Profil dokumentumok a Strabag magyarországi megvesztegetéseiről
A Profil osztrák hírmagazin hétfőn megjelenő számában olyan feljegyzéseket és emlékeztetőket tesz közzé, amelyek tovább erősítik azokat a feltételezéseket, miszerint a Strabag építőipari konszern nagyösszegű megbízások elnyerésének reményében pénzelte a magyarországi pártokat. A pénzeket az Eurocontacton keresztül továbbították a pártoknak, egyelöre csak találgatni lehet, a mintegy 27 millió euróból, azaz 6,5 milliárd forintból kinek mennyi jutott.
Strabag főnök Hans-Peter Haselsteiner. Adományaival kívánta a magyar demokráciát felvirágoztatni. |
Az APA beszámolója szerint a Profil olyan dokumentumokat szerzett be, - egy részüket a magazin fakszimile formában közli - amelyek új megvilágításba helyezhetik a történteket: ezek szerint az Eurocontact 2003 augusztusa és 2005 márciusa között célirányosan kapcsolatokat keresett az összes magyarországi párttal, méghozzá azzal a szándékkal, hogy a Strabag javára döntsenek a magyarországi építési megbízások elbírálásánál.
A hetilap azért tartja az osztrák belpolitika szempontjából robbanékonynak az ügyet, mert az Eurocontact akkori ügyvezetője az az Alexander Zach volt, aki még ma is a szeptember végi választáson induló Liberális Fórum elnöke, a cég társtulajdonosa pedig Zoltán Aczél, aki 2005-ben jelölt volt a bécsi helyhatósági választáson, és a fórum sajtóügyeit intézi. Hans-Peter Haselsteiner ugyancsak a liberálisok mellett kampányol és a párt egyik legfőbb pénzügyi támogatója.
A Profil birtokába jutott idokmentumokban számos magyarországi építési projektről szó van, köztük az M5-ös, M35-ös, M0-ás és az M7-es autópályáról, metróépítésről és egy budapesti kórházról. A levelezések a magazin szerint bepillantást nyújtanak a lobbisták tevékenységébe: kapcsolatokat ápoltak kormányzati munkatársakkal, a pártok pénztárosaival és minisztereivel. Minden egyes információról értesültek, befolyásolták a projektek odaítélésének folyamatát, bécsi találkozókat szerveztek a Strabag-vezér számára magyar politikusokkal, illetve továbbították az utóbbiak kívánságait a konszern felé. A tudósítás szerint minden egyes esetben a pénz játszotta a főszerepet.
A csatolt dokumentumokban egyebek között említés történik arról, hogy miután Medgyessy Péter szocialista kormányfő felvetette, a négyes metró újjáépítésénél az oroszok is szóba jöhetnek, Kuncze Gábor, a liberálisok akkori elnöke 2003. november 5-én Bécsben találkozott Zachhal és Aczéllal, majd november 24-én Aczél a Liberális Intézet nevében egy BAWAG-számlán keresztül 93 ezer eurót utalt át az SZDSZ-nek. Négy nappal később Kuncze megköszönte a nagylelkű támogatást.
2004 januárjában Aczél tájékoztatja Haselsteinert, hogy megállapodott a szocialisták pénztárosával, illetve a szabaddemokraták prominens politikusaival, hogy a "11-et 8:3 arányban osztják szét a koalíciós partnerek között".A feljegyzés szerint a létrejött megállapodást semmilyen körülmények között nem szabad felrúgni. Egy késöbbi feljegyzésben ez áll: "M5, ebből 11 millióról megállapodtunk". Egy később dokumentumból kiderül, hogy a szocialisták pénztárosa Puch László elégedetlen volt, és a pénzt át akarta irányítani. Megnyugtatták: a pénzt hiteles és biztonságos személy fogja rendelkezésére bocsátani.
