Másfél évet kapott Toller balesetének okozója
Nem jogerősen másfél év fogházbüntetésre és 280 ezer forint pénzbírságra ítélte a Szekszárdi Városi Bíróság annak a közúti balesetnek a gondatlan okozóját, amelyben Toller László, Pécs volt polgármestere 2006 júniusában maradandó fogyatékosságot szenvedett, szolgálati gépkocsijának vezetője pedig életét vesztette.
A bíró a büntetés végrehajtását két év próbaidőre felfüggesztette. A bíróság a balesetet okozó gépkocsivezetőt – beszámítva a baleset időpontjától eltelt időt is – két év tíz hónapra a járművezetéstől is eltiltotta.
Az ítélet kihirdetését követően az ügyész súlyosításért, a vádlott ügyvédei pedig felmentésért fellebbeztek.
Farkas László bíró ítéletének indoklásában kiemelte: a bíróság nem vette figyelembe az ítélethozatalkor azt, ami kétséget kizáróan nem róható a vádlott terhére, a vádlott javára a bíróság viszont beszámította a sértetti közrehatást.
A szakértői vélemények ugyanis egyértelműen megállapították, hogy Toller László szolgálati gépkocsija a megengedett sebességet meghaladta, valamint ő és gépkocsivezetője nem kapcsolták be a biztonsági öveiket. Szőke János gépkocsivezető halálához az orvos szakértői vélemény szerint éppen ez a tény vezetett, halálát ugyanis az a tüdőzúzódás okozta, amelyet a gépkocsi kormányához szorulva szenvedett el.
Leszögezte ugyanakkor: a veszélyhelyzetet a vádlott teremtette meg, amikor az első teherautó megelőzése közben, a záróvonalat észlelve, nem sorolt vissza saját forgalmi sávjába, hanem a másik, pótkocsis járműszerelvényt is megelőzte.
Toller és sofőrje 2006. június 19-én Dombóvár közelében szenvedett balesetet, amikor a szemből érkező, két teherautót előző Mercedes-gépkocsival való ütközést próbálták meg elkerülni. Autójuk előbb a jobboldali útpadkára hajtott, majd onnan visszatérve az úttesten a baloldali útpadka felé sodródott, az árokpartnak, majd végül az árokba csapódott. A gépkocsivezető később a kórházban belehalt sérüléseibe, a politikus pedig tartós egészségkárosodást, maradandó fogyatékosságot szenvedett.
A Mercedes vezetőjét halálos közlekedési baleset gondatlan okozásának vétségével vádolták. A vádlott ügyvédei arra alapozták a védelmet, hogy a tanúvallomások nem bizonyították egyértelműen a két teherautó együttes megelőzését, valamint, hogy a Mercedes vezetőjét az általa ismeretlen közlekedési szakaszon nem igazították el megfelelően közlekedési táblák.
Az előzni tilos és a bukkanó táblák kihelyezését a per folyamán a bíróság rendelte el, a közútkezelő ekkor hosszabbította meg a záróvonal felfestését is. A védők beszédükben hangsúlyozták a baleset súlyosságában, halálos kimenetelében a sértetti közrehatást is.