2008. február. 23. 16:50 Utolsó frissítés: 2008. február. 25. 10:48 Itthon

Gyurcsányék Isten büntetése. Egy éj a Fidesz-irodában

A Bibliai próféciák teljesülése a mai Magyarországon címmel hallgattunk előadást Sajószentpéteren. Kiderült, hogy a kormány Isten büntetése, és azt is megtudtuk, hogy kik és hogyan menthetik meg a nemzetet, amelynek sorsa nagyon hasonlít a zsidókéra.

„Lesznek kemény politikai részek” – jelzi már az elején Major Zsolt nagytiszteletű úr a sajószentpéteri Fidesz-iroda negyvenfőnyi közönségének, akik A Bibliai próféciák teljesülése a mai Magyarországon című előadásra érkeztek. A helyi Fidesz és KDNP szervezte Történelmi Kávéház református lelkész előadója hozzáfűzi, mivel lelkipásztorként nem mondhat el mindent a szószéken, ez az alkalom remek lehet ilyen irányú véleményének kifejtésére.

Kedvesen fogadtak
© Stiller Ákos
A lelkész négy kisprófétát (a jelző nem testméretükre vagy mondandójuk súlyára vonatkozik, hanem könyveik terjedelmére) választott ki péntek estére. Mindenekelőtt leszögezi, hogy a zsidó és a magyar nép közötti párhuzam egyértelmű: kiválasztottság, hűtlenség, isteni düh, büntetés, szétszóródottság és persze az előkészített kegyelem – megfelelő feltételek teljesülésének esetére. Nem tudom, a zsidón és a magyaron kívül van-e még egy olyan nép, amely így szét van szóródva a világba – gondolkodik hangosan Major Zsolt. És belekezd.

A gazdagok kifosztják a szegényeket – mondta annak idején Mikeás próféta. Végrehajtják, mert van hatalmuk hozzá – találja meg a magyarázatot a lelkész. Major eztán következtet: ezért ragaszkodnak ők a hatalomhoz ma is – a misztikus személyes névmás segíti az alany azonosítását már így az előadás legelején is. A próféta szavaira reagál akkor is, amikor azt mondja: ne hagyd, hogy téged is megkopasszanak (utalva itt a gyulai fideszesek kampány-szlogenjére: Ne hagyd magad megkopasztani – Három igennel sokat spórolhatsz). „Akaratlanul is a mi kis hazánkra gondoltam, amikor a gonosz vezetők elleni próféciát olvastam” – teszi hozzá. Az utalások azonban nem feltétlenül párosulnak konkrét jelenkori példákkal: a vezető ember követelőzik, a bíró fizetséget vár, csak csűrik-csavarják az ügyeket – panaszolta annak idején a próféta. „A korrupció elég elterjedt, sokszor itt is csak csűrik-csavarják az ügyeket” – magyarázza lelkész, a befogadóra hagyva, hogy felidézzen magában erre rímelő ügyeket közvetlen és távolabbi környezetéből.

A hitbeli hanyatlást mindig erkölcsi hanyatlás követte – térünk át Hóseás prófétára, aki az istentől való eltávolodásról és ennek következményeiről értekezett. Major Zsolt szerint a Római Birodalom vagy éppen a Szovjetunió összeomlását is ez okozta, s a „jelenlegi kormány sem fog már sokáig regnálni, ártani, ez csak idő kérdése” – mondja. Magyarországról egy pillanatra az Egyesült Államokba ugrunk, mert az iskolában gyilkolászó fiatalok segítenek továbbgondolni a hitoktatás fontosságát. Amikor ilyenek történnek, az emberek azt kérdezik, miért hagyta az isten, hogy ez megtörténjen – mondja. Erre állítólag egy amerikai hitoktató lánya így reagált: ne azt kérdezzétek, hol volt, hanem azt, miért nem lehetett ott. A válasz pedig az: kitiltottátok a hitoktatást az iskolákból. Úgy tűnik, a szelíden bólogató közönség számára ez kimerítő magyarázat: nem volt ott, nem segíthetett. Ehhez a magyar lelkész még annyit fűz hozzá: a teremtést sem a Szentírás szerint tanítják.

„Magyarország korábbi vezetői között sok Biblia-olvasó ember volt, valamelyik Rákóczi harmincszor olvasta ki, így lehet országot vezetni” – érvel, mintegy utalva az idei a Bibilia éve. A Fidesz vezetői is templomba járnak és ismerik a Bibliát – tájékoztatja a Fidesz-iroda hallgatóságát. Ez azt jelenti, hogy mindenki érti a szent iratokat. Nem kerülhető ki a két évvel ezelőtti augusztus 20-ai pusztító budapesti vihar sem: figyelmeztetés volt, ha így éltek tovább, annak meglesz a következménye, lesz itt is szökőár, tornádó, jégeső, hiába a Kárpát-medence – ahogy ezt a Demokrata is megírta annak idején.

