2007. augusztus. 28. 08:12
MTI
Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 28. 08:19
Itthon
Munkajogászok szerint aggályos a BKV buszsofőr-toborzása
Aggályos a fővárosi tömegközlekedési sztrájk idejére tervezett BKV-s buszsofőrtoborzás - vélekedtek hétfőn az munkaügyi szakjogászok. A közlekedési vállalat szerint a nyilatkozó munkaügyi jogászok egyetlen törvényi hivatkozást sem tudtak megnevezni, amelyet sértene a társaság eljárása.
A Liga szakszervezetek szerint felelőtlen és cinikus akció a sztrájktörők alkalmazása. Az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége ugyancsak felelőtlen és az utasok biztonságát veszélyeztető lépésnek tartja a BKV akcióját. A BKV szerint azonban az alkalmi munkavállalók felvétele és munkába állítása mindenben megfelel a törvényeknek.
Mint ismeretes, a BKV hirdetésekben keres buszvezetőket a szeptember 4-ére meghirdetett sztrájk idejére. A tömegközlekedési társaság dolgozóinak sztrájkja a múlt pénteki sikertelen egyeztetés után vált valószínűvé. A tervek szerint jövő kedden lesz járatkimaradás a buszokon, villamosokon és a metrókon is. A sztrájk legfőbb oka, hogy a munkáltató nem volt hajlandó teljesíteni a dolgozók tizenötezer forinton felüli hat százalékos, január 1-jétől visszamenőlegesen fizetendő béremelési igényét.
"Enyhén aggályos a közlekedési társaság lépése" - mondta Fodróczy Géza, a Fodróczy Ügyvédi Iroda vezetője, aki szerint több munkajogi kérdés is felmerül azzal kapcsolatban, hogy a közlekedési vállalat az elmúlt napokban újsághirdetéseken keresztül toborzott munkatársakat. "Amennyiben jogszerű a sztrájk, akkor nem lehet semmiféle kényszerítő eszközzel fellépni azon munkavállalók ellen, akik ebben részt vesznek" - közölte a szakjogász, aki úgy vélte, "meglehetősen kérdéses" a BKV azon lépése, amely szerint előzetesen informálódnának arról, munkatársaik közül kik vennének részt a sztrájkban.
"Vajon mennyire kezelik bizalmasan a sztrájkolók adatait? Később nem lesz-e ebből nekik bajuk?" - tette fel a kérdéseket Fodróczy Géza. Hozzátette: komoly kétség merülhet fel az utasokban is amiatt, hogy az alkalmi buszvezetők vajon milyen tapasztalattal és tudással szállítják majd őket az esetleges sztrájk alatt. A munkajogász felvetette: ugyancsak válaszra vár az a kérdés, hogy a sztrájk miatt toborzott munkavállalókkal milyen munkajogi
viszonyt létesítenek, mi lesz velük később, és vajon a sztrájkolók helyett őket tartják-e a vállalatnál a jövőben? A BKV célja az, hogy értelmét és erejét veszítse a sztrájk, vagyis ezzel ellehetetleníti munkavállalóinak sztrájkjogát -
vélekedett a jogász.
A BKV közleményben reagált a munkajogászok nyilatkozatára. Mint írták, a nyilatkozó munkaügyi jogászok egyetlen törvényi hivatkozást sem tudtak megnevezni, amelyet sértene a társaság eljárása. Az alkalmi munkavállalók felvétele és munkába állítása mindenben megfelel a Magyar Köztársaság törvényeinek - hangsúlyozzák. Hozzátették: a szakszervezetek hirdettek sztrájkot és nem az elégséges szolgáltatásra, hanem a teljes munkabeszüntetésre tettek javaslatot, ez pedig megbéníthatja a főváros közlekedését.
A társaság felelőssége, hogy szolgáltatást biztosítson napi négymillió utasa részére - írták. Megjegyezték: a BKV célja, hogy ne legyen sztrájk, ennek érdekében mindent megtesznek, és tovább folytatják a tárgyalásokat a szakszervezetekkel.
A Liga szakszervezetek szerint a közlekedési társaság megszegi a Munka Törvénykönyvében foglalt együttműködési kötelezettséget. Mint írták, a BKV vezetése "folyamatosan szabotálja a közel két hónapja folyó tárgyalásokat", amely az Európai Unió és a magyar törvények által jogszabályokba foglalt munkaügyi kapcsolatok "semmibe vételét jelenti". A szakszervezet szerint a sztrájktörők alkalmazása a nagyvárosi tömegközlekedésben "felelőtlen, és az utasok biztonságára veszélyeket jelentő lépés, a társaságnál alkalmazott fokozatos, a szakmai tapasztalatokat szolgáló, alkalmazáshoz vezető lépcsők önkényes áthágása".
