Még nem lehet tudni, hány járatot érint a BKV-s sztrájk
Csak reggel derül ki, mekkora a BKV két szakszervezete által meghirdetett figyelmeztető sztrájk valós támogatottsága, s az is, hogy mely járatok esetében kell forgalmi zavarokra számítani - mondták el a közlekedési vállalat vezetői.
Regőczi Miklós, a Budapesti Közlekedési Zrt. kommunikációs és értékesítési vezérigazgató-helyettese elmondta: az érintett szakszervezetek vezetői a hétfő délelőtti tárgyalásokon nem tudtak konkrét igényt megfogalmazni, és nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásokról sem.
A sztrájk ideje alatt egyes éjszakai buszok még közlekednek, ezek végigviszik a műszakot, menetrend szerint elindulnak a metrók, a HÉV-szerelvények és a trolik is, fennakadásra az autóbuszforgalomban és egyes budai villamosvonalakon kell számítani - hangzott el a BKV tájékoztatóján. A BKV becslése szerint a sztrájk körülbelül 25-30 ezer utast érinthet; a munkabeszüntetés a társaság buszteljesítményének mintegy 15 százalékát teszi ki.
A BKV menedzsmentje továbbra is megalapozatlannak tartja a munkabeszüntetést, ezért azt bíróságon megtámadták. Regőczi Miklós közölte, hogy amennyiben a bíróság jogszerűtlennek ítéli a sztrájkot, a felelősség elsősorban az azt kezdeményező szakszervezeti vezetőket terheli.
A munkabeszüntetésben a BKV 28 szakszervezete közül kettő vesz részt, a menedzsment szerint azonban ezeken belül is csak 30-40 százalékos a munkabeszüntetés támogatottsága. A két szakszervezet körülbelül a vállalat 1.800 dolgozóját tömöríti.
Somodi László, a BKV forgalmi vezérigazgató-helyettese közölte: a buszgarázsokban dolgozók sztrájkja elsősorban Kelet-Pest, valamint Közép- és Dél-Buda autóbuszforgalmát érinti. Annak érdekében, hogy a főváros közlekedésében a sztrájk ne okozzon nagy zavart, a BKV két alvállalkozója, a Nógrád Volán és a VT Transman is pótolja a kieső járatokat.
A cégvezetés hétfőn levélben tájékoztatta a két szakszervezet tagjait, hogy munkahelyük független a BKV járatainak menetrendjét rögzítő paraméterkönyv esetleges megváltoztatásától, "járatritkításokról még korai beszélni", a műszaki ellenőrzést végző dolgozók pedig nem engedik ki a forgalomba a biztonsági szempontoknak nem megfelelő autóbuszokat. A menedzsment szerint a sztrájk önmagáért való, mert azok a műszaki hibák, amelyekről az érdekképviseleti vezetők beszélnek, csak kis mértékben jelentkeznek.
A Cinkotai Autóbusz Üzem és a Fürst Autóbusz Szakszervezet elsősorban a leépítések, továbbá az esetleges járatritkítások és a munkakörülmények romlása miatt hirdettek figyelmeztető sztrájkot kedd reggel 4 és 6 óra között. A két szakszervezet elnöke, Nemes Gábor és Bartha Pál szerint ugyanis nem megfelelő az autóbuszok alkatrész-ellátottsága, a forgalomba küldött járművek állapota pedig már a közlekedés biztonságát veszélyezteti.
Regőczi Miklós azon állítására, hogy a szakszervezeti vezetők nem fogalmaztak meg konkrét igényt, Nemes Gábor elmondta: Regőczi Miklós nem volt jelen a tárgyaláson, így ezt az állítását nem tekintik hitelesnek.