A mohácsi vészt is megérdemeltük (Oldaltörés)

Major Zsolt előadás közben,
szószéken kívül
© Stiller Ákos
Az erkölccsel is kutyául állunk. A paráznaság és a bor veszi a népek eszét – ez sem újkeletű probléma. Előbbiről nem emlékezik meg a lelkipásztor („erről nem kell beszélni, tudjuk”), de utóbbival kapcsolatban sarkos véleménye van. „Minden tizedik magyar alkoholista” – fakad ki. A Gondoskodás és Esély Házában („mindig elfelejtem a pontos nevét”) prédikál egy hónapban egyszer. Siralmas, hogy milyen emberek vannak, mit tesz munkaképes emberekkel az alkohol, és mennyi pénzünk megy el arra, hogy őket gyógyíttatjuk és intézményeket kreálunk nekik. (Itt picit megdöbbenünk.) S ha már gyógyítás, a vizitdíjjal is akad párhuzam. Az egykori gabonaadóhoz hasonlítja a lelkész, rövidre zárva a témát: lassan a levegőért is fizetni kell. A megvesztegetések is szóba kerülnek, de itt is csak homályos utalásra van idő: „ráismerhetünk egy bizonyos rétegre”. Csendes egyetértés. A riporter viszon sajnálatosan tájékozatlan marad.

Isten nem azonnal ítél, akkor többen meggondolnák, hogy bűnbe esnek-e – folytatódik az előadás, most már Zakariás könyvével. De van vigasz: lehet, hogy valaki gazdag, de boldogtalan vagy lelkiismeretfurdalása van egész életében, mert összelopta a vagyonát. „Azt persze nem fogjuk hallani a Híradóban, hogy Isten így vagy úgy büntetett meg valakit” – mondja a lelkész, mielőtt elbíznánk magunkat. Már nem is látják bűnnek a bűnt: ha valaki lop, az ügyes, ha csal, az életrevaló, ha hazudik, akkor jó diplomata, ha házasságtörő, akkor természetes ösztön vezérli – mondja, felvezetve a végső következtetést: ezért a büntetés, a rossz vezető.

No, és itt egy kis aktuálpolitika: 2002-ben és 2006-ban miért nem a jobboldal nyert, hiszen a közvélemény-kutatás és a hangulat is mellettük szólt? Vissza a Bibliához: nem a kampányban kell keresni az okokat, hanem „magasabban”. Egy kis történelem: a mohácsi vész után is arról prédikáltak: Istentől kaptuk, megérdemeltük. Most is ez a helyzet. De az istenfélő (és nem csupán templomba járó) emberek kivezethetik az országot a demográfiai, gazdasági és erkölcsi válságból: szaporulat, munka, hit.

Az előadás végén többen szóvá teszik: ha gondunkban, örömünkben, problémákban bizalommal fordulhatunk lelkipásztorunkhoz, akkor olyan sorsfordító kérdésekben, mint egy szavazás vagy választás, miért ne tehetnénk. Csendes, egyetértő bólogatás a válasz. És egy kis viccelődés is marad a végére: amikor Jézus kettéválasztja az embereket, akkor az őt segítőket, befogadókat melyik oldalra irányítja? Hát a jobb oldalra, ez nem is kérdés – szól a válasz.

Egy kis beszélgetésbe keveredünk Major Zsolttal az előadása után, tudakolva tőle, ha már a pap politikai állásfoglalásának jogosságát feszegetjük, mire számíthatunk egy jobboldali kormány idején. A mindenkori kritika mellett teszi le a voksot, de hozzáteszi: neki az a tapasztalata, hogy jellemzően a baloldali kormányok követnek el olyan hibát, ami miatt fel kell emelniük a hangjukat. Azzal kapcsolatban is értetlenkedünk egy kicsit, hogy egy ország üdve az istenfélőktől függ. De választ kapunk: a nem hívő ember is élhet helyesen, de egy istenfélő mégis inkább tudja, mit szabad megtenni és mit nem.

A hatalomvágy, a kapzsiság, az embertelenség, a hűtlenség, a hazaárulás – az emberiség ismétlődő bűnei. Ez is elhangzott. Ezt észben tartjuk. Nevek nélkül.

Kovács Andrea

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.