Ugyancsak felelőtlen lépésnek tartja a BKV vezetésének akcióját - melyben hirdetésen keresztül toboroz járművezetőket a szeptember 4-én tartandó sztrájk idejére - az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ). Közleményükben azt írják: ezzel veszélyezteti az utasok, a járművezetők és a fővárosi felszíni közlekedés biztonságát. Ezért a szakszervezet szerint minden felelősség a BKV vezérigazgatóját terheli. A közleményben egyben felszólítják a BKV vezetését az érdemi és eredményes bértárgyalásra.
Mint ismeretes, a BKV hirdetésekben keres buszvezetőket a szeptember 4-ére meghirdetett sztrájk idejére. A tömegközlekedési társaság dolgozóinak sztrájkja a múlt pénteki sikertelen egyeztetés után vált valószínűvé. A tervek szerint jövő kedden lesz járatkimaradás a buszokon, villamosokon és a metrókon is. A sztrájk legfőbb oka, hogy a munkáltató nem volt hajlandó teljesíteni a dolgozók tizenötezer forinton felüli hat százalékos, január 1-jétől visszamenőlegesen fizetendő béremelési igényét.
"Enyhén aggályos a közlekedési társaság lépése" - mondta Fodróczy Géza, a Fodróczy Ügyvédi Iroda vezetője, aki szerint több munkajogi kérdés is felmerül azzal kapcsolatban, hogy a közlekedési vállalat az elmúlt napokban újsághirdetéseken keresztül toborzott munkatársakat. "Amennyiben jogszerű a sztrájk, akkor nem lehet semmiféle kényszerítő eszközzel fellépni azon munkavállalók ellen, akik ebben részt vesznek" - közölte a szakjogász, aki úgy vélte, "meglehetősen kérdéses" a BKV azon lépése, amely szerint előzetesen informálódnának arról, munkatársaik közül kik vennének részt a sztrájkban.
"Vajon mennyire kezelik bizalmasan a sztrájkolók adatait? Később nem lesz-e ebből nekik bajuk?" - tette fel a kérdéseket Fodróczy Géza. Hozzátette: komoly kétség merülhet fel az utasokban is amiatt, hogy az alkalmi buszvezetők vajon milyen tapasztalattal és tudással szállítják majd őket az esetleges sztrájk alatt. A munkajogász felvetette: ugyancsak válaszra vár az a kérdés, hogy a sztrájk miatt toborzott munkavállalókkal milyen munkajogi
viszonyt létesítenek, mi lesz velük később, és vajon a sztrájkolók helyett őket tartják-e a vállalatnál a jövőben? A BKV célja az, hogy értelmét és erejét veszítse a sztrájk, vagyis ezzel ellehetetleníti munkavállalóinak sztrájkjogát -
vélekedett a jogász.
A BKV közleményben reagált a munkajogászok nyilatkozatára. Mint írták, a nyilatkozó munkaügyi jogászok egyetlen törvényi hivatkozást sem tudtak megnevezni, amelyet sértene a társaság eljárása. Az alkalmi munkavállalók felvétele és munkába állítása mindenben megfelel a Magyar Köztársaság törvényeinek - hangsúlyozzák. Hozzátették: a szakszervezetek hirdettek sztrájkot és nem az elégséges szolgáltatásra, hanem a teljes munkabeszüntetésre tettek javaslatot, ez pedig megbéníthatja a főváros közlekedését.
A társaság felelőssége, hogy szolgáltatást biztosítson napi négymillió utasa részére - írták. Megjegyezték: a BKV célja, hogy ne legyen sztrájk, ennek érdekében mindent megtesznek, és tovább folytatják a tárgyalásokat a szakszervezetekkel.
A Liga szakszervezetek szerint a közlekedési társaság megszegi a Munka Törvénykönyvében foglalt együttműködési kötelezettséget. Mint írták, a BKV vezetése "folyamatosan szabotálja a közel két hónapja folyó tárgyalásokat", amely az Európai Unió és a magyar törvények által jogszabályokba foglalt munkaügyi kapcsolatok "semmibe vételét jelenti". A szakszervezet szerint a sztrájktörők alkalmazása a nagyvárosi tömegközlekedésben "felelőtlen, és az utasok biztonságára veszélyeket jelentő lépés, a társaságnál alkalmazott fokozatos, a szakmai tapasztalatokat szolgáló, alkalmazáshoz vezető lépcsők önkényes áthágása".
Ugyancsak felelőtlen lépésnek tartja a BKV vezetésének akcióját - melyben hirdetésen keresztül toboroz járművezetőket a szeptember 4-én tartandó sztrájk idejére - az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ). Közleményükben azt írják: ezzel veszélyezteti az utasok, a járművezetők és a fővárosi felszíni közlekedés biztonságát. Ezért a szakszervezet szerint minden felelősség a BKV vezérigazgatóját terheli. A közleményben egyben felszólítják a BKV vezetését az érdemi és eredményes bértárgyalásra.