Népszavazás után: mire számítsunk?
A vasárnapi népszavazás nemcsak a három díj, hanem, meglehet, Gyurcsány Ferenc kormányfő sorsát is megpecsételte. A szocialisták aligha vele együtt vágnak neki a soron következő parlamenti választásoknak. Beindulhat a koalíciós kármentés. Nagy kérdés, Orbán Viktor és a Fidesz mihez kezd majd nem várt arányú győzelmével.
Gyurcsány a Parlamentben. Egyedül © Stiller Ákos |
Joggal állítható persze, hogy nagyjából előre lehetett tudni, mi lesz a szavazás végeredménye. Csakhogy más dolog a várakozás, és más a befejezett tény; nem véletlenül tartanak szavazásokat, amelyek megfellebbezhetetlenül kifejezik a népakaratot. Nem beszélve arról, hogy a magas részvétel, az igenek területtől, településtípustól és maguktól a kérdésektől függetlenül meggyőző aránya vasárnap talán még magukat a fideszeseket is meglepte.
Gyurcsány jövőjét illetően számos párhuzam adódik, ezek közül a legnyilvánvalóbb Medgyessy Péter kormányfő sorsa. 2004-ben a szocialista miniszterelnök bukását egy olyan esemény, az európai parlamenti választási vereség előzte meg, amely előre kalkulálható volt, ráadásul a szocialisták fiaskója a mostani referendumhoz képest, illetve az európai kormánypártok átlagához képest egyáltalán nem volt tragikus. Ennek ellenére Medgyessy körül nagyon gyorsan elfogyott a levegő, amit kapkodásával csak továbbsúlyosbított. Gyurcsánynak is most már biztosan sokkal nehezebb lesz szövetségeseit meggyőzni arról, hogy érdemes sorsukat az övéhez kötni. (Ennek szemléletes példáját adta Horn Gábor SZDSZ-es államtitkár, aki a maga keresetlen módján, de lényegében pontosan értelmezte a vasárnapi eredményt.) Egy tisztes vereség esetén még lehetett volna mire hivatkozni, de hát világos, ez nem az, hiába is emlegette a kormányfő egy gyenge pillanatában úgy az otthonmaradók millióit, mint akik nemet mondtak az ilyen típusú kérdésfeltevésre. Vesztes politikusok szokásos átlátszó trükkje ez. A kormányfő – elméletileg! – persze dönthet úgy, hogy visszakozik, és szakít a „népnyúzó” politikájával, de Gyurcsányt láthatóan nem ilyen fából faragták, s ha mégis megtenné, amire például pártbeli ellenfelei ösztökélik, végleg beismerné vereségét, és végérvényesen politikai hullává válna.
Csodák a politikában is csak ritkán fordulnak elő. A szocialistáknak minél sürgősebben új vezér után kell nézniük, mert – vélekedjünk bárhogyan is Gyurcsány személyes képességeiről vagy a népszavazási kérdések kétségtelen abszurditásáról – míg korábban a győztesek jele világított a kormányfő-pártelnök homlokán, ma már a veszteseké, és nem látni, hogy mivel lehetne letörölni onnan. A jövő évi európai választás aligha hoz fordulatot. A reformok pozitív eredményeit – ha lesznek egyáltalán – a lakosság 2010-ig pedig biztosan nem látja majd, számottevő gazdasági növekedésre, a munkanélküliség csökkenésére vagy az életszínvonal növekedésére se számíthat az ország. Talán nem szabadul el az infláció, és a legjobb esetben tartani tudjuk a konvergenciaprogramban előirányzott célokat, de ahhoz meg kiadáscsökkentés kellene, ami – mint vasárnap is láttuk – nem növeli a népszerűséget. Addigra persze valamit lökhetnek a gazdaságon az uniós pénzek, de azt meg nehéz lesz a szavazókkal megetetni, hogy az magának a kormánynak az érdeme lenne. Ebben a helyzetben párttársai azt kockáztatják, ha kitartanak Gyurcsány mellett, a következő parlamenti választáson megsemmisítő vereséget szenvednek, és könnyen éppúgy középpárti státuszba szorulhatnak, mint lengyel elvtársaik.
Orbán a Fidesz kampányközpontjában. Jaj, a győzőknek! © MTI |
Csakhogy, mint erre utaltunk, van némi kockázata egy efféle akcióba fogni, mert mi van, ha még sincs meg a kétmillió szavazat? Kivárásra késztetheti a Fideszt más is. Például játszhat arra is, hogy a biztos parlamenti választási siker érdekében minél tovább a hatalomban tartja Gyurcsányt, mondjuk, a jövő évi európai választásokig. Bár kellően lenézik a szocialistákat, tudják jól, mert háromszor is tapasztalhatták, az MSZP legalább cserélni jól tud, két év alatt akár még fel is lehet építeni egy potens szocialista vezért. (Aki nem emlékezne: ha nem is a párt élén, de vezérszerepben Pozsgayt váltotta Horn; Kovács Lászlót Medgyessy; Medgyessyt pedig Gyurcsány). Orbán a választás után elmondott beszédének kevéssé karcos hangütéséből mintha inkább arra lehetne következtetni, ők most már inkább Gyurcsány hibernálásán dolgoznak, nem pedig a gyors megbuktatásán. De persze azt is mondta az ellenzéki vezér, hogy a népszavazáson a többség elutasította az „egészségbiztosítás privatizálásáról” szóló törvényt is. Az eddig megismert Orbánhoz talán jobban illik, az „addig ütni a vasat, amíg meleg” harcmodora. Március 15. után már biztosan többet tudunk a Fidesz ütemtervéről.