Egy 2004 május 17-i keltezésű, budapesti kórházépítéssel kapcsolatos feljegyzésben utalás van arra, hogy a Fidesz budapesti szervezetének a támogatása biztosított. ,A beruházás értéke 17,7 millió euró, 5 százalék a jutalék, azaz 885 ezer euró, ezt 2:2:1 arányban kell szétosztani. " Tehát az MSZP és az SZDSZ mellett egy szerény részt a Fidesz is kapott. Valamennyi fővárosi szervezet beleegyezett: a pénz a Magyarországi Demokrácia Támogatásának Egyesülete bécsi székhelyű szervezeten keresztül "közvetlenül a pártokhoz folyjon be (Kórház)". Véletlen egybeesés vagy sem - jegyzi meg a hetilap -, mindenesetre 2005 márciusa és májusa között Gyürk András és Lezsák Sándor Fidesz-politikusok rendezvényeit átszámítva 48 ezer, illetve 60 ezer euróval finanszírozták.
A Profil felteszi a kérdést, lehetséges-e, hogy összességében 26,85 millió eurót tettek ki az Eurocontact jutalékai, mint ahogy azt egy 2004. május 5-i, kézzel írt emlékeztető rögzíti. Tény, hogy a piár-cég csupán az M5-ös megbízás elnyeréséért végzett lobbitevékenységéért 15 millió eurót kapott a Strabagtól.
A magazin a dokumentumok ügyében megkereste Haselsteinert. Az egyik legismertebb osztrák vállalkozó a folyóiratnak küldött e-mail üzenetében azt válaszolta, hogy "politikai pártokhoz magától értetődően nem folytak juttatások". Alexander Zach, aki 2006-ban kivált az Eurocontactból, a maga részéről azt állítja a hetilapban, hogy a fakszimilén látható kézírás nem az övé, és "soha senkinek nem ígért semmit".
A 2006-os ausztriai választási kampány derekán hasonló vádak merültek fel. 2006. szeptember 21-én az osztrák Die Presse arról adott hírt, hogy Hans-Peter Martin független képviselőjelölt állítása szerint Alexander Zach, a SPÖ egyik kéviselőjelöltje 2004-ben a Strabag építőipari konszerntől kapott jutalékot továbbutalta a Magyar Szocialista Pártnak. Konkrétan az M5-ös autópálya építésével kapcsolatos 15,2 millió euró összegről volt szó, amelyet Zach cégén, az Eurocontacton keresztül fizettek ki. A Die Presse szerint a Strabag elismerte, hogy a 15 millió eurós jutalékot ötéves időszak alatt végzett tervezői, szakértői és akvizíciós tevékenységért fizette ki az Eurocontactnak. Hans-Peter Haselsteinernek, a Strabag tulajdonosának a kifejezett kívánsága pedig az volt, hogy az Eurocontact a honoráriumának egy részét "a magyarországi politikai demokrácia támogatása érdekében pártközeli egyesületeknek és intézményeknek adományozza".
Zach cáfolta a vádat, s az osztrák lapnak elmondta, hogy a kormányzó magyar szocialista pártnak nem adtak adományt, hanem csak a magyar liberális pártnak, és azt is csupán 150-200 ezer euró közötti nagyságrendben. A képviselőjelölt hangsúlyozta, semmi közelebbit nem tud, mert nem volt részese az ügyletnek.
2006. szeptember 22-én a Népszabadság a vádak kapcsán megszólaltatta Kuncze Gábort, az SZDSZ akkori elnökét, aki közölte az osztrák liberálisoktól a Liberális Intézeten keresztül kaptak támogatást, de mindez nem köthető a Strabaghoz. (A napilap felidézte, hogy a Strabag 2004-ben 113 közbeszerzési pályázaton győzött Magyarországon mintegy 168 milliárd forint értékben. Számos autópálya-építésben vett részt.) A Népszabadság azon felvetésére, hogy az érintett időszakban Csillag István személyében SZDSZ-es miniszter (2002. május 27-2004. október 4. között gazdasági és közlekedési miniszter - a szerk.) felügyelte az útépítéseket, a pártelnök újra azt válaszolta: az osztrák támogatáshoz ennek semmi köze. Az MSZP ugyanaznap szintén cáfolta, hogy bármiféle támogatást kapott volna a Strabagtól vagy Alexander Zach cégétől.
hvg.hu/APA/MTI