2008. június. 30. 20:04
MTI
Utolsó frissítés: 2008. június. 30. 20:06
Itthon
Kormány-ellenzék csörte az üzemanyagárak miatt
Az üzemanyag- és élelmiszerárak emelkedésének kezelésére sok lehetőség áll rendelkezésre, de a kormány a cselekvés helyett a kifogásokat keresi, eközben gyakran az uniós szabályokat teszi felelőssé - mondta hétfői budapesti sajtótájékoztatóján Szájer József. A kormányszóvivő úgy reagált: Szájer József az Orbán-kormány mulasztását kéri számon a jelenlegi kormányon.
A Fidesz európai parlamenti képviselője hangsúlyozta: a kormánynak szabad mozgástere van a benzin jövedéki adójának csökkentésére, mert míg jelenleg Magyarországon ezer literenként 412 euró jövedéki adót kell fizetni a benzinért, addig az unió minimálisan csak 359 eurót vár el.
A politikus kijelentette, hogy az uniós szabályok nem akadályozzák a benzin jövedéki adójának csökkentését.
Az MTI kérdésére - 2003-ban nemzeti minimumként befagyasztott magyar jövedéki adószint a benzin esetében magasabb volt, mint az unió által elvárt minimum - Szájer József azt mondta, a 412 és a 359 euró között jelentős eltérés van és ő ezt hívja mozgástérnek. Hozzátette: a gázolaj esetében ez nincs meg.
Arra is kitért, hogy más országoknál, ahol az EU-s minimumhatárok kötik a kormányokat, más módon keresnek mozgásteret. Ez alapján ha a gázolajon kívül bármi másnál lenne uniós korlát, azokban az esetekben is meg lehetne találni a mozgásteret, de ehhez politikai akaratra volna szükség. Szájer József sajtótájékoztatóján példaként említette, hogy Spanyolországban 55 millió eurót különítettek el a sofőrök korkedvezményes nyugdíjára, Nicolas Sarkozy francia elnök javaslatot tett az üzemanyagadó maximalizálására, míg Malajzia több mint 300 millió dollárt különített el a kompenzációra.
A néppárti EP-képviselő másik lehetséges megoldásként az áfa csökkentését említette.
Szájer József emlékeztetett arra, hogy a szocialista kormány tízszer emelte a gáz árát és kedden újabb drágulás lép életbe. Szerinte a kormány "alkalmatlanságának és tehetetlenségének" következményeként Európában Magyarországon drágultak a legnagyobb mértékben az élelmiszerek. Megjegyezte: az élelmiszerek ára átlagosan 13,5 százalékkal nőtt, ezen belül az alapélelmiszereké 20-40 százalékkal, miközben a reálbérek 5, a reálnyugdíjak pedig 3,8 százalékkal csökkentek.
A fideszes EP-képviselő szólt arról is, hogy a drágulás miatt a szakértők szerint körülbelül 30 milliárd forint plusz folyik be az államkasszába.
Budai Bernadett kormányszóvivő hétfőn úgy reagált, hogy Szájer József az Orbán-kormány mulasztását kéri számon a jelenlegi kormányon, hiszen 2001-ben elmulasztotta - az uniós csatlakozási alapszerződés adózási fejezetének lezárásakor - megőrizni az üzemanyagok jövedéki adójának alacsonyabb szintjét.
Mindemellett az Orbán-kormány volt az, amely 1998-tól kezdve minden évben emelte mind a gázolaj, mind a benzin jövedéki adóját. Jelenleg ezzel szemben ugyanakkora jövedéki adót számítanak fel az üzemanyagokban, mint 6 évvel ezelőtt.
Az uniós pénzügyminiszterek 2005 szeptemberében Manchesterben azt a közös álláspontot fogadták el - s ehhez tartja is magát valamennyi ország azóta - hogy áremelkedésre egyetlen uniós ország sem reagál az adómértékek csökkentésével.
A kormány a jelenlegi helyzetben a rászorulókat szociális alapon kívánja támogatni. Ennek érdekében tesz már jelenleg is intézkedéseket, amit többek között a hazai fuvarozókkal kötött megállapodás jelez - olvasható Budai Bernadett közleményében.
Gazdaság
MTI
2008. június. 30. 15:13
Továbbra sem emeli az üzemanyagárakat a Mol
Gazdaság
MTI
2008. június. 06. 15:50
Növekvő üzemanyagárak: az Európai Bizottság nem hátrál meg
Gazdaság
MTI
2008. június. 03. 14:05
Tankolás Európában: mennyibe kerül 50 liter üzemanyag? – táblázat
Gazdaság
MTI
2008. június. 13. 10:17
A fuvarozókat mégis kompenzálják a magas üzemanyagár miatt
Autó
MTI
2008. június. 13. 15:15
Megrázta az európai autópiacot a méregdrága üzemanyag
Gazdaság
MTI
2008. június. 18. 09:55