben a politikailag meggyengült kisebbségi kormány a bársonyos reformok jegyében a társadalmi békét eseti engedményekkel és kompromisszumokkal kívánja megteremteni, engedve az ágazati követeléseknek. A kormány puhasága felerősítheti a szakszervezetek aktivitását és sztrájkéhségét. Ha a kisebbségi kormány az év végéig a helyén marad, ezen követelések a költségvetési viták alatt még inkább felerősödhetnek.
A francia szakszervezeti modellt alacsony taglétszámú, erős politikai kötődésekkel rendelkező, megosztott, ugyanakkor aktív szakszervezetek jellemzik. A közvélemény inkább elutasítóan tekint rájuk, mégis partikuláris (tisztán ágazati) érdekek képviseletében indított, jól irányított és szervezett akcióikkal komoly fennakadásokat, károkat tudnak okozni a közlekedésben és a nemzetgazdaság működésében.
Társadalmi beágyazottságukat tekintve gyengék a francia szakszervezetek, de zsarolási potenciáljukat nézve kifejezetten erősek. Hosszú távon elképzelhető, hogy a magyar szakszervezeti struktúra ebbe az irányba tolódik el. A politikai megosztottság, a szűk érdekek védelme és az alacsony hitelesség ugyanis a magyar szakszervezetekre is jellemző. Noha mozgósító képességük ma még messze elmarad a Franciaországban tapasztalttól, azokban a szektorokban, ahol a szervezetek sztrájkja látványos fennakadást tud okozni (energiaellátás, szállítás, posta, közigazgatás, oktatás, egészségügy), a szervezettség Magyarországon is átlagon felüli. A francia modell felé való eltolódás pedig azzal a veszéllyel jár, hogy ezen - részben vagy egészében - az állam irányítása alá tartozó szektorok szerkezeti-működési átalakításába a kormányzatok nem mernek majd belefogni, félve a politikai következményektől.
SZABADOS KRISZTIÁN, SOÓS ESZTER PETRONELLA