Ehhez képest magának a három díjnak az eltörlése kevesebb izgalmat tartogat, noha csatazajban itt sem lesz hiány. A kormányfő durcás kiállása, miszerint a parlamentnek nincs módja, a kormánynak pedig nincs szándéka a kiesett bevételek visszapótlására a kórházaknak, a háziorvosoknak meg az egyetemistáknak, legalább annyira szól az „éretlen” népnek, a „hataloméhes” Fidesznek, mint a „felelőtlen” alkotmánybíráknak.
Ez utóbbiban azért van némi igaza a kormánynak, mert míg a nép és a Fidesz csak tette a dolgát, addig az alkotmánybíróság olyan eszközt adott a mindenkori ellenzék kezébe, amely ellentétes az alkotmány szellemével, mert aránytalanul korlátozza végrehajtó hatalom működést. A vasárnapi népszavazás után feleslegesnek tetszik persze ezt felemlegetni, de a Fidesz sem akarhatja, hogy a vasárnaphoz hasonló – a költségvetést bizony így vagy úgy érintő – referendumok gyakorlattá váljanak, mert neki sem lenne jó, ha a nép túlságosan ráérezne a kormányaprítás ízére, hiszen Orbán pártja hatalomra készül.
A kormánypártok ragaszkodása a költségvetés számaihoz akár örvendetes is lenne, de teljességgel komolyan vehetetlen egy olyan országban, ahol napi gyakorlat a büdzsémódosítás. A kormánynak éppen néhány hete sikerült például megtalálni az új kormányzati központ meghiúsulása miatt a régi minisztériumi épületek eladására betervezett milliárdok forrását. S hogy Gyurcsányék mégsem annyira eltökéltek az „eredeti állapot visszaállításában”, mi sem jelzi jobban, hogy a vizitdíj és napidíj miatti nyugdíjkompenzációt nem vonják vissza. Úgy sejtjük, sokat puhul még a most kérlelhetetlennek mutatkozó kormányálláspont.
Persze a Fidesz sem hazudtolta meg magát. Csakis blöffként értelmezhető javaslatuk, hogy a kormányzati kommunikáció meg a Szerencsejáték Zrt. 41 milliárdos játékadója fedezze majd a kiesett egészségügyi és felsőoktatási pénzeket. Mintha az ellenzéki párt nem lett volna felkészülve arra, hogy a kormány magáévá teszi követelését, miszerint a díjakat azonnal meg kell szüntetni.
Kossuth tér vasánap este. Itt a piros © Stiller Ákos |
Tarlós István, a Fidesz népszavazási kampányának vezetője szerint az emberek nem csak a kormányról mondtak ítéletet, de arról a neoliberális szellemiségről is, amely már majdnem uralkodóvá kezdett válni. Gyurcsánynak el kell döntenie, hogy a baloldali politika mellé áll, vagy folytatja „a neoliberális politika uszályába szegődött korábbi politikáját". Nyilván Tarlósnak külön elégtételt jelent az SZDSZ-szel azonosított neolib politika veresége.
Gyurcsánynak most már az az esélye sincs meg, hogy – mint tette ezt Horn Gyula kormányfő – a „népnyúzást” a koalíciós társra, az SZDSZ-re kenje. Túl sok haszna nem származna belőle, mert a liberálisoknak alig maradt elszipkázható szavazóbázisa, miközben az SZDSZ a miniszterelnök megbízható szövetségese volt eddig, és ez a kapcsolat az utóbbi másfél évben csak erősödött. Gyurcsány bukása megjósolhatóan Kókáék kormányzati térvesztéséhez, az idő előtti választás pedig az SZDSZ eltűnéséhet vezetne. A kisebbik rossz elve alapján mégis valószínű, hogy nem feküdnének keresztbe Gyurcsány menesztésének, sőt a későbbi pozíciók miatt inkább élére állnak majd a váltásnak. Feltéve, ha egyedül a politikai ésszerűség dönt. Csakhogy válsághelyzetekben különösen igaz, hogy a politikában gyakran fontosabbak az érzelmek, mint az értelem, így nem tudni, milyen szerepet játszik majd a történésekben a miniszterelnök és Kóka jó személyes kapcsolata.
Mindez persze látszólag a pártok ügye, de az, hogy hogy sikerült az országot egy olyan állapotba manőverezni, amiből nagyon nehéz lesz kikecmeregni, már mindannyiunké. Nem szívesen mondjuk, de a jövő sötéten kezdődik. A kormány Gyurcsánnyal vagy nélküle nagy eséllyel teljesen lebénul, ám a mostani koalíciót minden bizonnyal váltó Fidesz vezette jobboldal elkötelezettsége a szükséges strukturális változások iránt már 1998 és 2002 közötti kormányzása alatt sem volt túl nagy, hát még, ha az a csodavárás röpíti hatalomra, hogy nem kell tenni semmi különöset, mert „van elég pénz”. – A népszavazás nem megoldani fogja a problémákat, hanem mind a bal-, mind a jobboldal számára tovább komplikálja azokat – mondta Tölgyessy Péter múlt csütörtökön. Hozzátehetjük, nem csak a két politikai oldal, hanem az ország számára is.
Zádori Zsolt