Kisgyerekeket veszélyeztet a légszennyezettség
A környezetszennyezés miatt eszünkbe sem jut gyerekeinkkel vagy unokáinkkal a Körúton sétálni, és ez a helyzet tarthatatlan. Egyre többen betegednek meg asztmában és tüdőrákban – hangoztatták többek között a múlt vasárnap rendezett zöld demonstráció szónokai. Az élhetőbb Budapestért szervezett megmozduláson két-háromszáz, túlnyomó részben fiatal biciklista és gyalogos vett részt.
© Szegő Péter |
A Magyar Kerékpárosklub elnöke, László János szerint Hollandiában számításokat végeztek: ha mindenki biciklivel tenne meg egy hét és fél kilométernél rövidebb, jelenleg autóval megtett utat, akkor huszonhat százalékkal csökkenne a levegő szén-dioxid-tartalma. László szerint mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy gyalog vagy biciklivel közlekedjék. Tűrhetetlennek nevezte, hogy kisgyerekkel veszélyes végigsétálni a Nagykörúton, és más budapesti utakon, olyan nagymértékű a levegő szennyezettsége. Elengedhetetlen, hogy a tömegközlekedés olcsóbb legyen, mint az autó használata. Az útépítéseknél nemcsak az autósok, hanem a gyalogosok és a biciklisták igényeit is figyelembe kell venni.
A Levegő Munkacsoport táblái. Asztma- és tüdőrák-előfordulások trendjei 1980-2006 © Szegő Péter |
A Greenpeace kampányfelelőse, Rohonyi Péter fölolvasta a tüntetést jegyző szervezetek petícióját, majd átadta azt Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesnek. A petíció követeli a közvélemény megbízható tájékoztatását a levegőszennyezés mértékéről és veszélyeiről, a lehetséges megoldásokról, követeli továbbá a tömegközlekedési járművek szabad mozgásának biztosítását, a tömegközlekedés fejlesztésére fordítandó dugódíj bevezetését, az áruszállítás ésszerűsítésével a teherautó-forgalom csökkentését, a közlekedés biciklis- és gyalogosbaráttá alakítását és a zöldfelületek fejlesztését.
László János (a jobb szélen) átadja a petíciót Hagyó Miklósnak © Szegő Péter |
A porszennyezettség szempontjából Budapest Európa egyik legrosszabb helyzetben lévő nagyvárosa, és Közép-Európa városai között is igen kedvezőtlen helyet foglal el. A gyerekek között is terjed az asztma, az allergia, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző. A levegőszennyezés százmilliárdos károkat okoz, lerontva nemcsak a főváros élhetőségét, de nemzetközi versenyképességét is. Az aláíró szervezetek követelik, hogy a Levegőtisztaság-védelmi Program pontjaihoz – a programot a Fővárosi Közgyűlés már 2006 májusában elfogadta – májusig készítsenek részletes intézkedési tervet, konkrét határidőkkel, felelősökkel és előirányzott forrásokkal.
© Szegő Péter |
Hagyó Miklós, Demszky Gábor helyettese, átvette a petíciót az önkormányzat nevében, ám tagadta, hogy a budapestieket érintő környezetvédelmi kérdésekben a főváros nem egyeztet a zöld szervezetekkel. A tüntetést követően parázs, de alapvetően békés vita alakult ki a tüntetők egy csoportja és Hagyó között. „Maguk a plázákat és az autósokat védik, nem bennünket, nem a gyerekeket. Minden intézkedésük erről szól” – mondta egy asszony. Többen azt kérdezték, hogy miért nincs szmogriadó, ha a törvény szerint kéne, hogy legyen. Hagyó válaszában hangsúlyozta: ez nem a főváros, hanem a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium hatásköre.
A hvg.hu kérdésére, hogy a biciklisták kárára elkövetett autós közlekedési szabálysértések ügyében mit tesz a főváros – például az Andrássy úton az autók rendszeresen a kerékpárúton parkolnak – Hagyó kitérő választ adott: „létezik együttműködési megállapodás a főváros és a Budapesti Rendőr-főkapitányság között, de a szabálysértés ügyében a rendőrségnek kell eljárnia”.
Szegő Péter